Gå til innhold

2 eller 3 brannet slodd?


Gjest

Anbefalte innlegg

Naboen har en 3 brannet Väderstad sledeslodd på 4 meter, har prøvd den litt og har fått veldig lyst på en slodd, slepemodell.

 

Vil jeg bli skuffet hvis jeg går for en 2 brannet, og er det stor forskjell på forskjellige merker? (en rimelig Lilla Harri på nettet nå) Har ca 200 mål korn pluss en del grassjorder som jeg vil gjøre skikkelig slettarbeid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blir veldig skuffet fordi en 2-brannet følger terrenget alt for godt og gjør derfor en mye dårligere jobb. Er det veldig jevnt og pent pløyd går det jo bedre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Magne_1
Tror det å sveise en i mellom ikke kan sammenlignes med en 3branner! Den er fortsatt veldig kort, og vil nok følge terrenget på samme måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Enig med Odd Magne - på en god 3-brandet slodd er det like langt mellom brandene som på en &quot\;god&quot\; 2-brandet slodd. 2-brandete slodder kan fungere greit, men det bør være god arrodering, lette jordarter og særdeles pen pløying da du ikke får gjort jobben mer enn akkurat. Samtidig er en 3-brandet slodd adskillig tyngre å dra med seg og du må kanskje gå ned noe på bredde for å kompensere for lengden og jobben den gjør. Mener allikevel at en 3-meters 3-brandet slodd gjør en bedre og raskere jobb enn en 4-meters 2-brandet slodd, da du blir nødt til å slodde mye to ganger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, det er akkurat slike svar som er gode og konstruktive på debattforumet her. Noen formening om Lilla Harrie/Väderstad? Er det veldig viktig med sloddepinner? Har ikke leirjord, men nokså mye sand, litt myr og god jord. Ser kanskje for meg at sloddpinnene har mest for seg i leire for å bryte litt klumper??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Magne_1
Sloddepinner har nok, som du sier, mer for seg på leire og tyngre jord, ja. Når det gjelder størelse og trekkbehov kommer det an mye på hvir fin pløying en har. Er det dårlig, å du har behov for å flytte en del masse, kan selv en tremetring bli i meste laget. Men har en lett jord og fin pløying og liter bakker, kan en kansje gå opp på en 3,5 eller 4 meter. Jeg mener kansje det kan være greit å ha litt å gå på, så traktoren ikke går på 90-95% hele tiden. Da blir det med lite jord til å fylle tomfåra...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg vil tro 3,5 til 4 meter er høvelig til traktoren din. Men tvilling er nok et must ved en 4-metring, og en betinga fordel på alt under det...

 

Se om du finner en Bekkevold-slodd, den såkalte Blæstadslodden. Noe av det bedre av 3punktsopphengte slodder. Synd denne aldri har kommet som slepemodell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 meteren til naboen var ikke noe problem å dra med JD6320 100hk+ med bare 480 hjul bak, men slodding/harving i fremtiden blir nok utført med 6330 110 hk+ 600 og 540 hjul med trinnløs transmisjon. Forøvrig helt flatt hos meg, og noe annet enn minst 4 meter og slepemodell er uaktuelt for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Har veldig god erfaring med 3 branna Rolum slodd. Gjør god jobb på stiv leire! Kjørte denne godt med vettskremte 70-hestere med tvilling. Er parkert nå til fordel for vædrestad såbedsharv. Men tas fram ved spesielle behov..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 brannet Bekkevold og 3 brannet Väderstad. Dersom du har mye stein bør du velge Väderstad. Bekkevold gjør veldig jobb på leire, men er mindre solid og vanskeligere å kjøre. Bekkevold slep planerer helt suverent. 2 brannet Väderstad gir for dårlig resultat fordi den er for kort. Den må vektes ned og gå med mye jord foran bjelkene, da blir den ikke mye lettere å trekke enn 3 branner. Helt generelt er det bedre med bredde enn fart i forhold til antall hk, så lenge du har grep nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Som nevnt over her anbefaler jeg alle å ta en titt på Globus - eller &quot\;Blæstadslodden&quot\;. Fåes hvertfall opptil 4 meter. Et smart konsept der den er seksjonert sideveis. Kommer stein inn i slodden på én seksjon vil kun denne løftes og det er ikke nødvendig å kjøre over igjen. Kjedelig å kjøre Väderstadslodd igjen etterpå, når du må løfte opp og kjøre en runde for å få det pent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei. Har kjørt mye med en 5m 3-Brandet Väderstadslodd. Den var i tillegg vektet ned en hel del. På grei pløying gjorde den vanvittig godt arbeid. Tror nesten den knuser i meste laget.

Har totalt sett mer sansen for prinsippet Bekkevold og Globus kjører med, der midterste Brande er overstrøms. Legger igjen litt jord med større aggregater på toppen på en veldig fin måte. I tillegg har Globus som nevnt en fin patent med at den er 3-delt. Seksjonene løser ut for stein uavhengig av hverandre. Dog unyttig hvis du ikke har stein.

Dro den 5x3 Väderstadslodden med en JD4450 på 7 tonn og masse krefter. Hang som et slips etter. Ville nok hatt 6 tonn traktor og litt futt for å være trygg på egne kneiker.

Du har jo cirka like mange meter Brande på en 7x2 slodd. Forskjellen er at flere meter går som første skanse. Vil tro den går tyngre enn førstnevnte. 

Hvis jeg hadde kjøpt Väderstad hadde jeg valgt 3 Brander framfor mer bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Ove Snarheim

Definitivt gå for 3-branner i stedet for 2.
Slep i stedet for 3-pkt. 
Trekkraftbehovet er noe det samme da en 2 branner må ofte vektes ned eller kjøres med mye jord foran for samme arbeid. 3-branneren gir et mye bedre resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ole brom

Bekkevold lanserte for noen år siden en variant med slepedrag. Fungerte dårlig. Slodden gikk fra side til side og var veldig vanskelig å bruke. Ble tatt ut av produksjonen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...