Gå til innhold

Vann i olja på vakumpumpe


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Lars_A_1
Vi har et rørmelkeanlegg fra DeLaval som ble kjøpt nytt i 2007 med vaskeautomat. Helt siden starten har vi hatt problemer med att det kommer vann i olja på vakumpumpa VP76. Det er snakk om ca. 1 dl pr. dag. Dette førte til havari på pumpa første året, noe vi fikk dekket av leverandøren. Siden har vi montert tappekran på oljekanna så vi drenerer denne med jevne mellomrom. I vinter bygget vi om litt så vi fikk flyttet pumpa til etasjen over i isolert rom og satt på en vannutskiller i håp om att dette skulle bedre seg. Mengden vann ble noe redusert, men det kommer fortsatt i olja. Er det noen som har en løsning på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vakumpumpa får olje gjennom å suge det fra en beholder plasert over pumpa. Det kan da umulig komme vann inn der?. Hvis det er den brukte olja som kommer fra utskillinga i eksosen, så er det normalt med vann i olja, og har ingen ting å bety. Altså vakumpumpa bruker olje, og må etterfylles, det går ikke an å resirkulere olja......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
På det gamle anlegget vårt hadde vi det smøresystemet du snakker om, men på det nye så blir olja resirkulert. Olja går fra utskillinga på eksosrøret og tilbake til kanna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hm ... merkelig. hos meg kommer det ikke en dråpe vann fra utskilleren i olja. Enten må det jo være noe galt med oljeutskilleren, eller så må det jo komme veldig mye vann gjennom vaakumrørene. På nye pumper er vel utskilleren kutta ut tror jeg. Kan ikke du også gjøre det??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Har samme systemet med resirk av oljen som du har Lars_A og har i tillegg samme problemet.

Problemet var tildels stort da pumpa sto uisolert, men etter det ble bygget isolert rom rundt pumpa ble problemet redusert betraktelig. Tror det er veldig viktig at tempen der pumpa står ikke er lavere enn i fjøset.

 

Når jeg konfronterte serviceteknikeren med problemet sa han at han hadde prøvd flere løsninger på problemet, men aldri fått det helt bort. I noen få enkelttilfeller hadde han bygd om til gammeldags system med smørekopp på pumpa. Ellers så mente han det hjalp å montere en ekstra vakumkolbe med vannutskillning. Har selv en vakumkolbe i melkerommet og en under pumpa som står i etasjen over og da fungerer det noenlunde.

 

Serviceteknikeren sa også at problemet ble mye større da det ble vanlig med forvask for en del år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Interessant å høre att du har samme problem temlav. Jeg jobbet på en annen gård med samme anlegg der pumpa sto helt uisolert, der så jeg att det kom veldig mye vann i vakumtanken vinterstid, ca. 5 liter i døgnet. På vårt anlegg er det bare såvidt det kommer vann i vakumtanken, men jeg legger merke til att det passerer en del vann gjennom hele anlegget og ut eksosrøra under vasking. Om dette er kondens eller evt. lufttørkinga som drar det gjennom vet jeg ikke. Vi har bygget slik att pumpa står rett over melkerommet med ei lita åpning mellom, temperaturen er derfor omtrent lik i disse rommene. Kan du tja beskrive hvordan ditt anlegg er oppbygd, kjører du lufttørking på vaskeautomaten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Jeg har også VP76 med ORS system. C200 vaskeautomat. Bruker lufttørking. Vann i olja var et problem før, men ikke nå. Jeg testa ut ulike vinkler på innløpsstussen til glassbeholderen under vask. Den trenger ikke stå med åpningen retta mye oppover. Dessuten har jeg slutta å åpne krana for spyledysa i væskefella. Denne gjør bare at vannet går rett i vakumrøret og er helt unødvendig etter min mening. Pumpa mi står i isolert rom som er varmere enn fjøset. Jeg har ikke vannutskiller nær pumpa. Et spm til dere med samme pumpe: Hvor ofte skal man skifte olje?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Også på helt nye Delaval pumper (har selv den frekvensstyrte til robot) , kjører de med gamle type smørekopp. Det koster muligens litt med ny olje hele tiden, men det koster mer med havari, og det er problemet på anlegg med resirkulering. Skal du spare noen kroner kan du heller kutte ut oljekanner det står DELAVAL på, og fylle vanlig motorolje fra feks felleskjøpet. Det er mye billigere, og like bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Kjører selv bare vanlig motorolje, jeg har ikke resirkulering på min, DP 76 tror jeg den heter. Ursa 15-40, er det noen formening om hva slags type motorolje som kan passe best,evt forbruk? Kjører forvask før melking, 1time melking, etterskylling og hovedvask to ganger om dagen totalt drøyt 1,5t drift hvert stell. Opp mot 3,5t daglig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et rørmelkeanlegg fra DeLaval som ble kjøpt nytt i 2007 med vaskeautomat. Helt siden starten har vi hatt problemer med att det kommer vann i olja på vakumpumpa VP76. Det er snakk om ca. 1 dl pr. dag. Dette førte til havari på pumpa første året, noe vi fikk dekket av leverandøren. Siden har vi montert tappekran på oljekanna så vi drenerer denne med jevne mellomrom. I vinter bygget vi om litt så vi fikk flyttet pumpa til etasjen over i isolert rom og satt på en vannutskiller i håp om att dette skulle bedre seg. Mengden vann ble noe redusert, men det kommer fortsatt i olja. Er det noen som har en løsning på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...