Gå til innhold

gjenbruk av plansilo


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Gikk lenge og tenkte gjennom å bygge på fjøset, kalkulerte litt priser etc. Men nesen var jo i veien for 2 plansiloer som ligger ubrukt. 130 kvadrat med ubrukt saueareal. Opprinnelig var planen å fylle i dem og støype gulv til redskap og ved. Men ved å legge strekkmetallet på 1,5 meters høyde har jeg plutselig fått meg en ferdiglaget møkkakjeller. Trenger ikke i nærheten av de 2,5 meterne høyde dette totalt blir for sauene, men veldig kjekt å ha når naboenes kukjellere begynner å gå fulle, lett å bare tømme i mine 2. Noe som kommer godt med på jorda mi. I tillegg kommer jeg lett til for å fore direkte i forhekker om vinteren i begge. Men så kommer spørsmålene. Siden det blir strekkmetall, så vil en få en del gass fra møkka (vil jeg tro?), kan dette motvirkes ved å rett og slett legge ventilasjonsrører under strekkmetallet? Eventuelle ideer og innspill taes imot med takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sauene er ute på beite ja, og når jeg ser den andre kjelleren, der blir det en hard skorpe på.

Men så er det påfyllingsbehovet, de fleste kubøndene går full på nyåret og da er jo sauene inne. Det går jo an å teste dette, se hvor mye gass det blir av det. Har mulighet til å flytte sauene inn i den andre enden av fjøset hvis det viser seg at det blir for mye gass. Noen som har kjøpt strekkmetall direkte fra norsk stål her? Litt usikker på maskebredde/lengde som er standard i sauefjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
trur ikkje de blir noe prøblem å fylle inn i kjellaren om sauene er der blir lite gass av de. Ein ide kan var å bore inn ein kran å pumpe inn i bunn så blir skorpa som eit lokk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk lenge og tenkte gjennom å bygge på fjøset, kalkulerte litt priser etc. Men nesen var jo i veien for 2 plansiloer som ligger ubrukt. 130 kvadrat med ubrukt saueareal. Opprinnelig var planen å fylle i dem og støype gulv til redskap og ved. Men ved å legge strekkmetallet på 1,5 meters høyde har jeg plutselig fått meg en ferdiglaget møkkakjeller. Trenger ikke i nærheten av de 2,5 meterne høyde dette totalt blir for sauene, men veldig kjekt å ha når naboenes kukjellere begynner å gå fulle, lett å bare tømme i mine 2. Noe som kommer godt med på jorda mi. I tillegg kommer jeg lett til for å fore direkte i forhekker om vinteren i begge. Men så kommer spørsmålene. Siden det blir strekkmetall, så vil en få en del gass fra møkka (vil jeg tro?), kan dette motvirkes ved å rett og slett legge ventilasjonsrører under strekkmetallet? Eventuelle ideer og innspill taes imot med takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...