Gå til innhold

Okse fjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Går med planer om å bygge okse fjøs. Driver i dag sammen med min far med ammekuer ca.50 mordyr på talle. Er meningen at jeg snart skal ta over gården og jeg kunne tenke meg å være bonde på heltid med litt leiekjøring på si. Tenkte å bygge til ca 100 okser. Tenkte på spaltegulv med møkkakjeller under, isolert, og med forutlegger. Der det skal bygges er det fjell som skal sprenges, så er stabil grunn å slipper å kjøpe så mye masse til grunnen. Graver å gjør det meste av grunnarbeid selv. Noen som har noen tanker eller tips rundt dette??

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut_A_1

Går med planer om å bygge okse fjøs. Driver i dag sammen med min far med ammekuer ca.50 mordyr på talle. Er meningen at jeg snart skal ta over gården og jeg kunne tenke meg å være bonde på heltid med litt leiekjøring på si. Tenkte å bygge til ca 100 okser. Tenkte på spaltegulv med møkkakjeller under, isolert, og med forutlegger. Der det skal bygges er det fjell som skal sprenges, så er stabil grunn å slipper å kjøpe så mye masse til grunnen. Graver å gjør det meste av grunnarbeid selv. Noen som har noen tanker eller tips rundt dette??

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Om du skal ha spaltegulv med åpen forbindelse mot gjødsellager så kreves det at du bygger i tilknytning til eksisterende bygning med samme løsning. Frittstående nybygg skal ha tett forbindelse mot gjødsellager, og da blir det som oftest billigst med separat gjødselkumme.

Tenk også på at kalver under 6 mnd. skal ha tett/mykt liggeareal. Tror egentlig at tett liggeareal er en stor fordel også til større dyr med tanke på tilvekst.

Det er en stor fordel å kunne gjøre grunnarbeidet selv, men til 100 okser er det alfa omega å holde kostnadene i sjakk. Vet ikke hvor i landet du bor, men på enkelte plasser kan nok uisolert fungere utmerket til okser.

 

Kontakt i første omgang et eller annet rådgivningsaparat for å få lagt en driftsplan så du ser hvordan økonomien i prosjektet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut_A_1
Da blir det nok ikke noe spaltegulv. Det aller billigste hadde vel vært å satt opp et uisolert tallefjøs til kanskje. Men det er det å få presset nok tørr halm da, det har vist seg å ikke være det enkleste verden de to siste årene. Men det er jo større arealkrav pr dyr på talle kontra liggebås f.eks da. Bor på østlandet, har vært godt under -25 her de siste vintrene. Men får ta en prat med Nortura og div å høre litt hva dem mener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Er enig i at tallefjøs ikke trenger å være verdens beste ide.

Hva med et lettisolert fjøs med naturlig ventilasjon? Kjettingtrekk, utvendig gjødselkum, fritt liggeareal med stort fall til de minste dyra og liggebås til de største. Eventuellt til 150 dyr med mulighet til utvidig, er jo for lite storfekjøtt på markedet:)

 

Er litt inn med trefjøs i forskjellige utgaver for tiden, og jeg har egentlig litt sansen for det. Det er en Ola Øyen som har hatt et prosjekt om landbruksbygg i tre, du kan se på det:

 

http://seminar.skogkurs.no/skog_og_tre/media/presentasjoner/Ola%20%C3%98yen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...