Gå til innhold

gjødsel spjeld


Anbefalte innlegg

noen som vet vor en får tak i rimeligste gjødsel spjeld mellom 2 gjødsel kjellere? skal bore et kjerne bor på ca 50 cm og tenker å stenge det med en luke som jeg trekker opp fra fjøset når jeg skal overføre. har fått noen priser fra ak og fk.. sinnsyjt at sånnt noe enkle greier skal koste 10000 kr. greit nok at det er syrefast men men.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Jeg har noen lignende planer selv. Har to små kjellere som ikke går like dypt som hovedkjelleren. Når disse fylles opp så renner de over i den store. I bunnen av disse små har jeg tenkt å kjernebore et hull på 15cm for å slippe møkka inn i den store. Da trenger jeg kun å kjøre med vakuumvogna fra den store, slipper å stå på mange forskjellige steder for å kjøre møkka ut. Planen var først da å bolte på et 6\&quot\; spjeld lik de som står bak på vakuumvogna ( med spak for åpning/lukking), videre med et stag opp gjennom gulvet i fjøset. Ca. 2000,- hos Agromiljø, tror jeg det var.

Tror i midliertid det blir en enklere løsning. Samme hull på 15 cm, bolte på et 6\&quot\; rør med en meter fleksibel slange, ca. en meter rør etter slangen med kjetting festet til enden. Kjettingen kan da løfte opp det bevegelig røret gjennom ristene i fjøset. Ved å da få rørenden like høyt som det punktet hvor gjødsla renner over kanten fra den lille til den store er \&quot\;spjeldet\&quot\; stengt, og når hovedkjelleren er så tom at jeg har behov for å slippe inn de 100 kubikkene fra den andre er det bare å senke røret.

 

Regner med at jeg kommer til å røre opp møkka før jeg slipper den inn i hovedkjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Forresten, ser du for deg at med et hull på 50 cm så slipper du å røre opp før du slipper gjødsla inn? Tror du ikke at på sikt det blir mer og mer tørt liggende igjen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest avløysar_1
Jeg må ta meg en tur ned i møkkakjelleren og pumpe møkk fra ungdyrbingen og over i kumøkkjelleren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...