Gå til innhold

Henger til å kjøre gravemaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest runeav_1
Jeg har en solid hjemmelaget tralle til salgs.Har hatt 13 tonns graver på den,men bruker den nå til en 8 tonner.Hjula står bak,så denne krever litt løfteevne.90077420
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hengeren er bred nok, og har nyttelast til det, så er det ikke noe problem med en vanlig \&quot\;korn\&quot\;henger som f.eks. Weckman. Jeg transporterer forsåvidt (ikke så ofte) en 8-tonner på en Junkkari 90 selv, men den er egentlig litt i smaleste laget for meg (må ta av sidekarmer, og stikker da ca 7-8 cm ut på hver side). Planbunnen holder godt nok, selv om det er bare 4mm(?) vanlig stål, og ikke 6 mm Hardox.

 

Solide innvendige surrekroker er selvsagt viktig å ha, men det kan evt. sveises inn om det ikke finnes. De har også en \&quot\;lettdumper-utgave\&quot\; av WS 100 med Hardox bunn, hydraulisk baklem, og forsterkede sidekarmer som ekstrautstyr. Det siste _er_ kjekt å ha. Weckman sine er imidlertid delt på midten, og gir fortsatt et svakt punkt i at karmene kan \&quot\;bule ut\&quot\; ved midtstaken, i motsetning til innleggs-sidekarmene i ett stykke på Orkel TX100/130. Vil også anbefale å koste på 500/50/17 hjul i stedet for 400/60/15,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler en \&quot\;kornhenger\&quot\; at man klatrer opp? Jeg så for meg at det ble tøft når en skal over kanten. Eller har du bygd deg mye opp?

Selv har jeg en dumperhenger med støttebein på hjørnene bak. Dette gjør at traktoren ikke blir så lett bak i det man klatrer opp (9t maskin). Dessuten er det veldig kjekt med en solid henger til transport av stein og grus m.m.! En kornhenger holder ikke i det lange løp, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

En vanlig landbrukshenger kommer fort til å bli ødelagt når du skal klatre opp og ned av den. Regner med det er stålbelter på den? En landbrukshenger har heller ikke surrekroker for å sikre en maskin med. Gardinkrokene som er der er vel mest for å surre fast en pressening så ikke kornet blir vått.

 

Så hvis du har økonomi til det, kjøp deg en dumperhenger med innvendige surrekroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokhenger må vel være ypperleg til slikt bruk. Den er jo anvendleg da ein kan ha forskjellige flak på den. Har ikke slik selv, men hadde jeg jobbet med gravemaskin/massetransport ville jeg godt for ein slik krokhenger tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ville anbefale og kjøpe en dumper/lettdumper.

Er mer beregnet på og flytte masse og er mer stødig ved tipping i ulendt terreng, enn en vanlig kornhenger.

 

Fordelen med 8 tonner, traktor og henger er att du er selvhjelpen, og kan utføre hele jobben selv.

 

 

Jeg måtte bite i det sure eplet, og kjøpte med en agromet lettdumper t 041 k, 10 tonns henger, enkel og grei henger, med hyd baklem, støtte labber bak når man skal klatre på.

Denne har 505 hjul og er en snerten henger for de som ikke har så stor traktor. (blir ofte leid inn til masskjøring der det er trangt)

 

Jeg kjøpte denne med kornkarmer, så når det ikke er graving bruker jeg den til og hente flis..........

 

2 fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Støtter meg til siste innlegg fra Honda. Lettdumper, med mulighet for kornkarmer, og bred nok til å kjøre både rundballer og gravemaskin føler jeg er det mest uneversale og sikreste valget.

 

Er litt i samme situasjon selv og er på jakt etter akkurat dette. Selvfølgelig kan det av og til være greit med nedfellbare sidekarmer, men ikke så ofte at jeg ville ha ofret faste karmer mot løse som fort blir skjeve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka med ein Orkel TX100...?

 

Kjekk lettdumperm..?

 

Dei blir levert med hyd bakfjøl,8stk innfelte surre feste,nedfellbare sider (med ekstra innleggskarmer)

 

Eg annbefalte dette til ein kamerat og han kjøpte ein slik.. Han kjører alt med den,,og frakter ein 8tonner på den...

 

Han bruker 2 støtte krakker under bak(kun for å bevare hengeren når han går oppo/av hengeren...

 

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting jeg ikke liker med Orkel hengere.

 

Draget sitter for høyt, det kommer \&quot\;ut av rammen\&quot\; og skrår nedover mot trekkøye. De fleste andre har draget under rammen og det blir mer vannrett og lavere og kommer ikke så lett i konflikt med trekkstengene.

Og så kunne de spandert på seg og laget en skikkelig løsning for slangene. Ikke bare la de slenge langs draget. Lett og vikle inn i trekkstenger når man svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er inne på noko der.. Men eg trur draget er lagt slikt på grunn av styrken (blir jo mykje meir solid slik)

 

Eg sjøl tar trekkstengene heilt opp og litt te \;)

Men du kan og sleppa trekkstengene heilt ner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gaute_1

Jeg lurte på om du går klar av karmene på en Orkel TX 90 med en 8 tonns graver? Er det høgt opp til \&quot\;hytta\&quot\;?

 

Jeg hadde håpet å bruke hengeren til litt graver transport, men er usikker på om jeg må av med karmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
eg hadde en weckman ws 80 samtidig med ei hitachi 8 tonns maskin. ei tok av side karmane på hengeren og brukte den til å flytte maskina med, så mitt svar er JA, det skal gå å bruken en ws 100 :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...