Gå til innhold

Påbygging på sauefjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta ansvar som odelsgutt og ta over gården om få år, og håper å få til en fulltidsstilling for meg selv. Vi har hatt sau selv, men i de siste årene har drifta vært forpakta bort. Da vi dreiv, dreiv vi ganske tradisjonelt med sau i faste binger over gjødselkjeller om vinteren, og vi brukte to store siloer til grovfor. Forpakteren har rasjonalisert drifta (han har et par andre lignende bruk, og må gjøre det på denne måten), ved å ha sauene gående ute, gi litt kraftfor inne hver dag, og gi storball i krybbe ute.

 

Jeg har lyst til å gå litt tilbake til slik vi dreiv før, men beholde noe av det som har fungert for forpakteren, samtidig som vi er nødt til å øke antallet vinterfora sau. Fjøset er ikke så godt tilpassa drifta hans, da adkomsten mellom bingene er litt vanskelig. I tillegg må sauene ut dører som i utgangspunktet var ment for adkomst for folk (på enden av hver langvegg). Det har også blitt veldig mye rester av uspist grovfor på uteforingsplassen.

 

Tanken som jeg og kona sysler med er følgende:

- Lage porter for dyra i endeveggen (den andre endeveggen er inn mot gammel låve)

- Mure opp en betongplatting med overbygg i forlengelsen av endeveggen for fri tilgang på grovfor i rundballehekker ute. Uten vegger, men med gjerde isteden.

- Fjerne forbrett og faste skillevegger og gå for noen mer fleksible løsninger inne (automat for kraftfor)

- Ha en ordning for å feie alt rask fra plattingen rett ned i gjødselkjelleren med jevne mellomrom

 

Vet ikke om vi skal gå for en eller flere porter i endeveggen, det avhenger av om vi vil skille av dyra i flere båser. Han som forpakter nå lar alle gå sammen. Det avhenger også av om vi finner forautomater som passer bruken vår.

 

Noen med erfaring fra lignende kombinasjon med inne- og uteareal her? Lurer for eksempel på om det vil bli mye rask inn på strekkmetallen inne. Og vil en automat for kraftfor være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1

Jeg skal ta ansvar som odelsgutt og ta over gården om få år, og håper å få til en fulltidsstilling for meg selv. Vi har hatt sau selv, men i de siste årene har drifta vært forpakta bort. Da vi dreiv, dreiv vi ganske tradisjonelt med sau i faste binger over gjødselkjeller om vinteren, og vi brukte to store siloer til grovfor. Forpakteren har rasjonalisert drifta (han har et par andre lignende bruk, og må gjøre det på denne måten), ved å ha sauene gående ute, gi litt kraftfor inne hver dag, og gi storball i krybbe ute.

 

Jeg har lyst til å gå litt tilbake til slik vi dreiv før, men beholde noe av det som har fungert for forpakteren, samtidig som vi er nødt til å øke antallet vinterfora sau. Fjøset er ikke så godt tilpassa drifta hans, da adkomsten mellom bingene er litt vanskelig. I tillegg må sauene ut dører som i utgangspunktet var ment for adkomst for folk (på enden av hver langvegg). Det har også blitt veldig mye rester av uspist grovfor på uteforingsplassen.

 

Tanken som jeg og kona sysler med er følgende:

- Lage porter for dyra i endeveggen (den andre endeveggen er inn mot gammel låve)

- Mure opp en betongplatting med overbygg i forlengelsen av endeveggen for fri tilgang på grovfor i rundballehekker ute. Uten vegger, men med gjerde isteden.

- Fjerne forbrett og faste skillevegger og gå for noen mer fleksible løsninger inne (automat for kraftfor)

- Ha en ordning for å feie alt rask fra plattingen rett ned i gjødselkjelleren med jevne mellomrom

 

Vet ikke om vi skal gå for en eller flere porter i endeveggen, det avhenger av om vi vil skille av dyra i flere båser. Han som forpakter nå lar alle gå sammen. Det avhenger også av om vi finner forautomater som passer bruken vår.

 

Noen med erfaring fra lignende kombinasjon med inne- og uteareal her? Lurer for eksempel på om det vil bli mye rask inn på strekkmetallen inne. Og vil en automat for kraftfor være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er ikke så enkelt å uttale seg om noe man ikke har sett, men ideen din høres ikke håpløs ut.

Både A-K maskiner og Biocontroll lager datastyrte kraftforstasjoner for sau. Disse baserer seg på de elektroniske øremerkene som er standard. Eneste du må gjøre er eventuellt å merke om gamle søyer. Kapasiteten er nokk litt uklar enda, men 50 søyer skal i hvertfall gå på en automat. Det er nok en fordel å skille ungsøyer og voksne i kampen om grovfor. Det finnes også forskjellige produsenter av grovforhekker. Reime sin \&quot\;islandshekk\&quot\; er nok av de bedre.

Om du skal ha forrestene i kjelleren kommer an på om du skal røre opp gjødsla. Skal du det ville jeg ikke hatt forrestene dit. Du må vel kanskje også regne med å skrape etearealet en gang i blandt om du skal ha fast dekke, og det tror jeg du bør om du ikke har veldig gode hekker.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1

Håper på å finne en forautomat med veiing også, skulle mene at daglige veiinger vil være gull verdt for å holde oversikt. Ser ut som det skjer en del på automat-fronten for tida, og satser på at det fins velprøvde løsninger når vi begynner en gang i 2013.

 

Hadde tenkt å slå ei slisse i grunnmuren på fjøset hvor plattingen ligger inntil. Siden den vil ligge en god del lavere kan jeg feie rask rett ned i kjelleren derfra. Jeg må ha en kort landgang ned på plattingen, og slissa kan ligge under denne slik at den er dekket til vanlig. Har ikke omrøring idag, og tror ikke vi skal installere heller.

 

Håper å få utearealet til å telle mot arealkrav, og da må jeg vel ha vegger langs hele langsida og kun ha kortsida åpen. Håper på å komme til med traktor for dumping av rundball her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...