Jump to content

Massivtre/slipplaft i Kufjøs

Guest

Recommended Posts

Lurer på om noen har litt erfaring med massivtre i fjøskonstruksjon.

Noen som har erfaring med kantstilt plank som tak-konstruksjon?,

f.eks 2x4" eller 2x6" plank på høykant. Hvor tett skal det skrues spikres feks? Hvordan festes det til bærekonstruksjon? Evt. bærekonstruksjon i stål. Tidsforbruk, materialkvalitet, leggesystem ,metoder, osv.

Vurderer også slipplaft i veggene, erfaringer med dette?

Guest Tore_H_1

Lurer på om noen har litt erfaring med massivtre i fjøskonstruksjon.

Noen som har erfaring med kantstilt plank som tak-konstruksjon?,

f.eks 2x4\&quot\; eller 2x6\&quot\; plank på høykant. Hvor tett skal det skrues spikres feks? Hvordan festes det til bærekonstruksjon? Evt. bærekonstruksjon i stål. Tidsforbruk, materialkvalitet, leggesystem ,metoder, osv.

Vurderer også slipplaft i veggene, erfaringer med dette?

Ta kontakt med Terje Strand hos Fjøssystemer på Fåvang dersom du ønsker priser på fjøs i massivtre. Massivtre kan brukes i både vegger og tak og festes til bærekonstruksjonen vha. selvborende treskruer. Jeg vil anbefale deg å velge bæresystem i limtre fremfor stål. Dette bla. fordi limtrekonstruksjonen står bedre i mot en evt. brann. Bruk limte massivtreelement fremfor kantstil plank så får du et kontrollert (industrielt) produsert produkt som er formstabilt og statisk påviselige.

http://www.fjossystemer.no/bygg/massivtrebygg

Guest Tore_H_1

Takker for svar!. Har allerede kontaktet Fjøs-systemer, å de skal få gi et tilbud på komplett massivtrefjøs. Men ønsker også et annet alternativ i bakhånd i tilfellet det blir for dyrt. Stramt budsjett, samtidig som jeg har en god mulighet for mye egeninnsats.

Mener det skal være mulig å få statiske beregninger på kanstilt massivtre også. Er også litt forkjemper for lokalt foredlet tre da jeg har drevet med lafting. Lurer på hvorfor ingen i Norge produserer krysslagt massivtre. Kanskje det hadde vært en foretningside?. Driver også litt med fjøsplanlegging så synes det er interessant å tilegne seg mest mulig informasjon om forskjellige byggemetoder.

Ønsker flere innspill velkommen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...