Gå til innhold

Kraftfortildeling til ku


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt fjøs. Jeg vurderer å sette inn automatisk kraftfortildeling til kyrne. Finnes det noe system ala det som brukes til gris, med forbokser og kraftforskruer. Noe slikt ble solgt i kufjøs for ca. 25 år siden. Jeg har ikke plass til kraftforvogn i fjøset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt fjøs. Jeg vurderer å sette inn automatisk kraftfortildeling til kyrne. Finnes det noe system ala det som brukes til gris, med forbokser og kraftforskruer. Noe slikt ble solgt i kufjøs for ca. 25 år siden. Jeg har ikke plass til kraftforvogn i fjøset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Vet ikke noe om systemet du snakker om, men en FW100 tar ikke veldig stor plass så lenge du har en plass for parkering/lading/fylling slik at den ikke står i veien på forbrettet når den ikke forer. Kjørte akkurat i gang denne vogna i mitt gamle fjøs i går, og det ser ut til å fungere bra. Se link her: http://www.delaval.no/Products/Feeding/FeedWagons/f%C3%B4rvogn_FW100_FW200/default.htm

Riktignok tok den gamle BioControl/DeLaval-vogna mindre plass, men den var ikke på langt nær så robust som den nye vogna. Den gamle ligger i garasjen og er meget billig til salgs enten for en som vil reparere den eller som delevogn \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kjedetrekkanlegg (tørrforingsanlegg) med volumbokser som kan brukes i kufjøs. Dette er meget driftssikre anlegg, og de kan leveres med automatikk, slik at de forer automatisk. Største utfordring er å få beskyttet volumbokser og nedslippsrør slik at de ikke blir stanget sund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løpet av de siste 1-2 årene sett to brukte av disse anleggene på finn.no, der det har vært brukt til ku. Husker ihvertfall at det ene var av merket Funki, med god beskyttelse rundt volumboksene. har ellers vært noen flere anlegg til f eks gris. det er vel mulig å lage en beskyttelse dersom det ikke kan kjøpes lengre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...