Gå til innhold

Ombygging av plansilo til oksefjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal lage fjøs av siloen og skal legge spalter og støype liggepall. Skal isolere men har sedd på FINN. no at det selges noe som heter iso+ som isolerer og tåler fukt noen som har erfaring med slik isolasjon?

Agro Dynamica som er forhandler i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stigo_1

Skal lage fjøs av siloen og skal legge spalter og støype liggepall. Skal isolere men har sedd på FINN. no at det selges noe som heter iso+ som isolerer og tåler fukt noen som har erfaring med slik isolasjon?

Agro Dynamica som er forhandler i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg vurderer også å lage fjøs av plansiloene.

Kvigefjøs med liggebås og spalt.

 

Har du tenkt noe på åssen du skal få møkka ut?

Må vel pumpe det ut, men tenker du flytekanal?

Jeg har gjødselkummen rett bak plansiloen, så det bør være mulig, men jeg er litt usikker på åssen det blir å rørt og om jeg får ut mesteparten av møkka uten alt for store problemer.

 

iso+ har jeg ikke dessverre ikke noe greie på.

Men hva er det du tenker å isolere? Åssen bygg har du rundt?

 

Takker for innspill hvis det er noen andre som har erfaring eller tanker om noe av dette:)

 

 

xXx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har hatt ungdyra på talle i en plansilo de siste to vintrene, relativt enkelt hvis du husker å bruke nok strø og hvis du har en åpen vegg i siloen slik at du lett kan få ut gjødsla. Foring i fórkorg som flyttes rundt med silotalja. Drikkevann bør monteres på noe som enkelt kan la seg heve/senke da gulvhøyden naturlig nok varierer i ett tallefjøs. Passer for små-middels store besetninger da inndeling i puljer i en talle ikke er verdens enkleste operasjon (du må ha grinder og fester oppetter veggene slik at de kan heves, og du må ha flere fórkorger) samt at arealkravet til dyra er større i talleløsninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forer dere dyra med når dere bruker siloen til dyrerom?

Rundballer???

ja ja økonomer er dere i hvertfall ikke. Lykketil mot lanten av stupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Bondemannen: For en useriøs og usaklig kommentar!!!

 

Det er mange grunner til at en gammel plansilo ikke lenger er i bruk som silo og av den grunn kan være aktuell som dyrerom. Kjenner flere bønder som har opplevd at plansiloen har blitt for liten. Som oftest vil det lønne seg å ha bare ei høstelinje, og p.g.a. lang avstand til en del av skiftene blir rundball ett godt alternativ til et større siloanlegg.

 

Ingen gård, og ikke noe driftsopplegg er helt likt så sånt må vurderes i hvert enkelt tilfelle! En gammel plansilo kan i mange tilfeller bli et billig husdyrrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stigo_1

Siloen er en plansilo som er ca 1,80 under forsentralgulv så jeg har \&quot\;ferdig\&quot\; kjeller. Har støypt søyler og skal legge ståldragere. og spalter. siloen er 7 meter bred så blir det 4 binger på 3.60 og litt over 5 meter dyp. så jeg får plass til 24 slaktemodne okser der. har Melkeprod. og henter hovedinntekta der, men kjøper inn endel oksekalv så jeg håper og kunne øke fra 9000kg kjøtt i året til ca 15000kg. Skal lage luke i enden av forbrettet og stikke inn pumpa der for tømming mener det skal gå bare fint. så til uka blir det støyping, så kanskje jeg får inn spaltene før november :)

Bondemannen: Er ikke økonom nei, men stolt bonde med stabil grei økonomi og som mener jeg har god oversikt over hva som lønner seg på min gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...