Gå til innhold

Saktegående gjødseltrekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Held på å planlegge ombygging til nytt lausdriftsfjøs til ca 30 kyr pluss ungdyr.

Er usikker på kva gjødseltrekk eg skal velge.

Blir åpen renne ( har ikkje høgde til spalteplank og flyterenne) med gummibelegg 2,5 og 3,5 breie og 20 meter lange.

Selgerene vil selge hydraulisktrekk, men eg synest dei bruker mykje strøm bråker ein del og ein del har hatt ein del problem med dei.Fordele er vel at dei er mest følsomme når det er ku bein i veien.

Vuder veiertrekk evnt kjetting men få som eg har kontakt med som har erfaring med det.Veit at dei bruker mindre strøm, men er ikkje så følsomme for kubein. Somme seier kjetting trekk medfører mykje søle, då det legg seg møk i kjettingen.

Ønsker å høyre kva erfaringer de har med dei ulike trekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Held på å planlegge ombygging til nytt lausdriftsfjøs til ca 30 kyr pluss ungdyr.

Er usikker på kva gjødseltrekk eg skal velge.

Blir åpen renne ( har ikkje høgde til spalteplank og flyterenne) med gummibelegg 2,5 og 3,5 breie og 20 meter lange.

Selgerene vil selge hydraulisktrekk, men eg synest dei bruker mykje strøm bråker ein del og ein del har hatt ein del problem med dei.Fordele er vel at dei er mest følsomme når det er ku bein i veien.

Vuder veiertrekk evnt kjetting men få som eg har kontakt med som har erfaring med det.Veit at dei bruker mindre strøm, men er ikkje så følsomme for kubein. Somme seier kjetting trekk medfører mykje søle, då det legg seg møk i kjettingen.

Ønsker å høyre kva erfaringer de har med dei ulike trekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest svein.loeken

Har hatt Müllerup T70 tautrekk montert i ca 2 år i ombygd løsdrift for ku med 23 liggebåser og 4 ungdyrbinger. Har to skraper på ene siden av fôrbrettet, på ku sida, på andre sida ei skrape. (Fjøset er bare halve lengda her). Har gummibelegg i skraperennene, noe jeg er veldig godt fornøyd med.

Trekket har fungert slik passe. Hadde en god del trøbbel i starten med styringa. Hadde gammel type styring som AK skifta vederlagsfritt etter ei tid. Den nye fungerer langt bedre. Har også hatt trøbbel med at trekket stoppa før det kom helt til enden. Etter mye om og men fant jeg ut at trekktauet på ene drivstasjonen holdt på å flise seg opp, slik at dette omtrent låste drifta når det kom til en viss posisjon. Heldigvis var det hatt på så mye tau ved montering at det bare var å kutte av det som var flisa. Synes kanskje det er litt dårlig at tauet ikke holdt mer enn snaut to år? Tror grunnen til flisinga av tau er at det har lett for å klive når det surres opp på drivtrommelen.

Ellers har tau-wiren mellom skrapene også blitt flisa opp. Den ene rauk rett av i vår, etter ca 1,5 års drift. Den nye tau-wiren jeg har kjøpt er litt tykkere, så kanskje holder denne litt lenger?

Om sommeren har jeg ikke kua inne, men har hatt ungdyr i bingene. Da har jeg hatt trøbbel med at trekket går i alarm. Tror det er fordi det blir gående for tungt på kusida når det ikke er møkk og væte der.

Tautrrekk har den fordel at at det er svært enkelt å montere, og forsåvidt enkelt å vedlikeholde. Det er også forholdsvis rimelig.

Men jeg litt i tvil om driftsikkerheten, spesielt i mindre fjøs hvor det det forholdsvis mange dyr på lite areal. Gjødseltrekket er ihvertfall det jeg har hatt mest trøbbel med etter at jeg bygde om fjøset. Det enkleste i mindre fjøs er nok spalteplank med åpning rett i kjeller eller renne. Men jeg er ikke i tvil om at tett gulv med gummibelegg er mye bedre for dyra. De har en naturlig gange, og brust er svært lett å oppdage. Så da får en kanskje ta med seg ulempene med litt ustyrlige trekk, med slitedeler som ikke holder så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Har montert UNP5 profiler som taubeskyttelse. Var AK som monterte trekket, og da bør vel trinsene være skikkelig vatra? Tror ikke det er her problemet ligger.

Det var tau-wiren mellom de to skrapene på ene sida som røk først. Denne går kun rett mellom to skraper og ikke via trinse.

Den begynte å flise seg ved innfestinga på skapene, så det er mulig festinga her ikke var helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
har til nå et d70 gjødsletrekk, wiren er 10mm rustfri som har røket tvers 4 ganger siden oktober 2008, dette skyldes at drivstasjonen står i kaldt rom og 3 kasteblokker er ute. wiren drar med seg møkk ut i låven og wiren fryser fast. skal nå prøve t70 trekk, har 2 skraperenner på ca 35m hver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut så det er ymse problemer med begge deler. Fordelen med hydraulisk er at det er jo ganske enkel mekanikk. Har du ein sylinder og noen deler til skrapa liggende i reserve så bør det jo gå greit. Har sett kjetting trekk i aksjon.....såg forsåvidt solid ut men synes det var litt \&quot\;mye\&quot\; i veien over renna, da den relativt kraftige kjettingen ble dratt over renna i stedet for å være feldt nedi et spor....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...