Gå til innhold

nytt foringssystem i båsfjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

ser på muligheten om å få en litt mer effektiv måte for forhåndtering.

Har i dag 3 stk 10x6m (hxd) tårnsiloer med elektrotalje for uttak har orkel forvogn til utkjøring på 45m forbrett.

ønsker nå eit system for uttak fra silo og fordeling i fjøset. bruker også ca 150 balger pr år.

ønsker eit system som fordeler for flere ganger daglig, har sett på tks fylltømmer for uttak men er usikker på kapasiteten på den? når eg bruker balger går det ca 3-4 pr dag.

så har dere noen forslag/erfaringer motas de med takk.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ser på muligheten om å få en litt mer effektiv måte for forhåndtering.

Har i dag 3 stk 10x6m (hxd) tårnsiloer med elektrotalje for uttak har orkel forvogn til utkjøring på 45m forbrett.

ønsker nå eit system for uttak fra silo og fordeling i fjøset. bruker også ca 150 balger pr år.

ønsker eit system som fordeler for flere ganger daglig, har sett på tks fylltømmer for uttak men er usikker på kapasiteten på den? når eg bruker balger går det ca 3-4 pr dag.

så har dere noen forslag/erfaringer motas de med takk.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TKS APF. leveres i 2,4, 3 og 4m utgave, og med inntill 2 kraftforkasser på ca 200kg hver. To vogner kan også kobles sammen om 4m blir forlite. Tipper du kommer langt med ei 4m vogn, men det kommer an på hvor mange munner du skal mette. APF er ett enkelt system, med lite \&quot\;leamikk\&quot\;. Til rundballene er det best å ha en kutter, men det finnes de som legger dem i hele, deler dem med kniv, eller rister dem opp med laster. Silohiv kan du legge i hele, eller kjøre gjennom en kutter, eller evt. fra fylltømmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde opprinelig tenkt på tks feedrobot men har lest en annen tråd på dette forumet der det blir hevda att den er ubrukelig.

så da tenkte eg apf vogn, men ifølge en \&quot\;expert\&quot\; så vil det gå for lang tid mellom hver gang melkekyrne får tilgang siden forbrettet er så langt 45m stemmer det?

Det er 24 kyr med fullt påsett i fjøset, kyr først så ungdyr og okser.

Noen som har erfaring med tks fylltømmer? tidsforbruk?Driftssikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Tror slettes ikke det er noe problem med apf-vogn på 45 meter forbrett, men du bør nok gå for 4 metersvogna.

 

Har selv 3 metersvogn på 30 meter forbrett og den hadde nok uten problem taklet noen meter til når den kjøres kontinuerlig. Såfremt vogna går med nok for blir kyrne fort mett og gidder ikke stå opp når vogna passerer. Har fått et mye roligere fjøs etter at vogna ble montert. Den har også kraftforautomat.

Etetid til kyrne bør ikke være noe problem på 45 meter, begrensningen er heller kapasiteten (volum) på vogna, så du bør nok gå for 4 metersvogn. Antar du vil fylle den bare 2 ganger daglig. I forhold til sykluser (tid pr. runde) programmerer du den som du vil.

 

Selv legger jeg rundballer og silohiv rett i vogna, men ved foring av rundball vinterstid er nok mating med kutter å foretrekke.

 

Kan legge til at jeg var skeptisk før jeg monterte vogna p.g.a dårlig erfaring med div. TKS utstyr tidligere, men etter 5 år er jeg fortsatt fornøyd og den har fungert etter forutsetningene. Har vel med at nesten ingenting kan gå i stykker:)

Skulle jeg montert den en gang til så hadde det blitt dobbel skinne istedet for enkel.

 

Har ikke fylltømmer (bare tks innlegger), men elektrikkeren påstår at de drar j*vlig med strøm og har dårlig kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å la den vandre en hel binge i slengen i ungdyravdelinga....Har apf i ungdyrfjøs. Ca 70 dyr på 3 meter vogn. Den er litt for liten, men er bare å fylle den en gang ekstra pr dag. Tror ikke feedrobot er ubrukelig som noen hevder. Men i et nytt robotfjøs med kansje 200 storfe og bare rundballer blir den fort utslitt. Går den med vanlig silo varer den nok lenger..... men er dyr. Apf er vel halve prisen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1
Hva koster en APF-vogn ca? Har 20 meter brett med 22 kyr og 8-10 ungdyr så klarer seg med en tometring sikkert. Hvor mye må man regne med å betale for noe slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok kjøpt 3 meter uansett.....greit at det er plass til ein balle oppi der. Er ikke sikker på pris, men tipper rundt 100-120 tusen med kraftforautomat. Så kommer skinne opplegg og div i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

har fylltømer som forer 50 melkekyr med påsett (uten okser) totalt 140 dyr fylltømeren kan bruke alt fra 15 min til ein time per stell (normalt sett 20 -30 min) for å fore desse dyra alt avhengig av kor tørr masse som har blitt lagt i og hvor slitt viftebladet på sugevifta er har 18kw vifte med 310mm rør dess blatere masse som ligg i siloen dess tyngre blir det å suge opp og mindre kapasitet kapasiteten minker også dess lenger ned i siloen du kommer

i fjøset er det band utlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Nå har vi hatt APF-vogn siden 2004,og nå er det like før \&quot\;mannskjiten\&quot\; ligger på hue i snøfonna. Har byttet alle motorer og motorene til kraftforskruene flere ganger.PLS er byttet en gang og boltene som vogna henger i røk stadig vekk i starten(kom kraftigere oppheng etterhvert og ikke røket siden)

Det værste er ikke alle feilene,men att vogna er helt utrolig idiotisk sammensatt med tanke service og reperasjoner.Egentlig er det jo ikke avansert vogn,men likevel har ikke TKS greid å ha det i tankene att ting kommer til å ryke før eller siden og da er det brukeren som må ligge på forbrettet og banne.

Så om handelen ikke allerede er gjort for tråstarter vil ikke jeg annbefale TKS APF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Synd at appetitfôringsvogna til TKS ikke fungerer for deg, 6470. Hjemme har vi hatt Orkel sin vogn i nærmere 15 år, og er storfornøyde. Av større reperasjoner er det kun motorene til de to kraftfôrskruene som er skiftet i løpet av vognas tid på gården.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har solgt og montert ein del slike vogner, og er borti fleire typer system. TKS sin APF vogn, er eg veldig godt fornøgd med, etter å ha med vogner som har gått sidan 2004 å gjere. Men som med alt anna utstyr, kan det finnes mandagsmodeller. Det har vert ein og anna motor og følar, men noko må ein rekne med, når ting står i eit utsatt miljø. APF-vogn er rekna som eit svært prisgunstig alternativ for båsfjøser, fordi dei er enkle, og får plass i dei fleste fjøser. Ein får også fora mange små måltid, med betre foropptak for dyra. Har vist seg å ha ein god effekt på fett og protein. Ikkje minst er det den mekaniseringa som er svært arbeidsbesparande og tidsbesparande for fjøsstellet. Fungerer veldig bra i samband med fylltømmer, der ein fyller vogna direkte frå nedsleppet frå syklonen.

Ein som nevner at det koster å tømme siloen. Stemmer at det koster å drive ei vifte på 18 kW, men det koster meir å slite seg ut i kroppen. Eg kan anbefale det på det sterkaste. Skal så det er sagt montere eit slikt anlegg hos ein kunde om 1 mnd. TKS Feedrobot unngår eg å anbefale, pga ein del utfordringar i samband med program og foringsrytmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
I-mek Dag: Joda, jeg skjønner att komponenter kan ryke etter hvert. Men der er igrunnen ikke det som er problemet. Problemet er att det er trangt og kronglete og mye skruing for å få ting skiftet på disse APF vognene(spesielt kraftforskruene).Og det værste er att det ikke har vært noen stor sak i fra TKS sin side og gjort vogna betydelig mer servicevenneli:Om kraftfortanken har vært litt breiere og 20cm lavere og festet så høyt som mulig på vogna,hadde det blitt mye enklere og komme til.Dessuten hadde ikke kraftforskruene blit vognas laveste punkt og dermet ikke samlet \&quot\;tuer\&quot\; med for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...