Gå til innhold

Foringsliggebås.


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med foringsliggebås til melkeku??? Fungerer det?? Var i kontakt med en bonde som akkurat har bygd om, og han var veldig fornøyd med opplegget. Tenkte det kunne være et billig alternativ å bygge om båsfjøsen i stedet for ny løsdriftsfjøs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Er det noen som har erfaring med foringsliggebås til melkeku??? Fungerer det?? Var i kontakt med en bonde som akkurat har bygd om, og han var veldig fornøyd med opplegget. Tenkte det kunne være et billig alternativ å bygge om båsfjøsen i stedet for ny løsdriftsfjøs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vurdert eteliggebås sjølv,og finn den interessant.Men erfaringar og type/tilbud

er det verre og finne idag, ser det ut for.

Ein bonde i Østfold var sterkt medvirkande til

at De Laval utvikla ei god innredning for

nokre tiår sidan...Men den er for lengst

borte og heller ikkje Reime har pr.idag noko

produkt her.Så korleis skal vi tolke dette,

er det eit dårleg alternativ,eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Er utrolig lite informasjon om dette på internet. Bonden jeg snakket med fortalte at han hadde vært i kontakt med en fra sørnorge som hadde lang, og god erfaring med eteliggebåser. Han mente at i-mek selgerne ikke var interessert i å selge båstypen da det krevde en langt mindre investering, altså mindre lønnsomt for selgerne.

 

Han mente at det var viktig å ha smalt nok forbrett, gjerne med helling mot båsen slik at dyrene ikke måtte strekke seg etter foret, med det resultat at de skiter i båsen.

Å la gjødselskrapene gå hyppig var også et poeng for å hindre dyrene i å legge seg på gangareal, enten man hadde tett gulv eller spalteplank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

BG hadde for nokre nr siden fleire repotasjer om foringsliggebåser, som belyste saken greit.

Der stod det 2 dyr å at i kvar bås ved forbrette, så skulle halvparte gå og kvile i tradisjonelle liggebåser bak renna, mens andre halvparten låg ved forbrette i foringsliggebåsen.

Eit av problemet er godkjenning av myndighetene,

Mattilsynet gir ikkje forhandsgodkjenning lenger så du må gamle og håpe at det blir godkjent når du er ferdig, eller bygge tradisjonellt slik det fleste gjer.Trur kansje foringsliggebåser høver best til ungdyr, men det skulle truleg gå til melkekyr og ( vis ein får det godkjent).

Er i allefall ei areal sparende(=kostnad sparende)løysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Fylkesmannen i Vest-Agder har en planlegger som er god på dette og brenner for foringsliggebås. Ta kontakt med han. Husker ikke i farta hva han heter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg har hatt foringsliggebås til melkekua siden vi bygde om båsfjøset i 1996. Dette fungerer etter min mening helt topp. Det er nok litt mer pynting i en foringsliggebås enn i en liggebås, men det er ikke noe argument for å ikke bygge foringsliggebås. Jeg har innredning fra Delaval(Ørstad). Denne er så vidt jeg kjenner til ikke lenger i salg. Reime har også sluttet å selge sin, men som det nevnes kan den produseres på bestilling. Jeg byggde om ungdyr/oksebingene mine for å få plass til flere kuer i 2006. Da var det I-Mek selgeren på A-K som anbefalte meg en kortbås fra Reime. Husker ikke navnet på båsen, men det kan det sikkert finnes ut av. Årsaken til anbefalingen var at å få produsert på bestilling var dyrt, og med lang leveringstid. Den Reimebåsen jeg kjøpte har fungert like bra som den gamle fra DeLaval.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Får foringsliggebåsen en renesanse når byggekostnadene tvinger oss til å tenke ekstra arealeffektivt? Både Bedre Gardsdrift og Norsk Landbruk har hatt reportasje fra et fjøs som tydeligvis er en suksess. Der nevnes det at vanlig kortbås ikke var bra , men at alt gikk bedre når det ble montert innredning som er laget for formålet. Skyldes dette heving av liggepall eller utforming av selve innredningen?  På 10-meters fjøs vil dragerne under fjøsgolvet vanligvis gå på tvers av bygget. Hvor viktig / uviktig er det å ha spalteplank liggende tvers eller langs på båsrekka?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...