Gå til innhold

Bytte ut gammellasteren - spm


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en MF675-4 turbo på 82hk, og på den står en god gammel Bergsjö/Trima 1310 laster. Lasteren er i for seg i forbausende god stand, og sentral/hydraulikk fungerer 100%, men jeg skulle gjerne hatt en litt kraftigere og stivere laster til rundballehåndtering osv.

 

Har funnet noen gode tilbud på fine lastere (brukt) uten braketter

og sentral -men ellers komplette.

 

Vil jeg kunne beholde de eksisterende brakettene og sentralen

som står på hvis jeg slår til på den lasteren jeg har sett på? Det sparer jeg i så fall mye på, og hadde vært ønskelig.

 

Har i tillegg fått tilbud på helt ny Chief super 17 som er prismessig bra, og som passer rett på eksisterende braketter. Men usikker på Chief og kvaliteten, ganske mange jeg kjenner som har hørt endel dårlig om de.

 

Innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Har en MF675-4 turbo på 82hk, og på den står en god gammel Bergsjö/Trima 1310 laster. Lasteren er i for seg i forbausende god stand, og sentral/hydraulikk fungerer 100%, men jeg skulle gjerne hatt en litt kraftigere og stivere laster til rundballehåndtering osv.

 

Har funnet noen gode tilbud på fine lastere (brukt) uten braketter

og sentral -men ellers komplette.

 

Vil jeg kunne beholde de eksisterende brakettene og sentralen

som står på hvis jeg slår til på den lasteren jeg har sett på? Det sparer jeg i så fall mye på, og hadde vært ønskelig.

 

Har i tillegg fått tilbud på helt ny Chief super 17 som er prismessig bra, og som passer rett på eksisterende braketter. Men usikker på Chief og kvaliteten, ganske mange jeg kjenner som har hørt endel dårlig om de.

 

Innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt når du ikke nevner hvilken bruktlaster du har på hånda... Men generelt kan jeg vel si at alle Trima-lastere til og med xx90 passer på brakettene dine. Nyere lastere må i så fall være bestilte til gamle typer braketter, slenger sikkert noen av de og.

 

Chief har jeg null erfaring med, så der får andre dele sine...

 

Det eneste jeg kan komme på er at jeg har sett noen 600-serie MF der lasterbrakettene er bolta kun inn i traktorkroppen, og ikke har stag til bakakselen på traktoren. Dette gjelder vel gjerne de som er levert med litt mindre lastere, muligens og noen med 1310-lastere. Er dine braketter slik ville jeg vel ikke brukt hele kapasiteta på en 1790, for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

har nye Verten lastere som er et bra alternativ til Trima laster

 

Jeg valgte Vreten laster fram for cheif laster, har cheif 14P en Fiat 70 hk, den skal av så fort jeg får brakketene som passer Verten lastern\'\'\'\'n hvis jeg får av laster\'\'\'\'n da

 

Ny Verten laster laster koster det samme som en ny cheif laster

 

 

Link til en debatt om cheif og verten laster

 

http://www.gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/3746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Takker for mange gode innspill og svar, spesielt det med brakettene.

Lasteren som står på er en 1320 og ikke en 1310 som jeg skrev, men den er originalmontert og har nok ikke stag til bakaksel. Brakettene er boltet ved framakselen og midt på traktoren, med et tverrstag der under.

 

@Bjørn - mye nyttig i den linken, og svarer vel på spørsmålet om nye lastere, og at de ikke går på gamle brakettene uten spesialbestilling. Vreten visste jeg faktisk ikke så mye om, men de høres og ser solide ut. Er litt skeptisk til Chief, selv om tilbudet er greit nok.

 

Bruktlasterne jeg har sett på er bla.a. en Quicke 660 og en Trima 465. Begge disse er standard og ikke bred. Spørs vel om gammelbrakettene passer på disse da.

 

Er ikke så om å gjøre at den skal kunne løfte så mye, jeg håndterer mest rundballer på 400-500kg pluss mest mindre ting. En sjelden gang en grusskuff eller to. Snøskuffing på vinteren. Ønsker meg en laster som er stivere og føles mer solid enn 1320\'\'\'\'en - som er litt spinkel og vinglete. Merkes spesielt godt med snøbrøyting, man livredd for å treffe en liten stein \;-)

 

Men som den Vreten tråden er inne på, så er prisen på bruktlastere høy - så høy at det ofte skiller 10.000 på helt ny. Og da blir nesten valget enkelt.

 

1320 får jeg solgt ganske enkelt, mange som maser allerede og som har traktorer uten laster eller tenker å kjøpe traktor for å ha en enkel laster til bruk av og til.

 

Men til dere som vet, hvordan blir det med sentralen. Kan man beholde den som står på - eller må man ha ny sentral til ny laster eller bruktlaster for den saks skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Det med sentralene så lenge det er en Trima sentral så er det ikke noe problem å bruke på enn annen trima laster, enste er vel at dempingen ikke fungerer på en nyere trima laster, hvis etter monterete enn trima demper pakke på en 340 laster så måtte det en ventil i sentral for at dempern skulle fungere.

 

Var dem gamle Alø sentraler som og Alø 4300 laster som måtte ha samme sentral og laster.

 

den Trima 465 laster er ikke sikkert den går på hvis du ikke har 2 hull som lasterbolt går i på brakketen. Den bruker den legnste av standen mellom toppen av brakketen og lasterbolt hullet

 

På den Fiat jeg er det Cheif brakketer på som passer noen gammel trima laster med den korte avstanden, måtte ha nye verten brakketer får at den Verten F12 laster skulle gå på men nye brakketer koster ca 15 000 kr.

 

Har den F12 SMAL laster liggende i garasjen sammen lignet med den Cheif P14 smal laster, så den F12 en mye kraftige å solidre laster til samme pris som en ny Cheif laster

 

Bilde av F12: http://bygda.traktor.no/photo/var-aa-henta-ny-vreten-f12?context=user

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...