Gå til innhold

Tomme siloer....


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Toffa_1
Vi høster ca 400 da 2 ganger pr år og beiter siste slåtten til sauene når de kommer ned fra fjellbeitet. Vi hadde rundballer 2 år men la om til å leie inn all høstearbeid da det i vårt tilfelle utgjorde 80-90.000 kr i forskjell pr år. Vi leier inn alt arbeid med selvgående snitter og alt blir lagt i plansilo rett på bakken. Planlegger ein støpt plate til å legge plansiloen på i tiden fremmover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg vurderer å fylle de tomme siloene med korn. Noen som har noen erfaring med dette?

Sånn jeg ser det er det to måter å gjøre dette på:

 

1. Tørke kornet i siloen. Da tenker jeg på perforerte plater i bånn med vifte under. Ulempen med dette er at man kan ikke fylle mer enn et par meter.

 

2. Blir jo å tørke kornet først. Da får man et mye større lager, men da må man jo ha en tørke ved siden av.

 

Uansett er vel den største utfordringen å få kornet ut på en grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Har du en korntørke ved siden av og får kornet ned på 15% fuktighet vil det ikke være noe problem å lagre det i en hvilken som helst silo. Utfordringen er nok som du sier å få det ut på en rasjonell måte.. En kornsuger kan jo være en mulighet - rett og slett bare senke en sugeslange nedi siloen. Detta er ofte svært tidkrevende.. Tanken er god hvis du får til rasjonell utlasting!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste for tømming er vel å bygge ei trakt i bunnen med en skrue derfra. Mister litt volum men får grei tømming i alle fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ja.

Jeg og tror det greieste vil være å ha en trakt i bunn.

Men hva skal man lage den i da tro? Må vel bli i stål, men det er vel ikke bare bare. Siloen er av betong har en diameter på 5 meter og er 8 meter høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Høres ut som jobb for en som er stødigere i matematikk enn meg..

Du trenger jo ikke nødvendigvis gjøre det vanskeligere enn å skrå bare én retning mot siloveggen? Trakta må vel kanskje ikke være midt i siloen?

Bare kaster ut det jeg kommer på her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å bruke mine 6x10 og 5x10m til kornlager. Tørker i egen mobiltørke. Elevator opp. Flat bunn med transportplater. Radialvifte. Derved kan jeg også lufte kornet selv om det er tørt og kjølet. Absolutt en fordel. Luke på ene siden, rett ut i samme elevator som da brukes til lasting. Pris: 1/4 av hva nye stålsiloer (UTEN lufting)koster pr m3.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

bruker 5stk 6m siloer og 1 8msilo til det di er laga til nemlig silo.

fordelt på 3 gårdsbruk med fylltømer på kvar gård fylltømer og forutlegger går på tidsur kraftforskrua tapper kraftfor ned i siloen \&quot\;som fullfor \&quot\; har bare saga bredere silodører og høyere løeport så auker du kapasiteten på 30 år gamle bygg 10 ganger mer

legg i siloen med jaguar selvgående snitter og 20 til 35 kubikks gressvogner bruker en dag på 550 daa ca 10 t pluss minus

legg også utesilo den blir kjørt inn i tornsiloen i eit jafs når tømeren har tømt siloen heiser tømeren til tops og tipper siloen under med dumper eller gressvogner da kan eg velge en dag med fint ver når eg skal få vekk utesiloen

di siloene som tømerane står i på sommarstid blir lagt i under kvar silolegging men aldrig lagt på presset for vi bruker siloen me en gang

har melkekyr på eine fjøset okser på andre fjøset ammekyr i tredje fjøset herligt med automatisert grovforlinje fylltømer er enormt driftsikre så lenge du holder deg borte fra galvaniserte røyrer rustfritt eller plast da er det bare slitaje på ei vifte som avgjer kapasiteten.

dette fungerer for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Synes løsningen din med å legge utesiloen i tårnsiloen var interessant, ea. Men holder fôret seg bra? Det virker veldig smart å kunne tømme hele utesiloen mens forholdene er gode. Dessuten kan man kanskje kjøre større lass, hvis utesiloen er et stykke vekk ifra fjøset, siden man ikke er avhengig av uttak etter behov.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

det går veldig bra har lagt i hele siloen ca 10 ringer med utesilo det varer ca 2.5- 3mnd varmgang finnes ikke problemer med har gjort det i 6m siloer i en del år nå men har veldig lyst å prøve meg i 8m siloen i framtida mer plass tar utesiloen som regel i ein 2 gang dekker bare over utesiloen når eg er færdig å lesse

 

plar heise tømeren så høgt eg får an og har kjørt inn utesiloen med 25 kubikks gras vogn dette går veldig greit men må vær påpasselig på vekta 25 kubikk blaut utesilo er tungt siste året har eg brukt 12 tonns dumper og bare tippa i siloen dette er mindre sårbart og stuer seg bedre i siloen bunnbelte slepp mange småhauer ned i siloen og du får en lang skrå dumperen slepp en tung stor klump som presser med seg siloen utover minus med dumperen er at den rommer ikkje så mange kubikk og du må ha en god tak høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...