Gå til innhold

Kalveforingsautomat


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Så vidt jeg vet, leverer vel også Lely samme kalveautomaten som DeLaval og Westfalia.

Ser ut til at Förster er så godt som enerådende, ved siden av kanskje Holm&amp\;Laue og Urban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Skal selge min kalveforingsautomat nå, men er usikker på hva jeg skal ta for den. Dette er en delaval (föster technik) pulverautomat ca. 2000mod, en drikkestasjon, og 20 transpondere. Hel og fin, har stått adskilt ifra dyra. Noen som har en formening om hva den er verd idag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nina_1

Vi er på utkikk etter automat, men er usikker på hva som passer vårt behov.

 

Krav:

-automatisk vask

-automatisk avvenning.

-fòring med syrna helmjølk

-mulighet for pulver kan være en fordel

-20 kalver i to binger

-driftssikker

 

Kraftforautomat er egentlig ikke nødvendig hos oss, men må vel nødvendigvis være på automaten for å få styrt og automatisk avvenning?

Den må kunne fòre ca 20 kalver i to binger.

 

Ser at DeLaval cf150 er mye brukt, men på den er det ikke automatisk vask, eller?

Hvor ofte må automaten evt. vaskes ved bruk av syrna helmjølk?

 

Her på gården er vi flere som steller, og den eldre generasjon er ikke spesielt gode på/ glade i nye innretninger. Vi må altså ha en automat som fungerer med minst mulig vask og plunder om vi reiser bort.

 

Noen som har forslag til passende merke og modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase_Sæther_1

Brukar ein 10 år gammal Delaval-automat og forar maursyre-syrna, kald heilmjølk. Vaskebehovet er lite (heilvask 1 gong i veka, elles blåse opp slangen oh passe på tilbakeslagsventilen) og eg har aldri sakna automatisk vask. Har opptil 16-20 kalvar på 1 automat og så godt som aldri diare.

 

Saknar heller ikkje automatisk avvenning, det er ikkje mykje programmering som skal til for å gjere det manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...