Gå til innhold

Ny Lettdumper, under 10 tonn


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en Lettdumper med under 10 tonn nyttelast. Skal brukes til å transportere jord, litt steiner, sand og grus. Skal kjøres med en Valtra N 92 med laster.

 

Er det noen som har andbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Trenger en Lettdumper med under 10 tonn nyttelast. Skal brukes til å transportere jord, litt steiner, sand og grus. Skal kjøres med en Valtra N 92 med laster.

 

Er det noen som har andbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zetor_1
Har sjølv ein Palms 8 tonn dumperhenger, Bruker ein Zetor på 85hk te å trekke den å det går veldig fint. Har kjørt ein del grus lass med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger råd om hvilke dumperhengere som kan kjøres med en Valtra N 92 med laster?

 

Stiller spørsmålet en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei igjen.

 

Har sett litt rundt på nettet og det står nå mellom Agromet 10 tonner og Richard Western 10 tonner. Men selvfølgelig, hvis det dukker opp en pent brukt henger av bedre eller nogenlunde samme kvalitet, så er det med det også. (F.eks Metsjø Metamid...)

 

Magefølelsen er egentlig mest Agromet da Richard Western blir litt dyr.

 

Valg av hjul er jeg ikke så usikker på -505/50-17 Continental hjul.

 

Kornkarmer er absolutt aktuelt.

 

Spørsmålet er om jeg trenger Hardox? Er det verdt pengene sine? Kommer hengeren til å bli ganske bulka om en 20 års tid? Hva betyr Hardox 450?

 

Har noen erfaringer med slike hengere fra Agromet på gode og dårlige sider?

 

Er Agromet noe å satse på til litt forskjellige opppgaver på gården?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel_1
Agromet er en god gårdshenger. Eg har hatt ein agromet sidan 2002 og køyrt masse jord, stein og singel med den. Laster med 20 tonner og har enda ikkje slite den ut. Planet er blitt litt bulkete, men det kjem av at eg har køyrt eindel storstein. Hengaren er lett i seg sjølv og med 505 dekk flyt den veldig bra på marka. Den er også fin å flytte 8 tonner med. Grei strølem til å strø ut singel og sand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Hardox 450 sier noe om levering - slitestyrke. Siden det er sterkere slipper du unna med tynnere plate og sparer litt vekt. Bulker vil jeg tro det kan bli i begge deler.. Du sparer nok kanskje ikke penger på å kjøpe hardox, men slipper å bytte plate &quot\;så ofte&quot\;.

 

Rett på meg hvis jeg tar helt feil, men jeg synes kanskje hardox blir litt overkill på en gårdshenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardox er et &quot\;must&quot\; om du skal kjøre sprengstein. Er nesten umulig å bulke. Er ekstra viktig om du skal ha kornkarm i tillegg. Vanskelig å få tette kornkarmer om grunnlemmen er bulket etter steinkjøring. Husk bare på få en henger med Hardox i både bunn og sider.

På en lettdumper ville jeg valgt Hardox 450 4mm i sider og 6mm i bunn.

Dekk:kombinasjon dumper og kornkjøring gjør det utfordrene å velge rett dekk. Forslaget med 505/50-17 er utmerkede dyrkamarksdekk for en slik henger. Men de ruller tungt på veien og slites fort.

På dumperhenger velger man normalt dekk med langt mer gummi og større lufttrykk. Ruller bedre og varer MYE lenger, men er nesten ubrukelige på dyrka mark om det ikke er frost eller svært tørt. Forventet bruksområde må avgjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for interessante innlegg og mange gode råd!

 

Når det gjelder Hardox, så er kommer jeg nok ikke til å kjøre med sprengstein. Men stein blir det selvfølgelig noe av... Så Hardox er ikke lenger aktuelt..

 

Jeg har per i dag en 5 tonner. Neste gang jeg skal kjøpe en gravemaskin (som ikke blir om så veldig lenge...) blir det nok en 8 tonner med gummibelter.

 

Dekk: Kommer til å kjøre mest på vei, men allikevel noe på utmark under skurronna.. Skal jeg ha 22,5 tomms dekk, må jeg gå opp til en 12 tonner eller mer på Agromet. Men synes det blir en litt for stor henger samtidig som jeg ikke har en så stor traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knubern_1

Hva med Orkel TX100?

http://orkel.no/produkter/dumperhengere/orkel-tx-100/

 

Har TX130 og synes det er en fin løsning på gårdshenger. Greitt når man også kan ta av karmene for å feks plassere paller o.l. Selve karmene er tynne og svake som folie, med heldigvis er det innleggskarmer som beskytter veldig mye når en skal kjøre litt mere &quot\;dumpervarer&quot\;.

Høgkarmer kan også monteres.

 

Jeg er ihvertfall godt fornøyd, men sier ikke at den er bedre enn de som er nevnt her i tidligere tråder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs. på bredden på hengeren om den har sveiste/faste karmer. Noen 8-tonnere er i bredeste laget, ihvertfall med stålbelter. (Har ikke peiling på gummibelter, men de er kanskje smalere?). Støttebein på hjørnene bak er et must for min del når jeg klatrer oppi hengeren og har en traktor som er i letteste laget (100 HK)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Knubern, orkel tx 100 er en kjempe henger! Har en slik selv å kjører alt fra rundballer til div. masser og 5T gravemaskin. Innleggskarmene og hardox i bunnen gjør sitt til att dette er en solid og fin henger som kan brukes til det meste. Er en ting jeg ser på som en svakhet og det er innfestingen til strølemmen. Den er ikke helt som den burde ha vært, men klarer ikke helt å tenke meg fram til noen andre måter å feste den heller så da må det nok være sånn:-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller tatt steget fullt ut og gått for en liten tungdumper. Mer solid, lengre varighet, større bruksområde. Ser egentlig ingen ulemper annet enn mer å dra på hvis du kjører mye i tomminga.

Har kjøpt tungdumper nettopp og er glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for flere innlegg.

 

Formålet er en dumperhenger med solide, faste karmer, en henger som ikke er ''for'' stor og tung, og at den ikke er for spinkel.

 

Hengeren skal brukes ''overalt'', så tar gjerne en med brede dekk...

 

Jeg har opplevd flere enn en gang at traktoren ikke klarer å dra opp en tung henger som har satt deg fast på marka når det var bløtt.

Jeg kan like godt si at det var en gang for ikke så lenge siden hvor hengeren stod og vaklet fra side til side etter at jeg hadde tippa lasten når kassa var ''oppe''. Hengeren som fra disse hendelsene er en gammel, enakslet Gisebohenger som jeg kjører ca. 5-6 tonn med når denne brukes til massekjøring.

 

Det er viktig at hengeren kan påmonteres kornkarmer.

 

Får man større hjul og dekk på en dumperhenger enn det forhandleren oppgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hengeren må tåle at man kommer borti med gravemaskinen uten at det blir bulker. Har egentlig ikke tenkt å kjøre gravemaskinen oppi hengeren så da har jeg flere valgmuligheter vil jeg tro...

 

Noen som har erfaring eller tanker å dele med de minste hengerene i Gigant serien? Har sett litt på den nye serien deres fra en annonse ute på finn.no. Høres ut som solide hengere. Veldig grei pris på de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...