Gå til innhold

FTS-binger


Gjest

Anbefalte innlegg

Blir neppe noe kaldfjøs, har vurdert flere planløsninger og jeg lukter litt på FTS-binger.

 

Hva er et ideelt bingeareal for FTS?

Om jeg gjør som jeg har tenkt så får jeg to binger i bredden.

Hver av bingene får målene 3,5 x 3 = 10,5m²

Disse skal kunne slås sammen om ønskelig til en stor binge på 21m²

 

Nå har jeg verken erfaring fra FTS eller slaktegris så her er jeg på ukjent grunn, men som fødebinge må det da være rene fotballbanen i forhold til bingene på 6m² som vi hadde sist jeg hadde smågris.

 

Hvor mange slaktegris kan man fore opp i en slik binge på 10,5m²

Har det noen hensikt å la to grupper dele en dobbelt binge som smågris/slaktegris på 21m²?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Blir neppe noe kaldfjøs, har vurdert flere planløsninger og jeg lukter litt på FTS-binger.

 

Hva er et ideelt bingeareal for FTS?

Om jeg gjør som jeg har tenkt så får jeg to binger i bredden.

Hver av bingene får målene 3,5 x 3 = 10,5m²

Disse skal kunne slås sammen om ønskelig til en stor binge på 21m²

 

Nå har jeg verken erfaring fra FTS eller slaktegris så her er jeg på ukjent grunn, men som fødebinge må det da være rene fotballbanen i forhold til bingene på 6m² som vi hadde sist jeg hadde smågris.

 

Hvor mange slaktegris kan man fore opp i en slik binge på 10,5m²

Har det noen hensikt å la to grupper dele en dobbelt binge som smågris/slaktegris på 21m²?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikkje personlig erfaring med fts binger men kjenner folk som har det og er veldig fornøyd.

Driver selv med smågris og slaktegris på to gårder

og hadde eg startet opp idag ville eg valgt fts uten tvil. Du sparer mye vask og flytting av dyr.

Det det koster ekstra med plass vil eg tro en sparer inn med bedre tilvekst kortere fremforingstid. Vil tru du kan ha dei største kulla 14stk i en så stor binge helt fram til slakt. ta kontakt med slakteriet du leverer til og hør hvem som driver med fts i ditt område og lytt til flinke bønder det er bedre enn ivrige selgere eller konsulenter. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan ikke skjønne poenget med å slå sammen 2 binger for deretter å blande (unødig) 2 kull, med det tapet av tilvekst det medfører...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, jeg går ut fra at du har lagt bort tanken om talle i grishuset siden du tenker på FTS?

For det første bør du ta en titt på denne og ta en tlf til en av selgerene hos reime. Du trenger nøvendigvis ikke kjøpe av dem, da det finnes andre billigere løsninger, men Reime var først ute og har god kompetanse til å forklare en del om hvordan dette fungerer.

Vi har FS utgaven av denne typen innredning og er meget godt fornøyd.

http://www.reime.no/newsread/readimage.aspx?WCI=GetByID&amp\;IMAGEID=1&amp\;DOCID=10192

 

Husk også at gjødselarealet/rist ikke regnes som godkjendt liggeareal. Bingene til Reime er for oppforing av 8 slaktegris og er 2,40 x 3,82 inkl gjødselarealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest callme_1

Takker for svar så langt.

Det eneste jeg er sikker på nå er at det blir FTS-binger.

Jo mer jeg tenker på det jo smartere og mer fleksibelt er et slikt opplegg.

Med FTS styrer jeg jo puljene akkurat slik det måtte passe ettersom purka vil føde i den samme bingen/avdelingen hele tiden.

Når forrige kull er levert til slakt og bingen er vasket og nyskurt slippes hun inn i den samme FTS-bingen igjen.

Har jeg 48 FTS-binger kan jeg i teorien ha 48 grisinger på likt.

 

Hva gjelder sammenslåtte binger så har det med plassbesparelsen å gjøre.

Tenkte at to binger kunne dele på samme gjødselrenne med 40cm rist fra hver binge.

Lager jeg bingene på 3,5 x 3,5 så blir totalarealet pr binge 12.25m²

gjødselrista vil ta 1,4m² av dette arealet(0,4 x 3,5)

Slår jeg så sammen to binger i bredden med en felles gjødselrenne i midten blir totalarealet 24,5m²(3,5 x 7) med gjødselrenna på 0,8 x 3,5(2,8m²).

24,5m² - 2,8 = 21,7m²

Det skulle gi 0,9m² pr gris dersom det er 24 gris i bingen.

 

Talle?

Vel....er det ikke mulig å legge en metallplate eller noe annet tett over rista slik at bare urin og spillvann kommer igjennom?

Tenkte de kunne gå på flis til å begynne med og dekke over rista og kjøre på med kutta halm når de begynte å bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...