Gudmund Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Har 2 6m siloar som eg lurer på om det går å bruke høykanonen for å blåse inn siloen med. Har tks matebord som eg kjøpte i fjor, men no byggjer eg på siloane 2 m i høgda og det blir så dårleg plass på kjøyrebrua når matebordet skal på plass. Derfor lurte eg på å plassere matebordet i forrommet og blåse inn med høykanonen bakom matebordet. Trur de at denne har nok kapasitet til å ta unna frå matebordet. Ein vanleg kverneland høykanon. Eller kanskje det går å bruke vifta frå ein Blitz silotømmar?? Noken som har erfaringer å dele?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 felleskjøpet selger en grønn og gul kanon til dette bruket. vet ikke noe om kapasitet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Har vært borti lignende løsninger som både har fungert og slett ikke fungert. Hvis du kan få graset til å gå rett opp, og så rett ned igjen (altså veldig kort strekke horisontalt) kan det fungere bra. Problemet når graset skal gå flatt er at det faller ned i bunn av blåserøret og lufta går over. Men du skal nok ha en ganske kraftig kanon for å løfte graset. Hør med leverandøren av kanonen, evt. sammenlign luftmengda og trykket fra den du har med noe som anbefales til silo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tim-Hugo_1 Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Vi har brukt en 15 KW TKS høykanon til silolegging i mange år. Ca 6-7 meter løftehøyde. Går veldig bra, men som Vegard nevner, så bør det ikke være for langt strekke horisontalt, da silomassen faller ned i bunnen av røret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.