Gå til innhold

Gjødselhåndtering i hønsehus


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bygde nytt hønsehus fra Farmprodukter AS i vinter, og har hatt mye problemer. Det som jeg sliter mest med er gjødselhåndtering. Jeg har en gjødsel skrue som skal skru gjødsla ut i et gj.lager. Men problemet er at skruen stopper, selv om jeg har drit eller ei.. Motoren er på 7,5 kw og skruen er 22 meter lang. Lyset inne i dyrerommet er reine diskoteket når jeg kjører den, så det er ikke helt bra hos frittgående høner.

Har noen andre her inne erfarig med gjødselhåndtering i hønsehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Jeg bygde nytt hønsehus fra Farmprodukter AS i vinter, og har hatt mye problemer. Det som jeg sliter mest med er gjødselhåndtering. Jeg har en gjødsel skrue som skal skru gjødsla ut i et gj.lager. Men problemet er at skruen stopper, selv om jeg har drit eller ei.. Motoren er på 7,5 kw og skruen er 22 meter lang. Lyset inne i dyrerommet er reine diskoteket når jeg kjører den, så det er ikke helt bra hos frittgående høner.

Har noen andre her inne erfarig med gjødselhåndtering i hønsehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Så bra å høre at du har god erfaring med belter. Jeg har en nabo som også er det. Men jeg var hos en i Askim (hans hus jeg tok utgangspunkt i når jeg bygde) i helga, og han har likt hus og lik innredning (vencomatic), men han har gjødselbelte. Han er ikke fornøyd. Der er ikke belte flyttbart, så han får ikke rengjort under, og det bygger seg opp drit. Det var derfor jeg valgt skrue, for da tenkte jeg at det var lett å rengjøre, slipper dør ut av bygget, og skruen går under bakken ned i et gjødsellager.

Skruen ligger i et 30 cm anleggsrør med ca 5 sm klaring.

I begynnelsen gikk det forholdsvis greit. Men den ble tråere og tråere etterhvert. Så begynte den å slå (gjør det enda), så det bråker jo veldig, men tror hønene begynner å bli herda for det meste.. Etter noen mnd hadde den tedenser til å sette seg fast, så da ba forhandler (Farmprodukter AS) og sette inn en vendebryter, for å lirke skruen i gang. Litt tilbake, så fram, litt tilbake og så fram.. Etter min mening er dette bare for å skyve problemene foran seg, men de påsto at det skulle være sånn. For en mnd ca brant jeg opp den første motoren, og måtte spa ut gjødsla med spade. Det samme må jeg i morgen, da den er kilt fast igjen. Så nå er jeg drittlei!

Ellers har jeg problemer med lys som dimmer opp og ned av seg selv.. Og jeg har hatt tull med eggetrekk og ventilasjon. For å se litt av det jeg har å stri med, søk Brømnes på youtube!

Hyggelig å treffe andre her med frittgående høner. Mye å lære av hverandre på det feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Ja film er greit det. Har laget de for å vise Farm hva som er galt. De amatørfilmene er filmet med et dårlig kamera, men Eggeproduksjonsfilmen er filmet med Nikon D300s. Men over til saken. Ventilene er av Dacs ventiliasjon. De har Farm fikset ved å pusse ned sidene på dem. Lysene er Glo Agrilamp 8w ledpærer.

For si det rett ut så finnes det dårlig med service hos Farm. Du ringer å melder ifra om en feil, og så må det høres, sees, analyseres 5 ganger, sjekke om det du sier er sant, og så kanskje du får litt hjelp etter 3-4 mnd, og da kommer de å reparer. Også går det 1 dag så er det like ille igjen. De var sånn jeg følte det da eggebånde krasja. Det kom 3 stk spesialister fra Farm på 3 forskjellige tidspunkt, og alle sa forskjellig og ingenting stemte. Etter 4 mnd kom det en Nedlender fra fabrikken å pekte ut hva som var galt på 5 minutter! Sånn skal ikke forekomme!

Men sånn bort ifra servicen, er de greie å handle med. Jeg følte jeg fikk mye for pengene. Så bygg er de greie på (hvis du følger med hver dag selv), men teknisk eier de ikke kunnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service er nesten viktigere en pris når en bygger nå til dags. Det er snakk om så store investeringer at du må være 100% skjerpa på produksjonen når du kommer i gang. Da nytter det ikke å bruke opp energien sin på dårlig service, der du må mase \&quot\;høl i huet\&quot\; på firma for å få hjelp.Men klart det er fristende å spare noen kroner når en bygger.... Men var ikke god reklame for det aktuelle firmaet dette da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulatoren må takle led-pærer, er du sikker på at den gjør det? Det henger sammen med at det blir meget lite watt totalt sett i huset ditt i f.h.t. vanlige glødepærer. Regner med at de pærene du har er dimmbare.

Selv har jeg miljøbur med gjødselbelter som slipper møkka i kjeller. Fungerer utmerket!

Hvis jeg ikke husker feil, så er vel ikke Farm akkurat kjent for god oppfølging. dette må de rett og slett bare ordne opp i. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Hva mener du med regulator? Er det det samme som dimmer? De pærene jeg har er Glo Agrilamp 8w og skal være utvikla for høner, så de er dimbare.

Når det gjelder gjødselbelter har jeg også det, men det er fra huset og ut problemet er.

Service er utrolig viktig, for kan ta knekken på folk. Det gikk til et punkt hvor jeg ga litt opp og at bare fikk gå sin gang. For selv hvor mye jeg gjorde for at de skulle beholde fjørdrakta, så er det vanskelig når lyset seiler sin egen sjø og gjødselskruen bråker og slår.. Nå er de nakne og spiser ca 1000 kg om dagen. (49 uker gamle)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

De dimmerne burde fungere, for det var det som leverandøren (Giranas Ab i Sverige) som leverte.

Gjødselskruen må gå så fort for mate nok unna de andre beltene. Jeg kjører kun 1 belte av gangen. Nå hadde jeg eletriker her som målte spenninga, og den sank fra 230 til 175 når jeg prøvde og kjøre skruen.. Men den vil ikke gå, og jeg har allerede bytta motor en gang. Noen som har forslag til alternativer? Hydraulisk/traktor drevet? Noe som funker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å få et belte der skruen er nå? Belter er meget driftsikre, kjøper du rett kvalitet! Bare se på stein/sorteringsverk, hvor mye bank et gummibelte takler......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er effektregulator jeg tenker på. Fikk beskjed om at jeg måtte bytte min om jeg skulle gå over fra vanlige glødepærer til LED. Dette fordi det ble mye mindre watt totalt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Veldig interresant å høre om deres erfaringer med belter. Det frister, men da må det gjøres ordentlig. For hos han i Askim jeg var hos, var det montert av Farm, og da er det jo kjappeste løsning. Her hadde de fjerne hjulene på det og ikke noe lepper av noe slag, så driten spratt jo alle veier og pakka seg under belte. Og det var vanskelig å komme til, for belte var fastmontert.

Men så over til min situasjon. Jeg har ca en meter fra innreding til betong vegg, som dere ser på filmen. Er det plass til belte her? Og hvis det er strømmen som er problemet. Er det like stor motor som driver belter som driver skrue?

Idefox: Nå ble jeg skikkelig nysgjerring på hvem du er. Er det lov å spør om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...