Gå til innhold

Råd ang tilbygg


Gjest

Anbefalte innlegg

God aften. Jeg er en stakkars liten "småbruker" som har fyllt opp låven med alt mulig dritt med unntak av traktor. Denne trenger jeg nå ett lite tilbygg for vintergarasje, i tillegg til at jeg ønsker meg ett sted å tørke ved. Ser for meg at bygget bør være ca 6x6 meter eller lignende, og jeg ser for meg å bygge inntil eksisterende låve.

 

Så er det morsomme. Jeg har har tenkt å bygge dette som en "car-port" altså kun ett tak og med halvåpne vegger. Hva kan man søke om her, og hva kan man evt snike unna? Det blir da ett "midlertidig" bygg i og med at det ikke skal bygges på betongsåle. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften. Jeg er en stakkars liten \&quot\;småbruker\&quot\; som har fyllt opp låven med alt mulig dritt med unntak av traktor. Denne trenger jeg nå ett lite tilbygg for vintergarasje, i tillegg til at jeg ønsker meg ett sted å tørke ved. Ser for meg at bygget bør være ca 6x6 meter eller lignende, og jeg ser for meg å bygge inntil eksisterende låve.

 

Så er det morsomme. Jeg har har tenkt å bygge dette som en \&quot\;car-port\&quot\; altså kun ett tak og med halvåpne vegger. Hva kan man søke om her, og hva kan man evt snike unna? Det blir da ett \&quot\;midlertidig\&quot\; bygg i og med at det ikke skal bygges på betongsåle. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Driftsbygning i landbruket er jo ikke noe problem. Det er bare å levere byggemelding, har du ikke hørt noe innen to uker er det bare å bygge (OBS! fritt etter hukommelsen). Nabovarsel er jo alltid lurt å huske om du har naboer, ellers er det også greit å snakke med saksbehandler i kommunen, men dette er vanligvis veldig greit med driftsbygninger. Når jeg var og leverte byggemelding og tegninger til et tilbygg til kalvefjøs 4 år siden fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne begynne hvis det var travelt, deretter kom brevet om at de ikke hadde noen anmerkninger etter noen dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein traktor er eit potensielt brannobjekt.

Ta ein liten prat med forsikringsselskapet ditt før du startar å bygge.

Her kan det bli aktuelt med litt brannkrav til traktor eller konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Reglene for driftsbygninger i landbruket ble endret for et år eller to siden, så nå er det i prinsippet søknadsplikt for alle driftsbygninger. Du kan heller ikke sjøl være ansvarlig. Men det det unntak for mindre og enkle bygninger, så jeg vil tro trådstarter kommer inn under dette. Sjekk med kommunen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...