Gå til innhold

nybygg


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Kunne tenkt meg å høre hvordan du får til å bygge nytt fjøs til 40 kyr for 2 mill.

Jeg har begynt å få inn en del priser, å det nermer seg heller 8 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde nytt fjøs i fjor med 47 liggebåser og plass til kalv opp til 3 mnd. ink. gjødsel lager kom det på 3,8 ink alt. betong bygg med takstoler. kontor, omkledningsrom og melkerom, har en 2 ganger 5 melkestall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LK hvor holder du til? Var det firma som bygde? Hvor mye egen innsats hadde du på bygget

 

Har du bilder eller tegninger av bygget som går ann å få på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uisolert enkelt bygg, med brukt melkestall til 50 000.......billigste løysninga. Velger du isolert og robot skal du klare det for rundt 5 mill. Hvor bor du Jon o? Hørtes dyrt ut dette bygget ditt....hvordan bygger du? fult påsett? Har hørt om bygg med robot og plass til rundt 250 dyr til prisen du snakker om.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Leste nettopp på Nationen at en bonde hadde vunnet fram i retten mot EA Smith. Der de ble dømt for grov uaktsomhet etter han bygde nytt stort fjøs.

Noen flere som har erfaring med dette byggefirmaet eller?

Kanskje lurt å holde seg unna EA Smith?

Går selv med byggeplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik_O_Loe_1

EA Smith er et stort konsern med flere underavdelinger.

Mest kjent er kanskje Byggern hvor de har avdelinger over hele landet. De er også en av landets største aktører på stål og metal.

 

Det var EA Smith stål og metal,et heleid datterselskap av EA Smith, som var hovedaktør i FK Systemfjøs.

FK systemfjøs var et samarbeid mellom De Laval, Felleskjøpet og Smith.

Samarbeidet mellom de tre er nå opphørt og datterselskapet til Smith er nedlagt.

FK systemfjøs ble et trist kapittel for alle involverte der nesten alle kjøpere av fjøs ble stevnet inn i rettsaker av Smith, som hadde rollen som totalentreprenør i samarbeidet.

 

Vi bønder som valgte å satse på nøkkelferdige bygg fra de tre samarbeidspartene valgte denne byggemåten for at byggeperioden skulle gå minst mulig utover den daglige drifta av gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Kom akkurat inn etter å ha jagd de første dyra inn i nytt ammekufjøs nå i kveld. Det er kaldfjøs, full kjeller, fôrbrett med fanghekker mot en langvegg som er åpen, 36 liggebåser pluss kalvingsbinger. Ingen foravdeling, kun et tekniskrom/smittesluse og A-takstoler på siste 6m der jeg får kontor på 6m x 4m i "andreetasjen". Kostnadsberegna til 3.5 mill. Steinar Myhre på betong, lokal snekker på vegger og tak, FK på innredning og spalt. Stålplater i yttervegg, osb innvendig men har kledd med plastplater (Bergerud Gård) der dyra kan komme i kontakt med vegg).  Søkte byggetillatelse på denne tia i fjor og starta å hakke speik i mars. Hadde vært ferdig til sankthans om vi hadde hatt nok stein å fylle med, det gikk et par måneder å skaffe til veie nok stein, men da har jeg i tillegg fylt ut en stor plass rundt fjøset. Har også fått tilbud på industripresenning med skinne til å henge som "gardin" foran den åpne veggen om det blir kaldt, og har lagt inn tapperør i bunn av kjeller (Ø200) med spjeld. 

Ser nå i etterkant at dersom jeg hadde hatt melkekvote, hadde det ikke vært noe stort problem å sette inn robot og kraftforautomat der det nå er kalvingsbinger, og eventuelt kle ytterveggen (eller bare ha det åpent). Ingen mekanisering i dette fjøset, gjør alt med traktor. Ville i utgangspunktet hatt 4-tonns spalter men det "gikk ikke opp" med resten, da kunne jeg kjørt traktor rett inn på spalten (f.eks hvis det blir veldig kaldt). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...