Gå til innhold

foringsliggebås


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Gjest Torgeir_1
Har akkurat bygget om en båsfjøs til foringsliggebås og robot. Har aldri vært borti at det er noen spesielle regler for areal pr dyr i en foringsliggebåsfjøs, men det generelle kravet i forskriften til bredde på gangarealer osv gjelder jo også her.Min fjøs er ca 9,80 bredt innvendig. Med båslengde(kortbås) på 1,70 og forbrett i midten på 1,40, (strangko kjedeforing)krybbekant på 3 cm og gangareal mot vegg på 2,40 på begge sider.Kravet i forskrift til gangareal mot vegg er så vidt jeg husker 2,30.Så skal du holde deg innenfor forskrift med 2 rekker så må nok fjøsen være minst 9,70 innvendig bredde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet om man får bygge med spalteplank, å åpent rett ned i kjeller under, om man bygger ut eksisterende driftsbygning? fordeler og ulemper med foringsliggebås?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Mener at så lenge det er ombygging av eksisterende bygning er åpen forbindelse til kjeller ok. Men ville ikke satt alt for mange penger på det - finnes flere fiffige tolkninger av samme regelverk...

 

Foringsliggebåser er arealeffektivt (og dermed hyggeligere i pris ved ombygging), det er vel den aller største fordelen de har. På minussida kommer det at det gjerne blir litt mer møkkete i slike båser enn i tradisjonelle liggebåser, sjøl om Torgeir sine kortbåser hørtes veldig fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Nå har jeg rimelig kort erfaring med foringsliggebås, men skal man bruke spalter, så er det nok lurt å ha en form for skrapeanlegg oppå. Spaltene blir fort skittne, slik at dyrene drar med seg møkk i båsene. Det blir jo litt mer trafikk ut og inn av båsene kontra en konvensjonell liggebås

Jeg har bygd med spalter og lely discovery skraperobot.Har ikke fått i drift skraperoboten enda. Jeg håper og tror at renholdet i båsene vil bli meget bra når den kommer i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...