Gå til innhold

Rundballekutter


Gjest

Anbefalte innlegg

Lite erfaring med den ser det ut til.. Noen som har noen gode forslag til hva som dreper frosne rundballer effektivt? Kanskje høytørke hadde vært det beste, hehe:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Kommet 2 traktordrevne kuttere til distriktet i vinter.En Elho og en Kuhn Primor.Har ikke sett dem i aksjon,men hører bare lovord om begge.Elho`n kuttet vistnok ballene som var tilnærmet gjennomfrosset på ca.3min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg har en F2 kombi. Jeg tok et flatjern som var ca. 10*100cm (husker ikke helt). Dette tok jeg å sveiste på noen gamle slåmaskinkniver. Festet dette med kjetting på hver side på toppen av rivern i passelig høyde slik at det river og skjærer i rundballen etterhvert som den roterer. Etter det har jeg ikke hatt problemer å rive frosne runballer:-) Tror Orkel leverte noe orginalt jern med noe pigger i for å skru fast på bakveggen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei 6470, når/hvis du får sett disse to traktorkutterne \&quot\;inn ækksjån\&quot\; på dypfrossen hadde det vært kult om du posta en kommetar om dem. lurer litt på å anskaffe noe sånt. er grei trenig med øks, men litt vel tidkrevende..

 

apropo tæla baill, noen her som har sett den nye tanco-klyveren i arbeid? av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at den kansje ikke har samme gjennomtrengningsevne som en vanlig klyver som mchale eller sami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare slå et slag for avlesservogna, har brukt denne ilag med elektrisk motor her på garden i 15-20 år på same vogna uten særlige problem. Brukes både på silohiv og rundballer. God plass, rimelig og driftsikker er min mening.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snegle blander står høyt på ønskelista ja, men så var det prisen da, vil helst ha elektrisk. Da må jeg i tilegg bygge ut forsentralen, så har vel egentlig lagt dette litt på is. Avlesservogn blir i prinsippet lik en forutlegger, totalt ubrukelig på frossen vare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt nye TKS K2 i en mnd nå. Tar gjenomfrosne baller som en lek. Hadde en Serigstad kutter før og den kan ikke sammenlignes med K2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger i enkel skinne med 2 løpekatter med drift på alle hjul. Ca pris 85000. Tror det er ca samme pris for gulvvogna. Anbefales på det sterkeste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva kutteren heter kan det være lurt å gi rundballen en dask før den legges i maskinen. Legger du ballen inn med lasteapparat eller med silotalje kan du slippe ballen i marka fra litt høyde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

har kjøpt meg en brukt serigstad 1202, lurer på om noen som har erfaring om det er nok med 32A sikring??........ser at det er 35A i spesifikasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Hei Knud !

 

Hvis du passer på å rygge ballen vekk fra tromlene før du stopper, så klarer 32 Amp seg. Det er oppstarten som trekker mye strøm, og da spesielt hvis det ligger fôr inntil tromlene. Kjørt en slik i flere år på 25 A.

 

Ellers må du passe på å holde bunnbelte stramt !

Hvis din kutter har \&quot\;kanter\&quot\; som bunnbeltet ligger på, på undersiden, så bør de skjæres vekk. Slik at bunnbeltet henger, da blir det ikke noe slakk i beltet. På nyere maskiner er d slik, og tks har hatt d i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg silo. Pussig argument dette med rundballer: Slåtten går mye raskere med rundballer, men å prakkes hele vinteren med frosne rundballer, ja det er ikke noe problem. Jeg bruker heller en dag eller to ekstra når solen skinner og temperaturen er pluss 20, enn å prakkes i minus 20 i flere måneder. God jul:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Problemet er at mange av de som planlegger og selger fjøs tror at Norge og Danmark har omtrent samme klima. Det kan vel kanskje gjelde for Jæren, men det er noe annet her oppe i fjellbygdom. En ting er å spare litt tid på sommerstid, men tenk på slitasje på traktor som må ut hele vinteren for å få inn for hver eneste dag. Ikke brukbart etter min mening. Nå som det er lite snø og har vært kuldegrader konstant siden begynnelsen av november er jo alle rundballer gjennomfrosne og tiner ikke før etter St.Hans.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
jeg ser att det er mange negative erfaringer med TKS, men hva er det da som ggjør att det i 2010 er solgt ca 270 kuttere og salget er stort helt til mai 2011.?? jeg synes dette er rart. har selv en gammel TKS R150... beror dårlige erfaringer på manglende kunskap hos brukerne eller er det maskinene som er svake.?? her i trøndelag har vi hatt 2månder med -15 til -30 nå, maskinene får kjørt seg ja.. men hva er en sansylig forklaring på denne negative ommtalen..????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest svein.loeken

Spekulerer på å kjøpe brukt rundballekutter. Har sett på forskjellige. Og folk har tydeligvis veldig ulik oppfatning av hva som er brukbart! Har vurdert TKS K 150, men kanskje slått det i fra meg. Den ble jo ikke noe langvaring prosjekt for TKS. Produsert i 1998 og 1999. Så solgte TKS noen, rundt 2001 som de kallte RK 150. Er det noen som vet om denne RK 150 er en Royal kutter med nytt navn? Altså den samme som senere ble kallt Kombikutter , og senere K1.

Noen som har erfaring med en slik TKS RK 150?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt TKS K2 i desember og er kjempe godt fornøyd.Har hjul på den,så jeg kan flytte den lett.Kutter bra,og tar rundballene veldig bra, også frosne,da vi selv på Jæren har hatt veldig harde vintrer etter klimakonferansen i København.Prisen med komplett med hjul er ca 100000.Er virkelig til å anbefale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Er ikke noe problem med fastfrysing i knivvalsen hvis en passer på at valsen går fritt når den blir stoppa, evt ved å reversere bunnbeltet for å være på den sikre sida. Har aldri opplevd fastfrysing i bunnbeltet med rundballer ihvertfall, hvis det var det du tenkte på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest svein.loeken
Som dere ser tidligere i tråden vurderte jeg forskjellige kuttere. Endte med en brukt TKS K1 fra 2006 med gulvvogn. Den har stort sett fungert bra. Har ikke prøvd den på skikkelig frosne baller ennå, da vi har en betydelig mildere vinter nå enn de to siste årene. En negativ erfaring med denne kutteren er at det er lett for at knivene kommer borti motstålet, men ganske mye bråk som resultat. Virker som dette skjer når rundballen kommer mot valsen på bestemte måter. Men har også erfart at gras kiler seg inn under knivene, slik at de vrir seg litt og dermed slår inn i motstålet. Andre som har erfaring med dette? Og så har jeg mista en kniv fordi mutter som er sveist fast i trommelen har fallt ut. Den som en skruer kniven fast med. Noen som har vært borti dette, og går det an å sveise fast igjen ei mutter fra utsida. Må vel være på den måten de festet fra begynnelsen også, eller er disse mutterene sveist på før trommelen er laget?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
Hei. Dette problemet med at bunnbeltet tar i knivene skyldes sansynligvis at bunnbeltet er for dårlig strammet. Problemet forsvant ihvertfall hos meg etter stramming.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det fleire her som har problem med K2 på tela rundballer?

Eg tok i bruk ny K2 som avløysing for ein sliten K1 nå i november.

Dette har fungert utmerket til sprengkulda kom nå sist i januar og foringa vart skikkeleg tela. Har nå problem med at knivane koliderer med motståla over trommelen. Eg må da rette desse stålspildrane med storslegge. Har også måtte skifte drivreimane og fleire knivar p.g.a. dette! FK er informert, og skal ta kontakt med TKS. Er spennt på kva dei seier, for dette er uhaldbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, motstandsreguleringa fungerar mykje betre på K2. Nå kan hastigheita stå på max heile tida, og så stoppar bottbeltet opp litt dersom trommelen går for tungt. Er også svært godt tilfreds med sentralsmørjinga. Smørjer nå ein gong i veka, og kjører gjennom 4 baller for dagen.

Ang. problemet mitt, så ser det ut til at knivane blir bøygde fysst. Dei koliderar deretter med motståla. Avstanden mellom knivane og motståla er berre ca. 5 mm. når dei passerer. Det er for lite når kutteren står og ristar med frose rundball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Har samme problem som \&quot\;Jon Ferguson\&quot\;. Altså at knivene på min K1 slår inn i motstålet over trommelen. Spesielt ved frosne, harde rundballer. Det var satt på doble kniver når jeg kjøpte kutteren brukt. En på hver side av motstålet, og med veldig liten klaring noen plasser. Orginalt ble K1 levert med enkle kniver, og da er det litt lettere å unngå kollisjon med motstålet. En jeg snakket med, hadde punkta fast motstålet med en sveis i kassa de sitter i. Hadde tatt de som knivene lå nærmest inn til. Mente det fungerte bedre etter denne tilpassingen. Synes forsåvidt motstandsautomatikken fungerer greit på K1. Men har en litt vanskelige rundballer kan en ikke gå langt fra mens de kuttes! Plutselig kan fôret komme så hardt mot trommelen at den stopper ved at motorvernet løses ut. På slike baller må jeg stille ned hastigheten på bunnbeltet, og \&quot\;lure\&quot\; ballen forsiktig mot kuttetrommelen. Ellers det nok ikke tvil om at Serigstad kutter fôret betydelig bedre enn TKS K1. K1 kutter noen typer fôr bra, mens andre omtrent ikke kuttes. Serigstad klarer de fleste typer bra, ihvertfall med kvasse kniver. Regner med at K2 kutter bedre enn K1?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Kjøpte brukt Serigstad 1202. Slitte tannhjul på bunnbandet, kun innlasting \&quot\;bakfra\&quot\; på denne. Kun fram og revers, ingen stepfunksjon. Har nå skiftet tannhjulene, måtte ut med hele akslingen og slå sund de gamle tannhulene, pusse ned akslingen med rondell. Alle skruer var sundrusta så de måtte splittes. Tok vel en 5-6 timer hele operasjonen. Kvessa knivene i samme slengen. Skal skjære ut ene sideveggen og montere hengsler på denne, så jeg får sideinnlasting. Har kjørt gjennom 30-40 baller før jeg tok vedlikeholdet, og den spiser seg gjennom det meste, men med ferske tannhjul og kvasse kniver ble den knall.

Naboen har en god løsning på \&quot\;fjernstyring\&quot\; - har skjært ei slisse i lokket fra et syltetøyglass, tredd dette på startknappen til botnbandet, og festa snor i lokket som går ned til førsteetasjen. Da er det bare å trekke i snora til høyre for start, og trekke i snora til venstre for stopp. Enkelt og praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...