Gå til innhold

robofeed


Gjest

Anbefalte innlegg

hei. jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med fôringsanleggene av gummibånd som henger over fôrbrettet? pellon eller delaval?

hvor bredt fôrbrett bør jeg ha? er det stabilt?

store vedlikeholdskostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei. jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med fôringsanleggene av gummibånd som henger over fôrbrettet? pellon eller delaval?

hvor bredt fôrbrett bør jeg ha? er det stabilt?

store vedlikeholdskostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngdal jordbrukskule hadde det. Trur det var alfa laval sitt. Kan aldri huske at det var noko tull med det når eg gjekk der. Var greit med det at ein kunne fore mjølkekyr eller ungdyr kvar for seg når dei var plassert i kvar sin ende av forbrettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo KS..

 

Jeg jobber hos A-K maskiner sitt hovedkontor for I-mek på Nærbø og har ansvar for fôring av storfè blandt anna..

 

For å ta en ting først, så er anlegget som er levert på KVS Lyngdal levert av A-K maskiner og det er et Valmetal fôrbånd. Nå snakker jeg da om fôrbåndet som henger i det nye fjøset til KVS Lyngdal.

 

Valmetal (www.valmetal.com) er et Canadisk firma som spesialiserer seg på fôrutstyr.

De leverer alt fra små motoriserte fullfôrvogner, silouttakere, strømaskiner, tårnsiloer, komplette fôringsanlegg etc. og fôrbåndene som det er snakk om her.

 

Båndene som vi leverer har en enkel og solid konstruksjon, som med enkelt vedlikehold gir god holdbarhet og lite driftsproblemer.

 

Det viktigste med slike anlegg, dette gjelder egentlig alle automatiske fôringsanlegg, er at fôret er godt kuttet og aller helst snittet.

Jo bedre kuttet fôr jo mindre tull blir det, lang fôr har en egen evne til å snike seg inn steder det ikke skal være for så å snurre seg innpå akslinger og lage kvalm.

 

Men altså, om du kan framskaffe godt kuttet fôr, det være seg finsnitta masse fra utesilo/tårnsilo, eller rundballer som er kuttet tilstrekkelig, så har disse anleggene (Valmetal) alle forutsetninger for å fungere optimalt.

 

Det nye anlegget på Lyngdal legger ned fôr midt på fôrbrettet (mener jeg å huske), så blir fôret fordelt ut til dyrene av røkterne (elevene).

Valmetal sin \&quot\;plog\&quot\; på disse beltene kan styres til å legge ned fôr på begge sidene av beltene, slik at man kan fôre de forskjellige gruppene langs fôrbrettet på begge sidene individuelt.

 

Den vanligste måten å gjøre dette på et med en relativt enkel PLS styring, som styrer mengden fôr som legges ut på tid, dette blir da altså en form for volumbasert fôring.

Valmetal jobber nå med å videreutvikle den vektbasert fôring som de har, slik at vi kan ha den klar for det norske markedet i løpet av 2009. Med denne løsningen veies ønskede fôrmidler inn i en enkel blander, for så å fôres ut på båndutleggeren.

 

Bredden på fôrbrettet kan variere litt fra om du skal fôre på en eller to sider og hvilken type bånd du velger..

Men en typisk bredde for et fôrbrett med et slik belte er rundt 1,5 meter. Da skal du ha nok plass til å fôre på begge sidene av beltet. Siden beltet ikke veier det store, kan man klare seg meg relativt enkle takfester eller \&quot\;spinkle\&quot\; portaler over fôrbrettet.

Vedlikeholdskostnadene løper seg for det meste til smøring og ettersyn av anlegget. Det er relativt få bevegelige deler som gir små vedlikeholdskostnader.

Det er viktig å være klar over at man MÅ se etter automatiske fôrsystemer og ikke minst være klar over at variasjoner i fôret, da særlig TS% har stor innvirkning på utfôret mengde i volum/tidsbaserte fôrsystemer.

 

Det er jo en kjent sak at ingenting er sterkere enn det svakeste leddet og matingen ned på båndet kan ofte være et problem. Da for eksempel om det mates ujevnt eller kommer for store mengder fôr om gangen.

 

A-K maskiner kan levere en komplett løsning tilpasset dine behov, med et utall mulige løsninger ut fra hva du har av tilgjengelige fôrmidler og bygningsmessige løsninger.

 

Du/dere er i alle fall hjertelig velkomne til å ta kontakt med den lokale I-mek selgeren eller undertegnede på eposte eller telefon..

 

Daniel.ekker@a-k.no

97143478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...