Gå til innhold

Sandwich vs betong


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driv å planlegger eit robot fjøs, og er begynt å få inn prisar. Ser at sandwich element er billegare enn betong element. Lurer på om nokon har erfaringar med sandwich og om noken veit kor lang levetid dei har før en må til med vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrj_1

Hei.

 

Driv å planlegger eit robot fjøs, og er begynt å få inn prisar. Ser at sandwich element er billegare enn betong element. Lurer på om nokon har erfaringar med sandwich og om noken veit kor lang levetid dei har før en må til med vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrj_1

Det blir isolert fjøs. Sandwich på taket er greit. Det blir stålbuar som reisverk så vi slepp søyler midt i fjøsen. Pris forsjellen mellom betong element, og sndwich er vel en halv million pluss maling. Det er jo dette med stål i fjøs og kor lenge den lakken sitte på med alle dyra som går opp etter.

 

Nokon som har erfaring med sandwich etter feks. 10, 20 år i melkefjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
Var på fjøsbesøk i ein sandwichfjøs for nokre år sidan, trur det var Linto AS(frå gol?)som var leverandør. Spurte dei om kva som skjedde når/dersom det gjekk hol i stålplatene, slik at det kom vatn inn i isolasjonen. Svaret eg fekk var at det burde utbetrast UMIDDELBART. Når isolasjonen vert våt, vil den fryse når det vert kaldt, og då er det isolasjonseffekten liten. Som kjent, er stålplatene i et sandwichelement ikkje spesielt tjukke, og det skal lite til for å lage hol i dei. Prisforskjellen er heller ikkje veldig stor kontra isolerte betongelement. Vil klart anbefale betongelement.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

Det som sikkert er mest å spare på er vel kansje å gå vekk frå kanal omrøring, og bruke skraper i staden..

 

Men da er det ikkje vedlikeholdsfritt lenger, for møkka trekk er noko drit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har selv bygd i permaform forskalingsystem (isolert plass-støpt betong). Gir rene og glatte betongvegger med pvc-belegg på innsiden og svakere pvc-veggelementer på utsiden (fordi isolasjonen ligger innenfor (isopor). Minus er at de kun leveres hvitt.

 

Fungerer veldig bra og er rimelig å bygge. (med egeninnsats). Tradisjonelle takstoler oppå veggene.

 

Når det gjelder gjødselskraper må dere sjekke cleanmatic fra www.lalmek.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har vært i mange fjøs der en er fornøyd med gjødseltrekk, men store variasjoner. Kansje det har noe med dårligt vedlikehold sjå enkelte? eller at det er ein del kvalitets forskjell mellom trekka?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Ei stund siden sandwich ble diskutert her på forumet, er det liten tro på stålbuer og sandwich til overbygg? Entreprenøren fra vestlandet virker overbevisende med at sandwich gir et like så godt inneklima som noe annet. Lokale entreprenører anbefaler å styre unna, og heller bygge i betong eller reisverk. I følge tilbudene jeg har fått blir reisverksbygget nær 800 tusen dyrere. Vi kan nok ha et utfordrende klima her i Røros-distriktet, med fare for perioder under 30 minusgrader men likevel mener vestlendingen at 12 cm tjukke elementer i vegg og tak skal holde. Hva mener forumet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bygd med betong i vegg og sandwich i tak. Dette er første vinteren, og det har bare vært ned mot -15 noen få dager. Fungerer greit da om man bare tør å senke temp i fjøset slik at det ikke blir for rått. Klimaet i fjøset er meget bra. Men med temp som det er snakk for deg, så vet jeg ikke om jeg hadde turt å bygge med annet enn tretakstoler og mek ventilasjon. Men vestlendingen har mye erfaring og veit vel hva han snakker om han også... For meg ble det betong i veggene da jeg ikke sparte &quot\;mer enn&quot\; 150k på å gå for reisverk. leverandør av veggene her har levert noen bygg i nordalen, men der er det vel stort sett tretakstoler på de byggene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt i forbindelse med et kyllingfjøs prosjekt.

Og jeg mener at tre blir billigst og best!

Da annbefaler jeg å kontakte ph-takstoler.

1780kr pr stk for 20m takkstoler og du legger de på cc1200

Tenk på at det skal gå fort og bygge, kjøp pre cut stendere og lekter!

27kr pr lm for pre cut c24 48x198!!

Det koster ikke mye i materialer!!

Kondens belegg på takplater så slipper du undertak.

Utv.kan du velge å vrake etter lommeboka.

Stålplater til 55-60kr kvm er mit valg.

Stålplater i himmling 55kr kvm og pvc/plast plater på vegg 235kr kvm

Blås inn isolasjon i himmling.100krkvm for 250mm hos: isobygg.

85krkvm for 200mm vegg iso.

200-250kr lm ferdig montert for takrenner, mønebeslag og &quot\;kasseblikk&quot\;

Lei inn gode håndtverkere du kan stole på.

Legg opp så du ikke må leie så mye lift og stillas,få tak i et par store rullestilaser og still med traktor til løfting og flytting.

Annbefaler å sjekke pris på betong hos steinar myhre as.

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...