Gå til innhold

Sauehus


Gjest

Anbefalte innlegg

hei,

vurderer å byee nytt sauehus, kladtfjøs med kombinasjon av talle og strekkmetall for å imøtekomme debio krav. er det noen som har gode tips til leverandører av stålhaller og innredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei,

vurderer å byee nytt sauehus, kladtfjøs med kombinasjon av talle og strekkmetall for å imøtekomme debio krav. er det noen som har gode tips til leverandører av stålhaller og innredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Landbruksteknikk i osmarka er en veldig seriøs lerandør av stålhall ihvertfall. Kjøpte hall derfra som ble satt opp i sommer og jeg er kjempefornøyd med service og kundebehandling derfra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi dreiv med sau før, hadde 120 vinterfora og har ett gammelt kaldt fjøs der er det strekk metal i gulv som gjør att møkka havner rett i kjelleren. forbrett hele vegen så man slapp og få for inn til sauene. mulig det er andre krav idag? en luke i enden som de kunne gå ut og inn som de ville (stengt ved uvær)men som mb nevner er bortkjøring av talle. dette er ett avfallsproblem med silo og halm som bruker lang tid på og råtne, man får en stram lukt og det samler seg masse fluer rundt dette er min erfaring som jeg ser hos naboer, store huager talle som ikke er brukbart til noe.

I vårt fjøs som jeg synes fungerte greit er det strekk metal på begge sider og en stor gang i midten der man kan kjøre inn traktor og lagre for på midtgulvet. i enden er det en plansilo. Kjørte møkk 2. ganger i året, festa strekkmetallet til veggen, inn med liten traktor laste rett i henger og bort. rein fin saue møkk som man kunne ha på jordet eller solde og selge som jord. fjøset var bygd forut sin tid for vi kom fint inn med en ford tw 25 vi hadde engang og det var ingen små traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Du nevnte bare Landbruksteknikk i osmarka. Bor ikke langt unna. Har selv hadlet en slaks kantslåmaskin der. Cebe eller noe. Fungerer bra den altså, men har litt blandtet følelse derifra. Har ikke handlet hall derifra altså, men det er en skrue han som driver også..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kjenner ikke firmaet ellers jeg, men når jeg begynte å innhente tilbud på haller så var de nesten den eneste jeg følte tok meg på alvor. Andre leverandører gadd knapt nok å gi et tilbud, langt mindre å ta kontakt etter tilbudet var gitt.

Rotlid har flere ganger siden jeg handlet og fram til bygget var oppsatt ringt og lurt på hvordan det går osv. Har det vært noe småtteri jeg har manglet eller lurt på har det blitt ordnet umiddelbart. Så jeg har bare gode erfaringer med firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kravet om tett liggeareal i økologisk drift gjelder ikke lenger i Norge.

Sitat fra Forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter og næringsmidler:

\&quot\;§ 10. Gulv i hus til sau

 

Kravene om at deler av innearealet for pattedyr skal være tett, det vil si ikke fullspaltegulv eller strekkmetall, jf. forordning (EØF) nr. 2092/91, med senere endringsforordninger jf. § 4, vedlegg I B punkt 8.3.5 og punkt 8.3.6, gjelder ikke for sau.

 

Små lam skal ha tilgang til tett liggeunderlag med tilfredsstillende varmetekniske egenskaper, jf. forskrift 18. februar 2005 nr. 160 om velferd for småfe.\&quot\;

 

Kanskje dumt å bygge en kombinasjon når det ikke er krav om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...