Gå til innhold

foring


Gjest

Anbefalte innlegg

Mask,finnes noen med erfaring fra foring med mask i kjøttproduksjon er på forsøksstadiet,konservering,utforing,foringsmengder,forer både ammeku og nrf???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mask,finnes noen med erfaring fra foring med mask i kjøttproduksjon er på forsøksstadiet,konservering,utforing,foringsmengder,forer både ammeku og nrf???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe godt svar på det men hva betaler du pr kilo for mask?? for det er jo samme kvalitet på det som middels slått grovfor(0,87 forenhetskonsentrasjon) så i praksis sparer du bare grovfor ved å bruke mask du kan ikke erstatte kraftfor med mask da reduserer du tilveksten men du kan spare grovfor men har du ett relativt bilig grovfor så er det jo ett spørsmål hvor mye arbeid å penger man skall legge i utforingsystem for mask. Så sånn som jeg ser det er mask gunstig ved lite å dyrt grovfor men hvis du har masse billig grovfor så er kanskje ikke mask bryet verdt? får man det nesten gratis så blir jo saken noe annet da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masken inneholder:22%råprotein-7%råfett-46%nfe,nitrogenfri ekstrakt,sukker,stivelse,etc-råtrevler(cellulose)5%aske-80g fordøyelig r åfettpr forenhet.linosyre,linolensyre,-vitaminer. tørrstoffinnhold ca22%---Masken kjøpes for ca 14 øre kg,fraktes av kompis gratis tippes i plansilo og taes ut med frontlaster,har kontrakt med bryggeri samt planer om ombygging av fjøs, der kommer utforing i bildet!????klarer ikkje produsere grovfor till samme pris!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Jeg tviler på at kongskilde har prøvd å fore med mask. Når jeg forer med mask reduserer jeg kraftforet med ca 50% på hovedsaklig NRF okser. i tillegg går grovfor forbruket ned ca 30%. Foringsrådgiverene i Tine støtter dette opplegget, veldig god økonomi!! Jeg har rundt 90 okser. Hvis jeg hadde kunnet fore med mask hele året er dette en anseelig sum sparte penger. Grovfor,jens du må finne en rasjonell utforingsmåte, så får du god økonomi i masken!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Hvis du har en skinnegående rundballekutter / utforingsvogn med tverrtransportør skal det vel gå greit å bare tippe masken i denne, og så etter litt forskning finner du vel fram til rett kombinasjon av hastighet på utmating og framdriftshastighet. Og hvis vogna er så avansert at den er datastyrt og har veieceller så er det jo bare å regne litt og programmere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Fullforblander er nok den mest geniale måten å fore masken på, jeg har en serdeles spesielt utfomet kasse som settes rett oppi en TKS APF vogn, og dette fungerer med svært liten arbeidinnsats. Masken er veldig klinete varierer veldig i konsistens.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, så er fullfor det eneste riktige hvis det skal blandes flere formidler.

I lengden vil det lønne seg som resultat av bedre melkeytelse og større tilvekst.

Men man bør nok ha over 120-150 dyr totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler ikke på att du får god økonomi i bruk av mask når du får den så billig. jeg trodde den kostet mer! MEn forenhetsverdien på fersk mask er nå i følge fortabellen vi hadde på skolen i sin tid 0,87 så hvis du reduserer 50% på oksene så må det jo bli dårligere tilvekst men det er jo samme når foret er så billig!! en annen faktor er jo att desto flere forslag dyra får desto bedre blir appetiten, så det slår vel også poritivt inn med en mer variert formeny. forer di ikke med mask på kongsgården også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg betviler ikke at \&quot\;den økonomiske\&quot\; grensa for fullfor går vel drøye 120 dyr, men jeg tror du gjerne kan ha enda flere dyr før du begynner å tenke på det. For meg virker fort fullfor som å kjøpe seg jobb når man ikke har SÅ mange dyr.

 

Hvis man har f.eks 40 melkekyr med fullt påsett vil man nok kunne forsvare å kjøpe en fullforblander, men for meg kan det virke litt tungvint å få logistikken til å gå opp. Du må uansett lage to blandinger, en til melkeku og okser på sterk foring, og en til kviger - som skal ha mye og \&quot\;dårlig\&quot\; for. Man kan så klart lage en halv gang mer blanding enn man trenger av den gode blandinga, og så tuppe oppi litt mer halm og fore det ut til kviger. Men dette forutsetter at alt grovforet du har er av \&quot\;melkeku-kvalitet\&quot\;, og slik er det jo gjerne ikke. Man har gjerne noen rundballer av gras som ble stående litt vel lenge på rot, og som egentlig er ypperlig kvigefor. Da ender man jo opp med å måtte lage to komplette blandinger, og når man gjerne må mikse en blanding hvert stell. Hvor lang blandetid de forskjellige mikserene har virker til å være veldig forskjellig, men de dårligste spådommene sier en halvtime. Og det er jo før en i det hele tatt kan begynne å fore det ut, pluss at lastetid kommer i tillegg.

 

Det ideelle fullforsystemet er nok Mullerup sin MixFeeder, som henter fra separate reservoar og mikser selv. Dette systemet er nok det beste både med tanke på forkvalitet og arbeidseffektivitet. Ulempen er selvfølgelig en stiv pris, og et enormt arealbehov i forsentralen, i alle fall sett i forhold til andre fullforsystemer.

 

Jeg sier ikke at fullfor ikke har noe for seg, men jeg tror det er for en del større besetninger enn 120 dyr - i alle fall så lenge vi ikke snakker om en ensartet dyreflokk.

 

Selv har jeg veldig god erfaring med å fore snitta silo på 2/3 lengde av forbrettet, og halm på resten. Melkekyrne er utrolig \&quot\;flinke\&quot\; til å gå og nappe halm og regulere magen selv. Ungdyr og okser får litt forskjellig for fra stell til stell\; søl fra omlastinga av snittafor, smakelige 3.slått rundballer, NH3-halm og særdeles seint slått 1.slått-baller. Apetitten på dette er selvfølgelig varierende, men de må spise opp det meste av det som ikke er best før de før nytt for. Ideelt er det nok ikke, men de får i alle fall en variert forseddel - og det med et forsystem som ikke koster all verden. (Avlesservogn til siloreservoar og en skinnehengt rundballekutter uten datastyring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,mykkje inntresant,fullfor blir det nokk desverre ikkje,planen er ca 45 okser samt 15 herford kyr,4-kryssnings kyr somm amme tanter for innkjøpte nrf kalver,her blir og nokre kviger.stuter på eget forbrett med amme tanter på motstående,satser på herford ute mest muligt,og inne ca 3 mnd rundt kalving dermed var tanken og kunne fore alle likt,lurte på om det var muligt og bygge egen type apf vogn med 2 kammer 1 til mask og 1 til rundball???det er viktig att det blir rasjonellt då eg er i full jobb!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...