Gå til innhold

Avant 313 bensin


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med de små glidestyrte versjonene av Avant minilaster? (300-serien) Vurderer den minste, med bensinmotor, på grunn av plassen. Skal brukes til utforing av grovfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1
Er det noen som har erfaring med de små glidestyrte versjonene av Avant minilaster? (300-serien) Vurderer den minste, med bensinmotor, på grunn av plassen. Skal brukes til utforing av grovfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg prøvde en sånn for noen år siden, og ble i alle fall ikke venn med den på ei drøy uke. Kanskje kunne forutsetningene vært bedre, delte rundballer med Ålö sin ballekniv og skulle plukke ut av halvdelene. Mener ballene var ok kutta fra pressa (JD 578) - men syntes maskina var både for svak og for lett til å få noe særlig dreis på det... Jeg observerte også at den åt noe enormt med dekk. Kanskje ikke det dyreste å sko opp, men tror ikke dekka holder mange åra.

 

Der jeg prøvde den var forbrettet mer enn stort nok til en større minilaster, og jeg er litt av den filosofien at du kjøper den største lasteren du klarer å kjøre med i fjøset ditt - for dess større den er, dess flere bruksområder får du av den.

 

Midjestyrte maskiner der du sitter på bakvogna tar og mye mindre plass rundt hjørner enn Avant sine midjestyrte, kan de være en mulighet?

 

Hvis du har en rundballekutter / siloriver som kan gi deg en luftig og grei haug med grovfor trur jeg det er like effektivt å fore med hjulgrabb enn 313, i alle fall om du ikke har for langt forbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Har en selv som jeg bruker til foring. Suveren maskin som jeg kommer til med overalt i fjøsen. Den er ganske sterk i forhold til vekta på den, ulempen er at den blir fort litt lett i ræva, spesielt når man er litt lett i ræva selv \;-). Jeg hengte på et lodd på 36kg, høres ikke mye ut, men det hjalp godt på. Til tross for at den har levd et hardt liv her på gården i 11 år, så har det ikke vært mye tull med den. Jeg har ennå ikke trengt å koste støv av hjulgrabben en eneste dag på de årene. Det må vel sies å være godkjent! Eneste som er for lett bygd er selve kloa/grabben på den. Den har jeg måttet sveise en god del på, men har fått den såpass solid nå at den holder. Vil anbefale å kjøpe den kraftige typen siloklo. Den veier en del, men er mye mer solid og så er det sterkere sylinder på kloa. Ellers ingen sveiser på selve maskinen. Og sist, pga. av den korte akselavstanden så er det ingen komfortmaskin. Den er \&quot\;stiv i fjæringa\&quot\; for å si det mildt. Spesielt med Trelleborg dekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Takk for gode svar, selv om de var vidt forskjellige :-) Forbrettet er ikke fryktelig langt, 20 meter og med forsentralen i enden. Hjulgrabb er forsåvidt ok, men blir jo endel turer og handtering. Og med en Avant kombinert med rundballekniv og oppvarmet forsentral ser jeg for meg en kurant forlinje uten rundballekutter. (Heiser foret ned fra låven med silotalje).

 

Bredden på forbrettet tåler nok en litt større maskin, men for å komme ut og inn er det greit med den minste. I tillegg er den 40 000 billigere enn de midjestyrte. Vekta er også et aspekt på gammelt fjøsgulv. 313 veier ikke mer enn ei ku så det er trygt...

 

Det står mellom rundballekutter + hjulgrabb eller kniv (som jeg har) og Avant. Avant og kutter er omtrent like dyrt om en regner med elektrikerarbeid. Da heller jeg litt mot Avant i og med at den er mer fleksibel enn en kutter. Er det dumt tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1
Og hvor stor fôrsentral bør man ha for å få plass til 3-4 rundballer og snudd seg til med en Avant?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har også en slik maskin, den er en effektiv maskin i forhold til størrelsen. Forer 25 kyr og 40 ungdyr på ca. halvtimen pr. dag. ( to foringer pr. dag, rundballer). Har stor dekkslitasje som Vegard skriver.

Orginaldekka holdt 200 t, prøver nå 145R/10 dekk til personbilhenger.Disse har holdt 450 t men må skiftes snart. Ellers er det lite tull med maskina. Motoren bør følges nøye opp med servicer, da denne har det tøft. Som Tracker sier velg den kraftigste grabben.

Med fjæret sete får du det betydelig bedre som sjåfør. Du trenger ca. 3 x 7 meter forsentral. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;Det står mellom rundballekutter + hjulgrabb eller kniv (som jeg har) og Avant. Avant og kutter er omtrent like dyrt om en regner med elektrikerarbeid. Da heller jeg litt mot Avant i og med at den er mer fleksibel enn en kutter. Er det dumt tenkt?\&quot\;

 

Tror det er ganske bra oppsummert:-)

 

Forsentralen min er vel sånn ca. på størrelsen med Karl Olav sin, muligens 1 meter bredere. Ingen problem å snu på den plassen. Jeg har sånn ca. 35 m. med forbrett rett fram, og 10 m. til hver side H+V. For min del hadde vært umulig med en forutlegger. Jeg hadde og mistet en båsplass hvis jeg skulle brukt en forutlegger som f.eks Orkel F2 kombi. Grunnen til jeg valgte minilaster var for å komme til på sidene å fore. Og som du sier, den veier ikke mer enn ei ku, derfor er man trygg på at den ikke går gjennom gulvet. Jeg bruker å riste rundballene litt opp med traktoren når jeg tar dem inn, da er det lett å ta igjen med Avanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anonym
Beste investeringen jeg har gjort siden jeg tok over gården, var for lett bak men etter å ha lagd meg lodd på 40 kg tar den stort sett alt, er edere ute etter en for å løfte rundballer blir den for liten, men her på gården forer jeg 20 kyr og 40 storfe på ca 10 min, stort pluss for at en kan skubbe forer mot innredningen, dekkslitasjen er stor, bensin er bedre med tanke på eksos inne enn diesel. Bruker den til å kjøre ut sauemøkk/talle uten problemer, bruker komforten er ikke av det beste, tar tid for å lære seg å kjøre, men etter du blir fortrolig med spakene, klarer en å kjøre med milimeter presisjon. Idet hele tatt en fantastisk maskin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...