Gå til innhold

Nytt låvetak


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte ut taket på låven snart. Har planer om å legge stålplater oppå de gamle. Noen som har forslag til rimlige levrandører på takplater? Bor i trøndelag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bytte ut taket på låven snart. Har planer om å legge stålplater oppå de gamle. Noen som har forslag til rimlige levrandører på takplater? Bor i trøndelag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Lurer litt på hvorfor du vil legge nytt oppå de gamle? Da må du ha plater med nøyaktig samme profil og er det bare en mm forskjell så er du ute å kjører etter få platebredder.Da er du heller ikke bundet med hensyn til hva du får best tibud på. Du må uansett fjerne gamle skruer eller spiker. Vil anbefale deg å demontere alt gammelt og er taksiden over 6 m. bør du dele opp i to lengder. Solen varmer platene så de utvider seg og skruhullene tetter ikke etter en del år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gammelt eternitt tak, som ikke var så uvanligt før, er det ikke uvanligt å legge nytt tak oppå det gamle. En legger da boks nedi rillene på det gamle taket, og lekter oppå der igjen. Det gamle taket vil da fungere som sutak..... På en annen side er det greit åta jobben med å bli kvitt den gamle asbest holdige eternitten også. Legge nye stålplater nedi rillene på dei gamle stålplatene er døfødt......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Taksenteret på Heimdal. Jeg kjøpte over 400 kvm. for 2 år siden, 0,5mm. Stratos taksteinsplater for kr. 62,50 eks. mva. Lengden var 7 meter så de måtte deles i 2. Bestilte på mål og fikk eksakt lengde fra fabrikk. Vanskelig å håndtere lange lengder med slike plater ...

På hytta brukte jeg det gamle bølgeblikktaket som undertak. La lekter som jeg måtte høvle til litt på kanten ned i bunnen av bølgen og fikk dermed litt luft i mellom takene. En del jobb med oppretting og det gikk med mange lange skruer, men taket er ikke så stort. Resultatet er jeg veldig fornøyd med. Det er noen fordeler med å slippe å rive gammeltaket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Jeg skiftet tak og vegger på låven nå i sommer.

 

Lurte også på å legge oppå, men ble frarådet dette. Så jeg demonterte det gamle eternitt-taket og la på nye plater levert av Byggeriet (på Brekstad).

 

Jeg tok en runde med alle byggfirmaene i distriktet, og fikk til slutt best pris av Byggeriet. Det dyreste alternativet var nesten 20.000 dyrere.

 

Både takplatene og veggplatene kjøpte jeg enlengt. Det er litt mer knot å jobbe med lange plater, men er en 2 eller fler så går det greit. Mine takplater er 6,70 m lange, veggplatene er 3,30 m lange.

Og låven er 30 meter lang.

 

Totalpris på vegger, tak, tettningslister, takrenner, skruer, takstiger, sikringsutstyr, og annet, kom på ca 100.000,- kroner.

 

Brukte totalt 18 dager på jobben. Da demonterte jeg eternitten alene og hadde med meg 3 andre på å sette opp platene, dvs jeg jobbet stort sett alene eller sammen med en til, men totalt var det 3 som hjalp til.

 

Bilder fra Jobben: http://www.rognvoll.no/ihoyden.html

(regnestykket i bunnen av siden det er linket til er kun for 1 vegg, og er brukt kun som ilustrasjon).

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er stålplater som ligger fra før av, så planen er å lekte opp på nytt over det gamle. Litt av tanken bak det er for å spare tid på demontering, samt at jeg får et undertak i tillegg. Lønner seg tydligvis å sjekke flere steder hvis det er opptil 20000 i forskjell! Taket er ca, 500kvm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...