Gå til innhold

Breie framdekk. Q 45/Q 55 ?!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Har ein 6320 som eg skal montere lastar på. Har kjøpt ein rundballe-pakkar for frontmontering, og har derfor eit ønske om å ha lastar/pakkar nær til fronten av traktoren. Trudde det skulle gå fint med ein +3 eller Q45. Men FK seier at ettersom eg har 540/65 24 framdekk, så må eg opp i ein +4/Q55... Klart det er fint med ein kraftigare lastar med rekkevidde, men eg tenkjer og litt på marktrykk og smidighet. Innspel og tips?!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein 6320 som eg skal montere lastar på. Har kjøpt ein rundballe-pakkar for frontmontering, og har derfor eit ønske om å ha lastar/pakkar nær til fronten av traktoren. Trudde det skulle gå fint med ein +3 eller Q45. Men FK seier at ettersom eg har 540/65 24 framdekk, så må eg opp i ein +4/Q55... Klart det er fint med ein kraftigare lastar med rekkevidde, men eg tenkjer og litt på marktrykk og smidighet. Innspel og tips?!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det passer med q45 med den dekkdimensjonen. Men den må bestilles for å passe til dei dekka. Den har en \&quot\;framskjøvet\&quot\; innfesting. Derfor kommer lasteren egentlig like langt frem som q55. Så forskjellen blir vel egentlig bare at q55 løfter høyere, og litt tyngre....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1
er formålet med å montere frontlaster i hovedsak å håndtere pakkeren? er ikke da front hydaulikk et minst like godt alternativ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har Q45 med standar fester og 540/65 x 24 dekk på en 6420.Du må ikke finne på å kjøpe fester som plasserer den lenger fram på traktoren,Da blir den mye mer klumpete når lasteren stikk så langt foran traktoren.Ville aldri gåt for Q55 heller.Flere kompisa her har også Q45 og er storfornøyde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har Q45 \&quot\;Extended\&quot\; med 520/60 R28 (mich) på en 6330.

Dette er en laster med forlenget innfestningspunkt, slik at den kommer ca 20-25 cm lenger frem.

Jeg syns den kommer for langt frem, og tar for mye av sikten. Jeg har derfor tenkt flere ganger på å bytte innfestningspunktene til standard type, men er redd for at hjulen da kommer for nær lasteren...Vil iallefall ikke anbefale denne løsningen, uten at det er 100% nødvendig med tanke på avstand til hjulene..

Er det andre her som har standard Q45 med denne dekkdimensjonen? 540/65 R24 har vel kanskje samme diameteren som 520/60 R28...Noen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Bjarne stilte spørsmålet om fronthydraulikk i stedet for laster hvis formålet kun var å henge pakkeren i den, og det stiller jeg meg gjerne bak.

 

Tror uansett ikke det er noen katastrofe å gå opp på en Q55. Lengda på den og en extended Q45 er vel noe det samme. Marktrykket øker vel ikke akkurat drastisk, er ikke sikker på vektforskjellen på de to lasterene, men mye kan det ikke være.

 

Et tips til slutt - jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe el.hydraulisk sentral med JD sin joystick. Det koster noen kroner mer enn mekanisk betjening, men om du skal bruke lasteren ltil litt mer enn å løfte på rundballepakkeren tror jeg du fort blir glad for at du brukte de ekstra kronene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal bruke lasteren til div. gardarbeid samt lasting av rundballer. Pakkaren er ein vicon (1300?) og treng litt høgd for å laste/tilte ned mot ballen. Eventuellt må ein bruke ein type brankett for å få nok høgde, for eksempel ved bruk av trepunkt. Synest at Q55 virkar til å stikke langt ut, og dertil meir med pakkar påmontert. Vektforskjell mellom Q45&amp\;55 er rundt 40kg. Med marktrykk tenkte eg litt vekt, men meir på momentet bak til traktor(&amp\; frontaksel).

 

Såg litt på ein 6330 med 540/24 og ein Jd 633 lastar. Etter tabellar er løftehøgde frå armsentrum på denne 5cm lenger enn ein Q45, og den kunne vore litt kortare. Kanskje med unntak om ein brukar kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

da er det nok fornuftig å velge en Q45/3.0 med std. innfestning.

Min personlige mening er likevel at en slik pakker hører best hjemme i trepunkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg skulle gjerne hatt den i trepunkten, men manglar ein skikkelig nr.2 traktor. Skal kun pakke et par hundre ballar i året. Tenkte å presse nokre ballar før eg pakkar. Blir å pakke stilleståande. Dermed vil eg gjerne ha lastar (og evt. pakkar) nær traktor, og forhåpentlegvis behalde litt smidighet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tenk på kingboltene med å ha pakkeren foran.. de er ikke veldig happy for den belastninga når pakkerarmen sviver rundt... har ikke tenkt på stasjonær pakker da?? evt leie en traktor til pakkinga??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg brukte ein stasjonær pakkar og ein til å laste med sist sesong. Synest at det vart mykje styr. Var ein del åleine om arbeidet, og trur kanskje det kan vere greiare å få med seg alt med ei maskin. Har vore litt betenkt på boltar og slingring i lastaren. Men om det vert for mykje må det vel gå å sveise/montere på nokre labbar slik at ein kan sette den litt an i bakken når ein pakkar.

På youtube ligg det ute ein film av ein tilsvarande pakkar. Ein NHK 1250. Ser ut til at det blir litt svai i lastar og traktor når satelitten går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvis Du har mulighet for å montere pakkeren bak så ville jeg gjort det. Det kommer til å bli rimelig framtungt med pakker og balle i fronten. Spørs bare ikke om du må sette av pressa å montere lodd bak for å klare med den. Uansett hvor kompakt lasteren er kommer pakkeren langt frem. Da er det vel like greit å sette den bak når Du kansje allikevel må av med pressa?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Denne pakkeren som det er snakk om, er en Vicon

BW 1100. som er konstruert til lasterbruk fra grunnnen av. Den veier kun 430 kg, og har innefestningspunktet inn under seg slik at senter

av ball ligger veldig nær traktor. M.a.o så trengs det en traktor på fra 70 hk og opppover, og som kan handtere en vekt på ca 1100 kg i redskapsfestet på lasteren. Når det gjelder svaiing i lasteren under pakking, så er det farten på satelitten som avgjør om dette blir et problem. Den er justerbar, og leverandør anbefaler ca 22-25 omdr i minuttet. Det er forøvrig innlagt ei sperre på maks 30 omdr.

Til dere som snakker om å motere denne pakkeren i trepunkten: jeg tror ikke dere har tatt poenget !!

Mannen kjøper seg en pakker som han vil slippe å vri seg 180 grader for å se, hvis han skulle ha den bak. Og hvordan ser man en pakker i front trepunkten da, røntgensyn eller ??. Sett der inni hva det er snakk om før dere uttaler dere !!!!

Mim anbefalning er å kjøpe en Q55 laster, så har man en laster som tåler en trøkk, hvis man skulle være uheldig å tørne opp i noe med snøskuffe eller i andre situasjoner. Lasteren må man velge ut i fra vekt på traktoren, og denne JDèn veier jo litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det absolutt siste redskap eg ville montert i lasteapparatet er ein rundballpakker. Eller rettere sagt,vært totalt uaktuelt å gjort det.

Framakslingane på traktor er ikkje bygd for slikt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Forresten så tror jeg ikke at det blir noen vesentlig forskjell i marktrykket foran ved å velge en laster som rekker 25-30 cm lengere frem og veier 50-60 kg mere. Der hvor det er bæresvak jord bør man stå i ro og pakke ballen, droppe den og kjøre den bort med klemme, i steden for å kjøre og pakke samtidig. Sjekk om noen FK forhandlere rundt om kring har en JD laster liggende, som kan passe. Disse har ikke vært noen \&quot\;bestselgere\&quot\;, da de er stygge som bare f.., og har noen litt dumme løsninger. Men generelt så er de vel solide nok. Finner du en så kan du nok prute av noen tusenlapper, og vil nok gi en rimelig løsning. Og du kan ringe FK på Koppang i Østerdalen, hvor de hugger JD, og spør om det finnes en bruktlaster og/eller braketter som kan passe traktoren din.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Ang. Marktrykk så er marktrykk kg/cm2 det samme som aktuelt lufttrykk, eks 0.6 bar gir et marktrykk på 0.6 kg/cm2.

Med andre ord så vil du ikke få større marktrykk om du får mer vekt på foraksling. Det eneste som skjer er at dekkene flyter med utover-&gt\; større bæreflate som resultat. Men akseltrykket blir selvsagt større slik at man vil få litt mer pakking i de dypere jordlag.

Når det gjelder belastning på foraksel blir den jo selvsagt litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valget står i utgangspunket mellom Q45/55. Det eg er i tvil om er lengda på dei to. Hadde vore kjekt med styrke (sjøl om forskjellen er liten) og rekkevidda til Q55. Men om den skulle stikke for langt ut, og spesielt med redskap påmontert, -og Q45 går med 540/24 dekk, vel eg den...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest cat307_1
For oss som driver gard på litt større skala å bruker 8 rundballer per dag, er d ganske umuli å få til å bruke traktoren hver dag, bruker maskintralle til å transportere hjem baller med, men ett lass på den holder kun 2 dager. Har også lagret rundt 1000 rundballer rett utfor fjøsen, men fremdeles avhengig av traktor med laster, å den må gå 2 ganger for dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...