Gå til innhold

Ikke bygge fjøs under samme tak?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg studerer arkitektur ved NTNU og jeg skal i diplomoppgaven min prosjektere et kufjøs, og ønsker å optimalisere det mtp pris, logistikk, bruk, konstruksjon osv.

 

En ting som jeg har sett på er at fjøs som bygges i dag ofte er store monumentale bygg med et stort fotavtrykk som blir en diskusjon i det norske kulturlandskapet.

 

Jeg leker litt med tanken om å flytte en del av funksjonene i et annet bygg. Og lage flere små enn ett stort fjøs. For eksempel at melkeproduksjon og ungdyroppstalling skjer i ulike bygninger. Eller at tekniske rom og andre birom flyttes, og det kun er melkeproduksjon som foregår i det ene bygget.

 

Jeg prøver å kartlegge fordeler og ulemper med å gjøre det slik og få innspill fra folk som har erfaring med landbruk og drift av fjøs, og til syvende og sist finne ut om dette er en god idè?

 

Jeg kan se for meg at det vil føre med seg en del utfordringer: Kanskje er det helt meningsløst å ha tankrom 20 meter unna der melkingen foregår? Eller at fôrsentralen må være i tilknytning til fôrbrettet? Osv.osv.

 

Er også ute etter å finne ut hvilke mekaniseringsløsninger dette kan fungere for/fungerer ikke for.

 

Noen som har noen tanker eller innspill?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dagens byggepriser er som du nevner for høye til å gi leveverdig inntekt fra melkeku. Vi har en skuff med tegninger av alle typer ombygg/nybygg som alle er kassert. Dagens nyfjøs er etter min mening mye &quot\;dill&quot\; og lite produksjon.

Skal det lønne seg må det være produksjon (dyr) i flest mulig kvadratmeter av bygget.

 

For å komme fram til om dette er lønnsomt, må du ta med hele regnestykket\; byggeprisen er en ting, driftskostnader en annen. Sparer du 2 mill når du bygger, er det ca 200 tusen spart i renter og avdrag per år. Det får du ikke mye leid hjelp for, om den løsningen du bygger krever det...