Gå til innhold

Brannsikring


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått krav om brannsikring innvendig av vegg i verksted. EI 30 eller B 30. Tak og øvre vegg er i gips og er greit. Men nedre del er bygd av vannfaste sponplater. Ønsker ikke gips der pga evt vannskader. Jeg ønsker og kle dette med glatte metallplater. Er dette greit? Og i såfall hvordan kan jeg dokumentere dette mot teknisk etat i kommunen?

Veggen er bygd i fagverk med 15 cm Glava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen skal kunne svare på krav. Men er relativt sikker på at du løser det ved å rive av sponplatene. Gips veggen og sett deretter på igjen platene. Du kan innrede med hva du vil så lenge du har godkjent vegg bak. Enten det er ettlags gips eller branngips. Vi har ett lag gips i selve verkstedet kledd på sandwichelementer og reisverk. I maskinhallene og vaskehallen er det Sandwich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden la jeg på et lag med gipsblandet sponplate som vissnok skulle holde korrekt brannklasse. Kunne være verd å spørre seg for. Disse har vist seg å være svært sterke også med gnag av traktordekk inntil veggen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk rockwol.no eller glava. Men eg er heilt sikker på at vegg med 150mm glava kledd med trefiber eller spon er ei 30.Mange trur at brannvegg er det kunn gjips,de e tull å tøys..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B30 eller EI30 er en ting. 150 mm isolert vegg tilfredsstiller det, også med sponplater. I verksted og andre rom det drives &quot\;varme arbeider&quot\; skal kledningen også være tennvernende\; det kravet tilfredsstiller _ikke_ sponplater. Det er godt mulig de kan dekkes med metallplater utenpå, men da må nok disse platene være godkjent på en eller annen måte\; vanlige blikkplater fra Norsk Stål i f.eks. 1mm tykkelse er neppe godt nok på papiret...

 

Kravet som kledningen må tilfredsstille heter, om jeg har forstått det rett, &quot\;A2-s1,d0&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...