Gå til innhold

nytt oksefjøs??


Gjest

Anbefalte innlegg

hei,

 

tenker på og sette opp eit oksefjøs, men lurer litt på hvor stort jeg skal bygge,jeg har ca 250 mål dyrket mark i dag, hvor mange okser skal jeg bygge hus til da montro?

og vilke byggeløsninger ville dere gått for da ,?

selv tenker jeg et uisolert stålbygg ,med ein forgang i midten og ei rekke med spalter på kvar side, og liggebåser ut mot veggen. kunee og tenkt meg ein drivgang heilt ute med veggen , så tenkte eg eit for-rom i enden av bygget, åsså bruke minilaster til og fordele foret med -- til eg får råd til å kjøpe fullforblander og forvogn :) noen som har noe formeininger om dette ????

veit de er mange rådgiverar som kunne gitt meg desse svara, men dei har tatt helg nå da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bygger oksefjøs nå, for 320 dyr.

Hvor holder du til?

 

Jeg mener du bør klare 650-700 fem pr dk.

Og en nrf okse innkjøpt på 3mnd og slaktet ved 15mnd trenger 1100fem.

Da skal du klare å fore opp 150-160 stk.

280kg slaktevekt i snitt er mitt mål...

Jeg hadde bygd fjøs i 16,4x36m med gjødselkjeller 3,3m dyp, spaltebinger på hver side og 2m forbrett.

Kjøpe spalter med &quot\;gasslås&quot\; ta med mattilsynet i planlegginga så blir det godkjent.

Da må du ha utomatisk fullfor annlegg for å fylle bingene, da du får mer enn 1 dyr pr eteplass.

Om du innhenter priser på alt av materialer og utstyr selv.og så leier du entrepenører på timing og hjelper til selv hele tiden vil jeg tro at du bygger dette for 3,5-4 mill.

Husk at da har du bandforing i taket, stoor kraftforsilo og fullfor mixer.

Da har du 12mnd gjødsellager med plass til 15%ekstra vann, for lettere utkjøring og 130m2 forsentral med plass til alt av nødvendige ting.

God butikk dette om du bor slik at du får distriktstillskudd på kjøtt.

 

Husk at du skal ha tilgang på kalv(jeg har naboleveringsavtale) og en okse koster 10500kr fra du kjøper til du leverer, det blir 1,7 mill og så må du ha kapital til å betale lån og løpende driftsutgifter (strøm, forsikkring,maskinlån osv) det 1.året.

Så det blir mye lån i starten!

Men, om du har lyst så kjør på!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede tusenvis av oksekalver i manko, og har dere forhørt dere med et eller flere slakterier om tilgangen på kalv. Hvis slakteriene har litt oversikt over det de driver med vil de komme til å fraråde dere dette på det sterkeste. Hvilken bank vil være med og finansiere et fjøs som i beste fall vil ha halv produksjon når det står ferdig? Det er slik situasjonen er idag umulig å sette opp en driftsplan på en slik produksjon, da en med ganske stor sikkerhet vil mangle dyr i produksjonen til enhver tid.

Gomo: Har du naboavtale på 320 kalv? Har du ikke begynt på byggeprosjektet ditt bør du snarest endre planene dine! Og en snittvekt på 280kg er sløsing med livet til kalven. En ku får kun en kalv i året og da bør den kalven minst opp i 350 kg slaktevekt før den slaktes, spesielt når vi er en underskuddssituasjon på norsk storfekjøtt. Markedsmessig er det mye riktigere å starte med ammeku, enten med full framforing eller salg av kalv. Da har du full kontroll på driften selv og er ikke avhengig av andre. Tenk dere om en gang til, lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har naboleverings avtale med så mange melkeprodusentet at jeg skal kunne få fra 280-340 kalver i året bare fra dem ja.

Prosjektet er finansiert og oppstartet så jeg har travle dager.

Kalve markedet er jo langt fra likt over hele landet!

Slaktevekta er lagt på 280 for å kunne få igjennom dyrene på 1 år,om tilgang på kalv og/eller for ikke er topp så har jeg de litt lenger.

jeg har et personlig mål på 310 kg i snitt, på 15 mnd slaktealder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere økonomi i prosjektene deres? Vi slakter bare 30 okser i året men har tilvekst på 650 gram og ca 330-340kg på 15,noe mnd. Da er det 90-95%nrf.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen

Jeg er en produsent av stålbygg i Polen. Vi har veldig gode priser. Ta kontakt hexagon.poland@gmail.com hvis det er noen som er interessert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grei økonomi i mine kalkyler, men jeg har mål om å nå de tilvekstene du viser til.

Det gjir jo over 2000kr mer pr dyr i inntekt.

Jeg har en del i distriktstilskudd og lav grovforpris fordi jeg driver som entrepenør i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt! Potensiale er nok rundt 700gram på nrf, mer om grovforet er bedre. Her går de på 3,6*3,6 helspalter med 6dyr per binge, så det kunne vært både bedre underlag og bedre plass. Skal ha oksene over på større fullspaltebinger med gummi på spaltene, satser på 700gram med dagens grovforkvalitet. Bedres den kan man nå høyere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dele erfaringene dine her.

Jeg er i byggeprosessen enda.

Jeg får 6 binger på 3,6x5m og 12 binger på 7,2x5m og kalve binger med liggeplatt til 85-100 kalv.

De store bingene er jeg litt i tvil om jeg skal dele og ha halvparten så mange dyr i hver.....så har jeg en del gummi matter fra før som jeg vurderer å legge i bingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...