Gå til innhold

fylle fullfôrblander


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

 

Har fullfôrvogn på prøve, og lurte på hvordan andre fyller vogna. Har tanco-stripper, men dette funker ikke all verden. Vet jo at keltec har en bedre løsning ift til fylling av mikservogn, men det er jo ikke aktuellt nå. Har prøvd å ta av plast og nett i fôrsentral, og klemme under ballene med rundballklemma, men det ryr jo av ganske mye da også, ivertfall på bløte baller. Kanskje ryr det mindre med klemme, som man legger over ballen, men det blir vel noe søl her også? Vogna fylles ute, så det blir for mye søl på bakken her ivertfall. Henge over vognkanten for å ta av nett er jo ikke et fryktelig godt alternativ. (Hadde vel støpt en platt som var lett å fli rein hvis jeg var sikker på å gå for en løsning med mobil mikser.) Tips og erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv pallegaffel, kjør inn langs bakken på rund siden av ballen, kutt tvers gjennom nett og plast ved spissen av gaflene og fest nett og plast over ballen inn mot lasteren. Burde gi ganske lite søl på en enkel og rimelig måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tanco klype. Vi klemmer sammen klypa over ballen. Lar kniven gå 5 til 10 cm inn i ballen, går ut av traktoren og fjerner så ein fjerdepart av plast og nett med ein vanlig kniv. Så kan ballen klypes over mixervogna, åpnes og tippes av gaflene uten å rygge vekk fra vogna. Når fjerdeparten av plasten fjernes slik så klarer eg å fylle ei 3 m høg vogn uten sluppse på grusen.

Bruker også tanco til å dele ein balle som legges på ei betonggolv med vegger. Så kan vi less deler av ein balle i fullforvogna. Bruker da tanco klypa i kombinasjon med skuffe som passer til tanco'en. Skuffa kan også brukes til kraftfor og væske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt spyd siste fem år. Fjerna plast og løsna nettet nede, løfta opp, klatra opp i stige og så surra av resten av nettet. Lite søl, men ikkje optimal HMS. Har no kjøpt underhaug ballestrippar. Montert kniv på kanten av miksaren. Verkar bra. Sparar også miksetid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal investere i noe for å fylle en delaval stasjonær mixer nå snart, så jeg er interessert i å høre hvorfor tanco'n ikke funker.

 

 

Jeg har vurdert å henge en gammel silotalje inn i forsentralen.

Slik at jeg kan hente baller fra bakken ved siden av mixeren....men d blir dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del ballen på en støpt platting. Da er du sikker på at halve plasten ikke havner i mixeren. Ta igjen de to halvdelene og del de over mixeren. Da er ballen delt i 4 med mye kortere blandetid som resultat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Underhaug ballestrippar til å fylle ei APF-vogn med. Eg fyller vogna frå låven, og vogna står i 1. etasje. Det blir alltid litt grasrester i lag med plasten, og hos meg er det då enkelt å sope dei frå golvet, ned luka og oppi vogna. Men skal ein fylle ein mixar som står på same nivået som traktoren, blir det fort tungvindt og få grasrestene som følgjer med plasten oppi mixaren. Dessutan hender det frå tid til anna at mesteparten av plasten følgjer med graset ned. Det er ikkje noko stort problem hos meg, eg fjernar plasten etter kvart som dyra et rundt han. Ser føre meg at det er eit større problem oppi mixaren viss plasten blir med. Så forstår godt dei som opnar ballen på ei betongplate først, då er ein i alle fall sikker på at ikkje plasten kjem i kverna. Det er særleg litt blaute ballar med ugunstig form som medfører størst risiko for at plasten blir med graset ned. Tanco sin balleopnar deler jo ballen motsatt veg av Underhaug sin. Det fører til at det kan bli ei ganske lang plastremse som heng ned frå lastaren når ein har delt ballen, viss denne remsa blir hengande på innsida av mixaren kan det jo blir problematisk. Er i grunnen glad eg snart skal begynna å eta av tårnisloane med snitta gras, så slepp eg både plasten og det dårleg kutta graset som er i siloballane \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanco fungerer heilt fint. Det er skjelden plasten følger med oppi blanderen. Baller som er vanskeligst er blaute baller som siger sammen. De kan være lurt å dele på gulvet først. Men det er litt teknikk å bruke tancoen på riktig måte, så litt plast i blanderen må du rekne med i starten. Når du deler først, så vil jo da en lang plastremse henge ned, men du rygger jo da, så den henger på utsiden av blanderen før du slepper resten oppi..........Det er forresten når du skal åpne klypa å slippe siste haldel oppi du kan risikere at den drar plasten med. Det er lurt å åpne litt forsiktig,og prøve å få ballen til å &quot\;velte&quot\; utav fra toppen. Tilter du bare ned sånn at ballen sklir rett av tindene,vil den ofte dra så hardt i plasten at den river plasten ut av klypa ......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir over 300 dyr i fjøset så jeg tror nok at jeg bare blir å fylle mixern etter kvaliteten på ballene.

Så får mixern dosere kg selv.

Blir delaval båndforing med vekt, så det skal nok gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forstod jeg ikke helt Gomo.... Det er vel ikke mixeren som bestemmer hvor mange kilo du skal ha av de forskjellige slåttene, og eventuelt tilsatt kraftfôr, halm salt, mineraler osv..... Det er det jo du selv som må dosere inn i mixeren. Distribusjonsvogn eller belte tar nok jobben derfra som du sier, men fôrbeltet kan ikke blande en jevn god mix som er lik hver eneste dag året rundt. Det er det du selv som må gjøre. Du får ut hva du putter inn i mixeren.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klønete skrevet av meg.

Jeg må selvfølgelig ha rikti mengde av rikti for oppi.

Men jeg håper å kunne fylle mixern med hele baller fra hver slått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg uten tvil satset på tanco eller tilsvarende. cashell har vel en som ligner på tanco....den holder plasten godt igjen......problemet er at den holder litt me gress igjen også. Jeg er i alle fall godt fornøyd med tanco. Den er fleksibel til andre gjøremål også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
Kan anbefale Keltec ballestripper. Fungerer fint til alle typer rundballer tørre, harde, blaute og frosne. Holder plasten fint uten å ta for mye fòr med. Kjører kniven opp til ca 10-15 cm er igjen, rister litt sånn at fòret begynner å falle ut, kjører til slutt kniven helt inn slik at det siste fòret som ligger ytterst mot plast og nett faller ut. Kjører man kniven helt inn med en gang risikerer man å splitte ballen i to og den faller ned med plasten på. Keltec kan også leveres med skuffe. Eneste svakhet på en ellers kraftig konstruksjon er tindene som ikke er av steinsvanskvalitet og som lett kan bøyes ved noe belastning. Tindene er beregnet for å flytte på ballene. Har også snudd sylinderen på plastklemma opp ned da slangekoblingene er øverst på redskapet og utsatte hvis man kommer borti tak / takstoler under lasting av høy blander eller vogn innendørs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...