Gå til innhold

Ribodekke


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert ikke den eneste med slikt gulv, men hvem er det som har greie på dimensjoneringen av det? Kjellerveggene er av naturstein, omtrent en meter tykke og står antakelig til dommedag, de er sprøytepusset innvendig. Fjøset er 12-13 meter langt, og midtveis i lengderetningen ligger det en solid betongdrager på tvers med anlegg på natursteinen på begge sider. Fjøsgulvtykkelsen er i alt 22-23 cm. Det er ingen tegn til vesentlig korrosjon, all overdekning ser ut til å være intakt. Konstruksjonen er omtrent 30 år gammel. Siden gulvet er dimensjonert for å tåle rundt 70 fullvoksne slaktegriser pluss innredning og annet løsøre, lurer jeg på hva jeg kan regne med når jeg tar i bruk fjøset som garasje eller redskapshus. Tåler det en bil? En traktor? Hvis noen har tips til hvem jeg kan spørre om å foreta en inspeksjon, er jeg takknemlig. Holder til i Sør-Trøndelag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få hjelp av ei bygningsingeniør.

Hvis du har tegningar eller annan dokumentasjon på golvet så blir jobben vesentleg enklare (billegare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal du ha beregnet kapasiteten til et slikt dekke trenger du å vite noe om armeringsmengden. Såfremt overdekningen er bra alle steder vil jeg tro dette kan beregnes uten store vanskeligheter.

Enkleste er kanskje å kontakte noen som leverer ribo-dekker eller har levert det før i tida, kanskje en ferdigbetong-produsent kan svare.

 

Antar at kjelleren skal tømmes for husdyrgjødsel, så man kan vurdere en ekstra søylerekke for å minske spennvidden for dekkene. Dette øker kapasiteten for lagring av tunge maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Disse gulvene hadde en periode ord på seg for å være skrøpelige, men det tror jeg mest gjaldt de eldre modellene. Utover 80-tallet har jeg forstått at man begynte å få sving på sakene. Hvis det eksisterte tegninger hos oss gikk de nok tapt i en husbrann for 25 år siden, men kanskje det finnes noe i et arkiv hos leverandør? Selve gulvet var jo den gangen &quot\;hyllevare&quot\;, det var stort sett bare lengde og bredde på fjøset som avgjorde utformingen. Likeledes har jeg latt meg fortelle at det skal finnes tabeller over bæreevne pr. areal på gulvet, problemet er at det er vanskelig å vite hvem som eventuelt sitter på dette. Fatter'n mener det ble levert av Felleskjøpet, men jeg har litt blandede erfaringer med å nå fram med henvendelser der (de har vel snart bare kompetanse på kattemat og hagejord slik jeg opplever det). Så, hvis noen vet om en rutinert betonggubbe hos FK som kan fortelle hvor jeg skal rette henvendelsen vil det være til stor hjelp.

 

Kjelleren er tømt og skal brukes som lagerrom for tyngre maskiner, derfor er det ikke aktuelt å sette inn søyler der for å forsterke fjøsgulvet. I dag er fjøset bare lager for skrot og løsøre, men jeg vil gjerne vite hva jeg potensielt kan bruke det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...