Gå til innhold

Fjøsbygg tre eller stål?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Går svanger med byggeplaner for ammeku og noen slakteokser. Vil forsøke å benytte eksisterende bygg som er ca 200m2 med "hall", så må ha påstøp , trekk og innredning, men bygget står jo. Håpet er å kunne bygge på en "L" i enden av bygget. Nybygget skal være på 15x55 meter, med ei innvendig takhøyde på 3,20 inntil vegg. Det spesielle er jo at eksisterende bygg har ei innvendig takhøyde på 4,20 inntil vegg, så nybygget blir jo et tilbygg på dette (15x11m) for så å vinkle og gå med 3,20 høyde 44m langt. Noen som har noen formeninger om dette lønner seg å bygge i tre eller stål? Tre er jo det beste ift. arbeidsmiljø og trivsel, men stål så slipper en jo en del stolper og vedlikehold. Kom gjerne med forslag på leverandører au. Spesielt på trebygg. (vanskelig å finne på nett). :-) Det blir gjødseltrekk, trykker og kum, så ingen kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

jeg har ikke noe erfating med fjøs, men mye med trehaller. du bør kunne få en stolpefri hall med takstolre c/c 600mm og vanlig bindingsverk i yttervegg.

viktig å kanskje støpe grunnmuren oppover i dagen så du får god avstand mellom bunnsvill og vann på gulvet, og eventuelt sprut av vann.

 

Jeg vil tro at treverk vil være bra i et fjøs ved at stål ikke like fjøsmiljøet med tanke på rust ved mye gasser fra dyrs avføring i lufta. du vil da sikkert få annbefalt galvanisert stål. så tror tre vil bli bra.

 

du kan jo kanskje begynne med å undersøke hva du får av standard takstoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for interessante svar. Grunnen til takhøyda inntil vegg på 3,2 har med plassering av bygget å gjøre. Bygget vil skape en &quot\;ramme&quot\; i tunet, som gjør at ved en takhøyde på ca 3,2 inntil vegg, vil jeg fortsatt ha mulighet til å se over bygget. Det eksisterende bygget har en takhøyde jeg aldri vil få utnyttet. selv ikke med truck. 3,2 så kan jeg fortsatt åpne veggen og sette inn port. Dermed blir fleksibiliteten i bygget i mine øyne fortsatt ganske god.

Du vil jo også oppå en lavere byggepris, samt en gevinst i forhold til oppvarming og ventilasjon, selv om det antakelig ikke kommer til å bli et like godt klima i bygget som hvis det hadde vært 4m. Men som sagt, endelige planer er ikke ferdig enda, så alle tips blir tatt til etteretning og mottatt med stor begeistring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Liksombonde: Hvordan bygningstype er &quot\;skjelettet&quot\; ditt? Stolpehus eller vanlig reisverk? Og hvordan unngikk du ståldragerne ved å bygge i tre? Vil du ikke få hyppigere dragere da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
bygde selv med limtrekonstruksjon i tak i fjor. betong i vegger og sandwichplater på tak. meget fornøyd med dette istede for takstoler ift at det ble åpent og lyst, og godt klima med naturlig ventilasjon. vurderte stål istede for limtre, det ble ganske likt prismessig, og valgte da limtre for jeg hadde mest lyst på det. Minuset er at jeg da har to stolperekker innvendig. Ulik takkonstruksjon, les åpen takkontruksjon, i nytt og gammelt fjøs kan kanskje bli litt utfordrende ift god ventilasjon begge steder?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...