Gå til innhold

Tegne nytt fjøs/tilbygg


Gjest

Anbefalte innlegg

Engasjerte en uavhengi fjøstegner, men ettet at han først kom på gårdsbesøk uten å ha tid til å se på eksisterende bygninger og deretter har vært meget vanskelig å få tak i, så fikk vi en 'standard' tegning med eksisterende fjøs og et tilbygg limt inntill uten hensyn til det vi hadde sagt vi ville ha/ikke ha. Dernest bruker jeg mye tid og tegnrr selv på mm papir en ny tegning som er med målestokk og dekker alle behov, får da bare en ny standard tegning uten kommentar i det hele tatt tilbake samt en faktura på kr 5000. Uakseptabelt etter mitt syn. Så, da er spørsmålet bør jeg heller gå rett på leverandører som fk, ak, fjøssystemer? Hva er fellene med å gjøre det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Høres nesten ut som det var Norsk Landbruksrådgiving du har brukt, litt som min erfaring med et visst kontor når jeg begynte å tegne evt. påbygg eller nytt fjøs. Har også snakket med flere som har brukt det samme kontoret, en nektet å betale. Det som vi fikk var gamle blyanttegninger, dårlig tegnet og målsatt, plantegning ikke etter ønske etc.

Har vært innom de aller fleste leverandører, fjøssystemer, FK, AK, SAC, og noen andre leverandører. Fjøssystemer, AK, FK og SAC tegner gratis til deg. Men de er selgere, en viktig ting å huske på!

Du bør tråle Norge og utland etter å få se på nyere fjøs, hvilke løsninger er noe for deg, spalt, skraper, robot, stall, dype liggebåser, madrasser ++++

Den jeg var mest fornøyd med var AK, i tillegg har jeg hatt litt dialog med Slagtekalve rådgiving.

 

For all del prøv å bygg med velferdsavdeling, skikkelig kalvingsbinger, og prioriter plassering av småkalver.

(Om det var kufjøs du skal bygge) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er norsk landbruksrådgivning som er brukt ja. Ja skal bygge kufjøs. Har planer om velferdsavdeling. Kalvingsbinger blir det også i gammel ammekuavdeling og det blir en ny ammekuavdeling også. Har alle kalvene på ammmekyr, litt spesielt driftsopplegg men det funker meget godt både i praksis og økonomisk så vil videre føre dette. Har planer om kjeller under hele tilbygget, ca 45 kubåser på robot, litt avhengig av en kvote som muligens skulle leies ut. Ca 5 båser i velferd. Ca 2 bi ger til sjukdom ins kalving direkte ved robot, 4 kalvingsbinger som kan brukes som ammebinge også i gammel ammekuavdeling, ny ammekuavdeling med ca 15 liggebåser. Dyr på begge sidene av forbrettet med 3 eller 4 kvige binger på andre siden av melking. Type 40-50 kviger. Okser i spaltebinger i gammle delen av fjøset, samme med kalver 3-6mnd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Så lenge kalveopplegget fungerer, er det dumt å endre på det. Finnes ingen fasit på godt kalvestell.

Syns du ikke må betale den fakturaen, siden du ikke har fått den varen du har krevd. Var det tilfeldigvis på nordvestlandet dette her?

Jeg har forresten brukt en tinerådgiver til å tegne i begynnelsen, bortkasta penger det også desverre. Skulle jeg starte på nytt ville jeg tatt kontakt med gk.røe eller Ak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest jamos_1
Ser det er mye forskjellige erfaringer ute og går angående tegnere. Brukte selv en tegner ifra Tine og ble veldig fornøyd med det. Fikk mange ulike forslag og forbedringer underveis i prossessen. Hadde en fin dialog og han tok seg god tid til å studere eksisterende bygningsmasse ettersom det var snakk om tilbygg og omgjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg brukte fk til å tegne om gammelfjøsen.

De tegnet også et nytt fjøs for å sammenligne.

Effektive og greie å få tak i!

Fikk stor tegning på pappir og en på mail.

Kjempe opplegg.

De skal seff selge, men om du stiller de riktige spørsmåla så er du trygg.

Jeg har krevd at feks imek montøren (foringsannlegg) skulle være med å se på fjøset før jeg fikk tilbud.

Å det var lurt...det kom fram masse nyttig info og en del gode løsninger.

Feks var det en del soner rundt enden på båndforinga hvor det ikke går ann å legge fra seg for.

Høyden på annlegget ble også justert.

Hva gjelder priser er det ganske likt.

Jeg fikk pris fra overhalla sementvare på nytt fjøs.

Fjøset var ikke så dyrt som jeg hadde trodd, men innredning og foring ble en del dyrere enn jegg hadde trodd.

Jeg ender opp med å bygge om det gammle båsfjøset fra 1950 til oksefjøs med spaltebinger.

220 dyr og driftsplan sier at dette skal gå bra.

Ombygginga koster 3mill ALT inkludert.

Båndforing og mixer,kraftforsilo som mater rett inn i foringsannlegget.

Spalt,skraper, vent,innredning,støyping,montering,el,vann og snekkering.

Blir en interessant høst!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bare å spørre.

Jeg har et bra fjøs fra 1950.

Det er ombygd flere ganger, når jeg tok over i fjord var det melkekyr på bås.

Fjøset er bra med 2600mm opp til de laveste dragerne oppe på forbrettet og bra ventilasjon.

Fjøset er i L-form ca 65 meter forbrett + 13 meter forbrett i den gammle forsentralen, hvor de gammle plansiloene får spalter på og der er det plass til ca 60 dyr.

Denne delen er 90 grader midt på langsida.

 

Det er gjødselkjeller på litt over halve, og der blir det lagt spalter.

På delen uten kjeller blir det liggeplatt ut mot veggen og skraper mellom den og forbrettet.

I plansilodelen blir det spalter.

Fjøset får foringsannlegg med 4 bånd med hver sin avskraper og stor vertikal mixer.

Her går det et bånd i hver himmelrettning og et bånd fyller det neste osv..

Om dette hadde vert et melkefjøs hadde det blidt 1,5 mill dyrere pga robot og noe mer innredning.(liggebåser)

Alt av imek,spalt,innredning ol.koster ca2mill

Betong,el,vann og noe montering og snekkering koster ca.1mill

I et slikt oksefjøs med innkjøpt kalv, er fyreflyten viktig.

Dette blir nok den største utfordringen i oppstarten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bygginga er godt i gang, og etter litt grubbling ble det et tilbygg på 25x17 m også.

Så nå er det plass til 320 okser.

Koster 4mill når det er ferdig.

Blir delaval båndforing med stor fullfor blander.

Var pellon jeg hadde mest lyst på, men pris og tilgang på service folk gjorde at jeg valgte FK og delaval.

Båndforing ble valgt fordi det tar lite plass og kan fore hele fjøset uten å bruke av dyreplassen.

Det er nøyaktig og har lave drifts kostnader.

fullfor og automatisk foring er nødvending, og lov pålagt om man har mer enn 1 dyr pr eteplass.

I tillegg så kan jeg med båndforing, kjøre under båndet med avant om strømmen er borte ei stund.

Setter inn dyr rundt 15.mars og starter forings annlegget i midten av april.

Går å gleder meg på vår og sommer nå!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...