Gå til innhold

melkeautomat for koppelam/flaskelam/alelam


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en Delaval melkeautomat for våre koppelam. Er det noen som har erfaring og tips å komme med for å få lammene til å ta tutten. Har måtte sette inn bøtte med tutter for å få i de melk. Og sliter med at de ikke vil ta tutren til automaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Her får de prøve seg selv litt, men viser de ingen interesse så blir smokken presset inn i munnen og jeg holder dem fast slik til de finner ut at jeg ikke gjør dem noe vondt, slutter å være redd og prøver å sutte litt. Gjør det to ganger og da forstår stort sett alle hvor maten er og prøver seg når de blir sultne. Forstår de det ikke etter to ganger og ikke viser noen forbedring etter den tiende gangen du viser det da begynner det å bli et spørsmål om hvor langt du ønsker å dra det, men de aller fleste vil forstå at det som er i de smokkene gjør dem godt. Trikset er egentlig å være tålmodig. Vet ikke hvor mange lam det er snakk om, men jeg ville tatt ut bøtta og kjørt kun med automaten. De som forstår drikkinga får seg en rød stripe på ryggen, så en ikke mister kontrollen på hvem en har lært opp. Ser ofte at når noen kan det så drar de med seg flere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Husk å klippe litt større hull i tuppen på smukkene når de er nye. Orginalsmukkene har altfor små hull. Kommer det ikke nok melk når dyra prøver seg, mister de interessen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Monter smokkene lavere enn nivået i beholderen på automaten (eventuelt bør man heve automaten). Da unngår du at det står luft i slangen, og dyra får melk med en gang de begynner å suge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for gode tips, nå tar de fleste automaten fint. Litt tålmodighet og frivillig tvang på de som er trege hjalp. Eg er litt skeptisk til å sette smokkene lavere enn automaten da en evt. lekkasje vil gjøre at automaten vil fortsette å produsere melk til det er tomt for pulver.(ihvertfall om det skjer nattestid) til nå er det rett over 20 lam, men ender vel på en ca. 30.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Instruksjonsboka til automaten sier at den skal plasseres slik at smukkene er ca 10 cm høyere enn bunnen av blanderen. Dermed går den ikke tom om en smukk blir ødelagt, men det står melk i smukken ved full blander. Et tips er å ikke lage for store doser. Da unngår du at melka blir kald om den står lenge. Varmeelementet rundt blanderen er egentlig for svakt til å holde melka varm om du har store doser. Når lammene blir større kan du øke størrelsen på hver dose slik at blanderen ikke tømmes hele tiden når alle suger samtidig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...