Guest Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jeg har en melkestall med strangko melkepumpe. Trolig helt vanlig pumpetype. Melka skal pumpes over i melketanken. Da må den først opp tre meter og så inn i det rommet som melketanken står. Resultatet er at det blir stående mye melk i røra etter endt melking. I perioder med småkalver kan jeg fore opp denne melka, men noen perioder har jeg få kalver. Hva kan jeg gjøre for å få tømt melkerøret på en effektiv og hygenisk måte? Finnes det melkepumper med spesielt god tømme-effekt, eller andre gode løsninger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Hei! Dette løser jeg ved og sende etter "\;passe"\; mye vann. Tømmer for melk med pumpa, suger opp lunkent vann i et organ og tømmer igjen. Sikkert litt på kanten, men funker for meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Perska_1 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Takk for tilbakemelding. Var klar over løsninga med trykkluft. Til dere som har det\; fungerer det bra? Inntil videre har jeg benyttet meg av rådet til Anders. Har funnet ut passende mengde lunkavann og måler dette opp (i kanne) for så å tømme det inn i sluttenheten (åpner lokket på toppen). Med å bruke kanne blir vannet helt reint. Flaut at jeg ikke klarte å komme på det selv. Når jeg tenker etter har hørt om det for lenge siden. Men tusen takk Anders for godt og praktisk råd. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Hei. Har brukt trykkluft til tømming i en del år no. Det fungerer utmerket. en liten oljefri kompressor, en bryter og en ventil kobla på mellom melkepumpa og filteret. Det er alt som skal til :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.