Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er ute etter erfaringer med halmfyr, ser jo ut som olje blir uaktuelt å fyre med fremmover. Planen er å varme 2 tørker, hovedhus, 2 grisehus slaktegris, verksted. Noen som har råd og tips? Hvor lang tid brukes på feiing og vedlikehold? Noen anlegg man bør holde seg unna? Hittil så er det anlegg fra kf som frister mest, mest fordi bred dør så kan legge tømmer på 3 meter rett inn. Så kom med deres erfaringer og innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Hadde en runde rundt i innlandet og så på forskjellige måter å bruke bioenergi for et par år siden. Var da innom både halmfyr og flisfyr.

Har etter det bestemt meg for at det blir flis, hvis det noen gang blir biovarme. Så mye, feiing og vedlikehold har jeg aldri vært borti, som ved en halmfyr. I tillegg har vel ikke akkurat de siste høstene vært noen god høst for de som skal berge halmen.. Bløt halm = ekstra mye feiing og vedlikehold.

Hvis den halmfyren vi så på er noe i nærheten av gjennomsnittet når det gjelder vedlikeholdstid/dag så finnes det ikke en bonde i hele Norge som har god nok tid.

Vet ikke hvilke merke det var, men fyrhuset var rundt og det ble kun brukt halm.

I samme momentet var vi hos en med flisfyring og han kunne ikke få fullrost systemet. Han driver som landbruksmekaniker og fyrer dermed opp både verkstedhaller og bolighus på en gård. Avfallet i løpet av en vinter var å kjøre unna to trillebårer med aske, kun fordi han hadde litt for dårlig &quot\;fall&quot\; ved askeskruen.

 

Bestemmer du deg for halmfyr er jeg enig med deg - firkantet peis byr på mange flere muligheter hva gjelder brennmateriale som kan benyttes. I tillegg blir det enklere å handtere aske.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har halmfyr, kjenner meg ikke igjen i mye vedlikehold. Brenner en god del tømmer og noe halm.Tømmer aske tre-fire ganger i året, og feier rørgata like ofte. Så det blir vel snaue fire timer i året tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også startet å undersøke halmfyring. Jeg syns også kf fyren ser ut som ett godt alternativ. Har stort sett planer om og brenne tømmer av store dimensjoner. Dvs 40cm og oppover.

Syns halmfyr er ett veldig godt alternativ iforhold til og kunne brenne alt mulig. Du har jo også mulighet til og kunne legge i flere ganger i døgnet hvis man i perioder har ekstra stort varmebehov. Med ett ilegg sies det at man kan ta ut ca 160 kw/t gjennom døgnet. Hvis man har tre ilegg blir det ca 500 kw/t. Hvis man i stedet vurderer en flisfyr på f.eks. 200 kw har man jo ingen mulighet for spisslast utover dette ved behov.

De store ankepunktene mot er endel ekstra arbeid med manuelt ilegg og at det sies og ryke endel under opptenning. Har sett tall på at man må regne oppimot 200 timer mer på drifting av halmfyr kontra flisfyr i året. Hvis man regner 200,- timen er det kanskje ikke veldig mange år før en flisfyr i praksis er billigere.

Til dere som har halmfyr. Er røyk under opptenning noe problem hos dere? Jeg bor svært sentrumsnært og vil nødig havne på kant med naboer. Hvor lang tid bruker dere på drift av anlegget deres i uka? Hvis dere først og fremst brenner tømmer. Hva bruker dere til opptenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Faust 21-3.5 ,fire år gammel, forbruk på ca 250 000 kwh. Må fyres to ganger i døgnet med tømmer når man tørker korn. Tar da ut mellom 300 og 400 kw. Når tømmer skal fyres, så bruker jeg sagflis og diesel til oppfyring. Fint med en tømmer fyring innimellom halmen, blir da kvitt en del slagg. Blir en del røyk ved oppstart, mest ved tømmer, men gir seg etter rundt 30 min. Gjøre klar å tenne på en fyring med to halmballer tar maks 10 min, en tømmer fyring tar noe lengre tid.Med mitt forbruk på en vanlig vinter dag (10 minus), så må jeg fyre hver dag med to halmballer. Fyller jeg den opp med med tømmer, kan det vare i tre dager. Forbruket ligger da på rundt 40-50 kw.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det folk med flere erfaringer? Liker tanken på å bruke tømmer. Fungerer det bra? Kan du kun bruke det? Tenker at dt er sikrere med vedbruk. Er ikke avhengig av flishugging, lager osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...