Gå til innhold

Gulvbehandling melkerom


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp bygd ferdig melkerom på setra (ca 32m2), og trenger innspill til valg av hva jeg skal ha på gulvet. Har fliser hjemme på gården, men dette er av ulike årsaker uaktuelt i dette tilfellet. Tenker derfor på å male gulvet, men kjekt å høste erfaringer fra andre. I utgangspunktet er Delavals gulvmaling den mest aktuelle, men har hørt mye forskjellig om dette produktet, så håper noen har innspill å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Hva med å slipe det helt glatt, for deretter å impregnere det? Vil vel vare 10-15 år før det må gjentas, og du får et veldig originalt, slitesterkt og fint golv. Trolig norges fineste melkeromsgulv. Alt annet flasser jo av virker det som.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
Hei. Har behandlet gulvet i melkerommet her på gården for ca 2 år siden, det er jeg super fornøyd med. hadde lagt noe fra Delaval tidligere, men det flasser bare opp. Nå la jeg et acrylbelegg fra Acrylicon. det kan jeg virkelig anbefale, proffe folk og lett å holde rent etterpå. Hvor i landet holder du til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Jeg fikk behandla melkerommet med Alfa-plast (tror jeg det hette da) fra De-Laval for 12 år siden. Det er faktisk akkurat like fint fortsatt. Gulvet var godt rengjort på forhånd og jeg hadde en fra De Laval til å ha på &quot\;malinga&quot\;. Var dyrt men antagelig verdt det i og med at resultatet ble bra. Forøvrig så hadde jeg på to komponent epoxy maling kjøpt på Ak maskiner på fôrbrettet i 2012. Samme type var beregnet til melkerom også. Dette ser også ut til å være veldig sterkt. Ikke antydning til slitasje på fôrbrettet ennå ihvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Holder til i midt - Norge/lengst nord på østlandet Helmer, så Acrylicon kan nok være et alternativ. Ser de har en avdeling i Trondheim. Ca pris på dette? Leide du de inn for å legge det slik jeg forstår deg? For min egen del skal det selvfølgelig være billigst samtidig best mulig\;) Fjøset er ikke i bruk mer enn 2 mnd i året så ser ikke for meg å bruke store summer, går nok penger andre steder...:) Interessant innspill svein.l, har du noe navn på epoxymalingen? Er det sklisikkert selv når det blir fuktig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Epoxy malingen kjøpt på Ak heter Barrikade (landbruk ?). Det er Sigurd Hesselberg som leverer den. Den er to komponent. Må ikke blande mer enn en rekker å bruke opp på ca 15 minutter. Begynner plutselig å herde, og da er det for sent... Blir også en voldsom varmeutvikling når den herder, så spannet med blanding som begynner å herde må ut fort ! (Skriver av egen erfaring...) Du kan ha i sand så den ikke blir glatt. Sanda skulle strøs på etter maling, og jeg synes det var vanskelig å få den jevnt på. Resultatet hos meg ble at fôrbrettet er litt for glatt noen steder, men der jeg har fått på passe med sand, er det ypperlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

var vel kanskje ikke det billigste alternativet kris, men jeg har prøvd alfa plast og maling, må si jeg er mye mer fornøyd med acrylicon. kom to mann og gulvet var fort ferdig til bruk. kom vel på ca 15 000.- men det er det verdt synes jeg.

http://acrylicon.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest geitbonden_ole-m_1
har alfaplast stående er det noen som vet blandingsforholdet ? er det en kanne hærder i en bøtte med plast ? virker jo som det er plass til heile kannen i bøtta ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøni_1
Er det nokon som har erfaring med bruk av Ashford Formula på forbrett/ melkeromsgolv? Dette er ein betongforsterkar som skal gje ei glatt og slitesterk overflate. Mykje brukt på industrigolv ol. Prisgunstig i høve til andre produkt, berre ein brøkdel av kostnaden med td acryl. Epoxy er etter mi meining for dyrt i forhold til levetid. Andre produkt som gjev godt resultat? Nokon som har nytta Benarolje på forbrett med erfaringar å dele?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har Ashford i melkerom og forsentral. I forsentral funker det fint, i melkerom er det ikke brukbart.

A: det blir glatt

b: verre er det at det allerede etter en vinter ble sår i overflata. Under krana på tanken, ved syredispenser og under tappestuss ved melkepumpa særlig. Overflata tåler ikke hverken melke eller vaskevann noe særlig godt virker det som.

 

Jeg fikk lagt dette i 2011, må legge fliser eller belegg av noe slag i år eller neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...