Gå til innhold

Fullfôrmikser: Mullerup vs DeLaval


Gjest

Anbefalte innlegg

Er i utbyggingsfase og har rom for å automatisere grovfôrlinja med mikser og bandfôring. Valget står mellom de to ovennevnte, i all hovedsak på grunn av lokal tilstedeværelse og gode servicefolk. Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg skal satse på bandfôring, så den diskusjonen er unødvendig... Valg av leverandør derimot er viktig

Har sett på mikserne (med vertikale snegler) til både DeLaval og Mullerup og begge virker solide og egnet til å handtere norsk rundball etter mitt syn. I hovedsak blir det rundball som skal mikses, dvs 1. og 2. (og dels 3.) slått, grønnfôr/heilsæd, tørrhalm, kraftfôr og kanskje noe potet. Ønsker spesielt brukererfaringer knyttet til; miksetid, effektforbruk, fôrkonsistens, handtering av rundball (blaut, tørr, frosne), pris, brukervennlighet knyttet til automatisering m.m...

Skal også nevnes at melkerobot også skal instaleres samtidig. Størrelse på mikser blir på ca. 18- 20 kubikk, eller tilpasset kvote opp mot 400 tonn. Mine vurderinger så langt:

DeLaval

- Har lagt inn en skikkelig innsats på forbedring av sin grovfôrlinje de siste åra, tilpasset norske forhold.

- De nye mikserne og bandfôringa ser solide og gjennomtenkte ut.

- Krever mer effekt enn Mullerup, men kortere miksetid?

- Bedre software/kommunikasjon med Delpro enn Gea/Mullerup?

Mullerup:

- Store i Danmark og mellomeuropa, men tilpasset Norge?

- Effektbehov mindre enn DeLaval?

- Kommunikasjon GEA (robot) og mikser (Mullerup)?

- Mullerups bandfôring? Ingen anlegg i nærområdet, erfaringer?

 

Som dere ser, jeg er mer usikker på Mullerup enn DeLaval, mest på grunn av mindre informasjon om systemet, ikke på grunn av farge.

 

Ønsker alle mulige innspill og erfaringer velkomne, gjerne i kombinasjon med GEA robot vs De Lavals VMS. Ser at selgere for merkene også har vært aktive på forumet, og de er også velkomne til å kommentere, men da håper jeg de gir det til kjenne!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det en del mullerup blandere. Jeg reagerer når de nevner blandetider opp mot 45 min. i tillegg har det vært problem med innfesting av kniver på kniver på mullerup. Men ellers er jeg enig i at det virker som en solid maskin,Er jo basert på JF. Delaval sine har jeg også litt tro på men kan desverre ikke uttale meg, da det ikke går noen i distriktet her. Du har forsåvidt ikke nevnt BVL eller tks sin stasjonære. Om du tenker deler og service er det jo FK som selger og skaffer deler til disse. BVL er jo et annerkjent merke på traktormonterte blandere. TKS bygger de også med utallige muligheter for styring av band og fòrvogner osv som standard. Både trådløst og via grensebryter/forocelle. Alt i alt tror jeg blandere generelt sett er solide, og du må gå etter pris og totalpakke. Det vil feks være en stor fordel om det er samme leverandør som leverer både blander og belte. Da det vil være større sjangs for at foringa da vil fungere opptimalt, og du slipper å forholde deg til to forskjellige om ting ikke skulle fungere, der den eine skylder på den andre osv....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mullerup/GEA sine blandere fungere bra etter mitt syn. Har en 14m2 blander, som er samme som 18 og 20m2. Grunnen til at de krever mindre effekt er nok mye fordi blanderne går saktere enn flere andre. Dermed blir det lengre blandetid, som ikke bør gå ut over struktur i forhold til lignende blandere. Lengst blandetid med tørre/harde baller og helt frosne baller som ikke er delt. Bløte rundballer og -30 grader i lengre perioder er ikke noe problem, men jeg vil tro det sliter mer på blanderen enn normalt! Det er kun i slike tilfeller det har hendt at kniver har knekt for meg.

På 2 år med 4 baller pr dag har jeg ikke hatt stopp som skyldes selve blanderen.

Samme hvilket system du velger, sørg for å ha nok strøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SirLeonora_1

Vi valgte stasjonær Trioliet fra AK.

Den kjører vi på 63 A sikring, og det kan vi gjøre pga. frekvensomformeren.

I praksis så kommer det en kar fra fabrikken i Holland som programmerer blanderen slik at den går så fort som mulig uten å ta for mye strøm. Vi har kjørt i 4 mnd uten en eneste stopp.

 

Trioliet har blandere som er gjennomtenkt ned til minste skrue, og ifølge servicemannen fra AK er den en MYE bedre produkt enn Mullerup som han også kjører service på.

Alle modeller har kjegler som er tilpasset størrelsen.

Karet er utformet for god flyt i mikseren.

Kjeglene er lagret opp for seg og ikke i karet, dvs. at blanderen går uten å kaste på seg.

 

Vi starter blanderen når vi fyller opp, og lar den gå et kvarter etter at alt er oppi. Da er halmen passe lang (5-8 cm).

 

Styring av band/vogner er selvsagt noe elektriker og montør fikser.

 

Jeg kjenner ikke til DeLavalblanderen, men har et intrykk av at den er litt for &quot\;polsk&quot\; enda. RMH, Trioliet, BvL og sikkert flere gamle travere vet hva dette dreier seg om.

Jeg jobbet hardt med å presse priser, og stod igjen med 3 tilbud på forskjellige blandere som skilte 4000 kr, så jeg tror at det er smak og behag som avgjør ditt valg.

 

Til slutt vil jeg skrive at du velger rett med mikser.

Det er det som havner oppi mikseren som betyr hva som kommer på tanken. Hvilke lakkering blanderen har betyr mindre i den store sammenhengen. \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strøm nok og kanskje til og med 400V kan det være greit å gå for stor motor. Det går fortere, men alt elektrisk koster også ganske mye mer. Dvs styreskapene på de store motorene koster en del. Har du band-utforing så trenger du vel strengt tatt ikke stå å vente på at blanderen gjør seg ferdig.

Jeg liker Mullerup, men hvis Triolet også klarer seg med en 63 A sikring, kan det virke som de har gått for samme tankegang på hastighet. MVM's egne tømmemotor er snedig, blir helt kjemisk reint i blanderen.

Delaval har elektrisk luke som er litt kjekt. Vekta på MVM har std med en del kjekke utganger for viderekobling til annen automasjon. Vet ikke som de andre merkene også har det, eller om du må kjøpe tilleggs-bokser. Utforming på karet osv tror jeg har mindre å si enn konsistensen på bunten, men smarte utformede kar slites vel mindre enn andre. MVM er jo litt &quot\;kantete&quot\;, så de slites nok fortere enn runde former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...