Gå til innhold

ytelsesøkning robot??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat kjøpt meg gård, etter 8 år som forpakter.. Har drevet melkeproduksjon i båsfjøs fram til dags dato, men gården jeg kjøpte har uisolert lausdriftfjøs fra 2009/2010, her er det 2 gange 3 delaval tandemstall.. melkeproduksjon er nå 336000liter, å 45 årskyr. fristelsen for robot er stor, staldmæglerne kan levere en brukt de-laval vms fra 2006, inkl service, veterinærattest, frakt fortolling osv osv osv... denne skal vere klar til "plug and play" de-laval forespeiler en monterings å igangkjøringskostnad på 100-120000 nok, så for 400000 skal denne vere i gang, grunnen til vms er, 2 eksisterende kraftforstasjoner, pluss mange transpondere til "overs... har også vurdert lely, men pga merkostnad med kraftforstasjoner å transpondere blir dette uaktuelt nå,

 

Men.... dette er jo selvfølgelig et "regnestykke" Hvor mye meir ytelse fekk dere etter installering av robot?? Har hørt både 10 å 20% Er ikke strukturert nok til å ha faste melketider, mitt regnestykke sier at investering på 400000 skal betale seg med 10% ytelseauke, pluss at en frigjør plass til 8 liggebåser ekstra med robot... så regner med å krype oppunder 400 tonn nokså snarlig...

 

Synspungt, debatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere fortjeneste med robot

 

 

Bønder som har investert i mjølkerobot, opplever at fortjenesten går ned. Årsaken er at de heller velger fritid og familien framfor anna inntekstsgivende arbeid.

 

Les mer » (04.09.2013)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

lurer jeg på også valtra n142! installerer robot i disse dager, men på ei kvote på litt over 100 tonn. tror ikke den investeringen er så gal jeg da, andre kjøper jo dyre traktorer og maskiner også... når en har famili så betyr fleksibel fritid endel også, norsk arbeidskraft koster også penger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i mange tilfeller sett altfor generelt på hva som skjer ved overgang til robot. Mange myter blir sannheter, bare det blir repetert nok.

Slike spørsmål må dras ned på hva som foregår på den enkelte gård.

Ved å gå fra 2 til 3 melkinger, skal du få ca. 1000 liter mer fra hver ku, men får du 3 melkinger? det kommer ann på hvordan fjøset er tilpasset, ytelsenivå osv. Blir alle kjyr som er med i oppstarten værende, eller må gode dyr slaktes pga. jur,urolige i robot osv. ?Dersom du må slakte flere gode dyr, vil det selvfølgelig gå på bekostning av evt. ytelseoppgang, dersom du ikke har rekrutrering på gang som er like bra.

 

Når det gjelder påstand om dårligere forteneste med robot, blir det også altfor generelt å kaste ut som en sannhet. I noen tilfeller, abosolut, i andre ikke.

Sparer man inn en mann? Har man andre produksjoner man kan forbedre

resultatet i?

Vil anbefale deg og ta en prat med så mange forskjellige robotbrukere som mulig, og danne deg et bilde i etterkant.

 

Mvh. Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Eg har nå hatt ein brukt robot i eit år( 2002mod) , og har kunn gode erfaringer .

Kostnaden vart høgare en forventet , men stoppa på ca 500 000 kr .

Måtte skifta ein del pumper ++ som var slitt , men ifølge service mann so har eg no skifta da meste av slitedeler som er dyrt og har ein robot som er oppgradert til 2012 mod .

Mjelkemengda har auka , der er ivertfall sikkert .

Om ein velger å bruka den ekstra ledige tida ein får til familien så har nå det sin verdi og .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er serviceavtalen (eller eventuelt mangel på avtale) som koster penger i det lange løp, ikke bare selve roboten.

Hadde derfor undersøkt det nøye før valg av merke, og spesielt ved kjøp av brukt robot.

Har selv to lely roboter.

 

Når det gjelder økt ytelse på samme dyr som du har fra før, avhenger dette av mange faktorer.

Noe av det viktigste er å ha brede gangarealer til kyrne, for å få mer melk på samme dyr må du få opp kutraffikken.

Smalere gangarealer krever større overkapasitet på roboten for samme resultat, med mindre du har en veldig jevn og harmonert flokk.

 

Uansett er det robot du skal ha, det blir en helt annen hverdag enn alle andre alternativ.

Men, ikke tro du sparer så veldig mye tid sånn samlet i løpet av et år, tidsgevinsten ligger i fleksibiliteten. Muligheten til å ta det litt kjappt en dag noe annet står på, eller det å kunne forskyve fjøsstellet litt akkurat den dagen junior skal på fotballkamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Batmal, jeg sparer mange timer i løpet av året.

Poenget mitt var å få frem at det er fremdeles mye daglig arbeid med kyrne selv om de går i robot.

Har hørt litt for mange teorier fra selv erfarne yrkesbrødre om hvor enkelt det skal bli om det bare kommer robot på gården..

Jeg har 80-90 kyr, varierer litt med slakt/kalvingspuljer.

Sammenligningen din stemmer også godt, om en ser bort fra jordarbeidet er det heller ikke så mye mer krevende å ha 80 kyr kontra 40.

Men som du sier, små detaljer har fort mye å bety for resultatet.

 

Jeg er heller ikke mye plaget av alarmer nattestid.

 

jd6430: Ser ingen grunn til at valtra n 142 skal vente med å kjøpe robot, 336 000 liter er mer en nok.

Jeg kjøpte robot med 200` i kvote, har aldri følt grunn til å trege på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...