Gå til innhold

Fundamentering av grindstolpe


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en stolpe som skal holde ei lett stålgrind på 4 meter. Hvor grovt fundament trengs til dette? Hvor langt ned i bakken bør jeg, og hvor stor diameter?

Ser f.eks Byggmax har ferdige betongfundament med stolpesko, 700mm dypt og 60kg vekt. Holder noe slikt eller må jeg dimensjonere opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Jeg har brukt telefonstolper og 2,5 meter lange påler fra Felleskjøpet (tror de er 14 cm i diameter). Lager hull til dem med spett, og setter bakloddet på frontlesseren. Deretter slipper jeg hele greia ned på pålen som en slegge på vel ett tonn. Gjentar til pålen er en god meter nedi. Har satt opp mange grinder på den måten, og det fungerer greit. Er jeg i tvil setter jeg av og til et skråstag mot nærmeste gjerdepåle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Heisann, jeg har egentlig ikke satt opp så mange grindestolper men har reist mange mastrer da jeg jobber på det lokale e-verket. Det som avgør om stolpen holder seg rett er om grindq blir hengende etter en påle eller om den blir hengende fast mellom to påler. Hvis belastningen jevnt over henger etter en påle vil den sannsynligvis sige skjevt over tid. Dette kan du løse ved å sette på en bardun i bakkant eller eventuelt en støtte i forkant.

Ved å sette ned et fundament som du antyder og så sette en påle på den vil du etter min mening få litt mye belastning/knekkpunkt der hvor du skrur disse sammen. Prøv heller å få tak i en gammel telefon stolpe eller en kraftig gjerde påle. Vi graver ned stolpene ca 1,5m +/- jeg tenker at litt under 1 m holder for deg. Legg/kil steiner på 4 sider i bunn fyll opp med litt masse og legg store steiner på 4 sider på toppen, litt under torven. Kil godt med mindre stein om nødvendig. Ved god fundamentering spesielt der hvor belastningen er så står pålen best mulig rustet for oppgaven.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kommer også litt utenfor spørsmålet, men jeg låner denne tråden siden den er noe gammel nå.

 

Jeg tenkte å sette opp et veldig enkelt bygg, nesten som en carport. Har lyst å bruke heltre stokker fra egen skog til &quot\;reisverk&quot\; men hvordan bør jeg feste disse i bakken? De er jo selvsagt ikke impregnerte, så jeg antar jeg ikke kan sette de rett i bakken. Hvordan er det med betong i kontakt med treverk over tid? Vist jeg for eksempel setter et større plastrør ned i bakken, setter stolpen inni og fyller betong rundt, for å så vanntette den delen av betongen som blir toppen og inn mot stokken? Alle tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tobben

 

Det er mange måter man kan fundamentere slike stolper på. Siden stolpene ikke er impregnerte er kunsten å beskytte endeveden mot fuktighet, En mulighet er slik du foreslår. En annen brukbar løsning kan være å dele et oljefat i to, en halvdel fungerer som ett fundament. Du armerer med med fire vertikale ø10, supplert med noen horisontale jern i samme diameter. I toppen kan du sette en søylesko(to plater forbundet med et galvanisert armeringsjern, og galvanisert armeringsjern som pigger på hver side). Søyleskoen sørger for at stolpene står litt over betongen. Dette er en løsning som eksponerer endeveden mot sprut, snø og fuktighet. Litt kreativitet kan løse slikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...