Gå til innhold

nytt grisefjøs slaktegris planlegging


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å satse på slaktegris. fjøs må byggest å har derfor endel spørsmål, sikkert mange som har bygget og sett i ettertid at det var ting som skulle vert jort anderledes, vil bygge kun ei gang, har lite erfaring og ein heil del "dumme" spørsmål.

Hva er det lurest å bygge i , stål eller mur ? er det noe spesiell bredde og lengde en ikkje bør overstige med tanke på bygningskrav ? hvor "stort " bør en satse ? tenker antall gris og om det er noe tilskudd på et visst antall ? åssen foringsopplegg er lurt å satse på ? ventilasjon, er det mye forskjellig å velge i og hva fungerer best ? hvordan er det lurt å satse med tanke på oppvarming ? er det vannbåren varme eller strøm eller ? hva må en ha av redskaper og utstyr utenom (traktor,gjødselvogn osv ? ) må en ha noe kurs eller skolegang får å få låv til å drive ? hvor/hvem bør en få til å tegne fjøset ? med tanke på at de vet om alle regler får diverse areal og smarte løysninger. hvor er det lurt å spare inn penger og henne bør en ikkje spare inn penger i byggeprosessen ?

 

vil satse på å bygge så vedlikeholdsfritt og fremtidstenkende som mulig. om det er noen løysninger som koster litt ekstra men vil lønne seg i lengda ser jeg får meg å satse på det.

 

takker får svar og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grisebonde76_1
Ikke for å være negativ, men det er vel neppe rett tidspunkt å satse millioner på fjøs til slaktegris om dagen... I tillegg til overproduksjonen som har vært en stund og som igjen har ført til dårligere pris og oppfordringer om lettere slaktevekter - blir nå også kraftforet enda dyrere pga jordbruksoppgjøret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Det var mange spørsmål :0) Mitt beste råd: Ta kontakt med Norsvinskolen. De arrangerer årlig kurs for div.produksjoner, og gir deg svar på alt du lurer på ang.gris. Jeg har selv gått kursene for slaktegris, smågris, driftsledelse og inminereing. De har også div studiehefter. Samt at de tidligere har hatt kurs for de som ønsker å bygge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...