Guest Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jeg har tatt i bruk en tidligere spaltebinge til melkekuplass (det gikk allerede melkerør over bingen) og vurderer å ta i bruk flere. Men det er noen utfordringer: Båsskiller: er det noen som vet om fungerende båsskiller til å henge på hekken? Jeg må ha ny hekk i den ene, så tenkte å kjøpe noe jeg kan henge båsskiller på. Båsmatter: legger man båsmatte på spaltegulv får man ikke fall. Der kua har beina blir laveste punkt og det blir griseri. Å bygge skrå platting av tre under er uaktuelt da dette bygger for mye høyde. Vurderer å kutte båsmattene ca midt under kua, og legge spaltematter på bakre halvdel. Noen som har erfaringer med dette, eller evt. bedre forslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hjemme la vi plast opp på spaltene og støpte på et tynt lag med fall bakover. så la vi bare båsmattene oppå dette. Det holder helt fint er vår erfaring :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hjemme la vi plast opp på spaltene og støpte på et tynt lag med fall bakover. så la vi bare båsmattene oppå dette. Det holder helt fint er vår erfaring :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Holder på med akkurat det samme, har 9 båsplasser på den ene siden, men melkerørene går over en spaltebinge så jeg kan få 12 på hver side, og siden den bingen fra gammelt av gikk 40 cm ut i forbrettet vil det med ny kant og tre båser bli mer helhet i fjøset. Jeg er i den heldige situasjon at spaltene ligger på tvers ca 15 cm lavere enn båsene til kyrne og dermed kan jeg lett støpe fall og legge rist bakenfor båsene. Men de opprinnelige båsene er jo støpt på et "\;bærende"\; dekke tilsvarende der spaltene ligger nå, så ligger det 5 cm isopor før båsen ble støpt med fall. Dette var jo mange år før kravet om båsmatter kom. Er det da veldig nødvendig med isopor når det legges 15-20 mm gummimatter på toppen? Vil jo miste mye bæring i støpen hvis det skal legges 5 cm isopor på spaltene først. Noen med liknende erfaringer/meninger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Holder på med akkurat det samme, har 9 båsplasser på den ene siden, men melkerørene går over en spaltebinge så jeg kan få 12 på hver side, og siden den bingen fra gammelt av gikk 40 cm ut i forbrettet vil det med ny kant og tre båser bli mer helhet i fjøset. Jeg er i den heldige situasjon at spaltene ligger på tvers ca 15 cm lavere enn båsene til kyrne og dermed kan jeg lett støpe fall og legge rist bakenfor båsene. Men de opprinnelige båsene er jo støpt på et "\;bærende"\; dekke tilsvarende der spaltene ligger nå, så ligger det 5 cm isopor før båsen ble støpt med fall. Dette var jo mange år før kravet om båsmatter kom. Er det da veldig nødvendig med isopor når det legges 15-20 mm gummimatter på toppen? Vil jo miste mye bæring i støpen hvis det skal legges 5 cm isopor på spaltene først. Noen med liknende erfaringer/meninger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Glemte å skrive det, jeg skal bolte nye skiller og fronter fast i den nye støpen på toppen av spaltene.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Glemte å skrive det, jeg skal bolte nye skiller og fronter fast i den nye støpen på toppen av spaltene.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Å legge plast og så støpe er jo en ide, men det vil fortsatt bygge noe. Tynneste ende bør jo være minst 3 cm om ikke mer. Spaltene våre ligger allerede 3 cm høyere enn det øvrige gulvet, så vil helst unngå å legge på noe... Takhøyden er god, så det er ikke noe problem, men forbrett og mjølkerør har samme høyde hele vegen. Å ha 15 cm å gå på høres ut som luksus. Da kan du støpe sjølbærende gulv oppå, har du møkkjeller og åpen gjennomføring så kan det da ikke være nødvendig med isopor? Tar du vekk spaltene under ristene da? Ellers vil det vel legge seg møkk oppå de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Å legge plast og så støpe er jo en ide, men det vil fortsatt bygge noe. Tynneste ende bør jo være minst 3 cm om ikke mer. Spaltene våre ligger allerede 3 cm høyere enn det øvrige gulvet, så vil helst unngå å legge på noe... Takhøyden er god, så det er ikke noe problem, men forbrett og mjølkerør har samme høyde hele vegen. Å ha 15 cm å gå på høres ut som luksus. Da kan du støpe sjølbærende gulv oppå, har du møkkjeller og åpen gjennomføring så kan det da ikke være nødvendig med isopor? Tar du vekk spaltene under ristene da? Ellers vil det vel legge seg møkk oppå de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Har du takhøyde, så er nok påstøyp eller treplatting eneste utvei. Du vil få en liten kant opp, men den ulempen er til å leve med kontra matter flatt nedpå spaltene. Husk også at om kyr skiter på spalt renner det ikke gjennom på samme måte som rister, og at det da egentlig er en stor fordel å ha en kant opp. Bruk enten plast og betong(best viss det er rimelig permanent), eller skråskjer 2x4 tommer ned til 5 cm,og legg plank og matte oppå. Du får en kant på noen cm, men det er til å leve med, og dyra holder seg reine. Plasser heller dei minste kuene her, viss det er problem med høyden i forhold til forbrett osv..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Har du takhøyde, så er nok påstøyp eller treplatting eneste utvei. Du vil få en liten kant opp, men den ulempen er til å leve med kontra matter flatt nedpå spaltene. Husk også at om kyr skiter på spalt renner det ikke gjennom på samme måte som rister, og at det da egentlig er en stor fordel å ha en kant opp. Bruk enten plast og betong(best viss det er rimelig permanent), eller skråskjer 2x4 tommer ned til 5 cm,og legg plank og matte oppå. Du får en kant på noen cm, men det er til å leve med, og dyra holder seg reine. Plasser heller dei minste kuene her, viss det er problem med høyden i forhold til forbrett osv..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Å skrive at jeg har 15 cm å gå på var nok å ta litt hardt i. Skal støpe kanter å legge nye/brukte rister på og fjerne de gamle spaltene så møkka går lett ned. Jeg har åpen kjeller, men hvis ikke isopor er så nødvendig i mitt tilfelle, hvorfor brukte de det før? Naboen bygger til slakteriet og der skal det i tillegg legges vannbåren varme i liggearealet... Det aller enkleste er jo å ikke legge isopor, men ønsker helst å finne ut på forhånd om det er noe jeg kommer til å angre på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Å skrive at jeg har 15 cm å gå på var nok å ta litt hardt i. Skal støpe kanter å legge nye/brukte rister på og fjerne de gamle spaltene så møkka går lett ned. Jeg har åpen kjeller, men hvis ikke isopor er så nødvendig i mitt tilfelle, hvorfor brukte de det før? Naboen bygger til slakteriet og der skal det i tillegg legges vannbåren varme i liggearealet... Det aller enkleste er jo å ikke legge isopor, men ønsker helst å finne ut på forhånd om det er noe jeg kommer til å angre på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja du må forsikre deg om hvordan du skal gjlre gulvet, jeg er ingen ingeniør. Men synes det høres rart ut å isolere gulvet mellom en varm møkkjeller og et varmt fjøs, iallefall all den tid mye luft likevel går mellom rommene gjennom ristene. Varme i liggearealet høres da helt bortkasta ut dersom dt ikke er kaldfjøs. Tørre og rene gummimatter er mer enn varmt nok forkuaskulle en tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja du må forsikre deg om hvordan du skal gjlre gulvet, jeg er ingen ingeniør. Men synes det høres rart ut å isolere gulvet mellom en varm møkkjeller og et varmt fjøs, iallefall all den tid mye luft likevel går mellom rommene gjennom ristene. Varme i liggearealet høres da helt bortkasta ut dersom dt ikke er kaldfjøs. Tørre og rene gummimatter er mer enn varmt nok forkuaskulle en tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Lagde båser i spaltebinger for 7 år sidan. La sutaksplater oppå spaltene, la ned eit 10*50mm flattjern der båsskilla skulle festast. Sveisa båsskilla i dette La spaltene på kantane på spaltene. Støypte opptil kanten på ristene og litt høgare inn i båsen. Gummimatter oppå. Har fungert topp i 7 år nå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Lagde båser i spaltebinger for 7 år sidan. La sutaksplater oppå spaltene, la ned eit 10*50mm flattjern der båsskilla skulle festast. Sveisa båsskilla i dette La spaltene på kantane på spaltene. Støypte opptil kanten på ristene og litt høgare inn i båsen. Gummimatter oppå. Har fungert topp i 7 år nå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ser nå et par trykkfeil i forrige innlegg, er ikke like vant med å skrive på I-pad'en, naboen bygger for "\;slaktegriser"\; med varme i liggearealene. Er veldig usikker på om jeg skal isolere eller ikke. Kom på at far min la noen 6 mm tynne plater som ble limt på grovstøpen i kjelleren før flytemassen med varmekablene kom.... Kanskje noe å tenke på.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ser nå et par trykkfeil i forrige innlegg, er ikke like vant med å skrive på I-pad'en, naboen bygger for "\;slaktegriser"\; med varme i liggearealene. Er veldig usikker på om jeg skal isolere eller ikke. Kom på at far min la noen 6 mm tynne plater som ble limt på grovstøpen i kjelleren før flytemassen med varmekablene kom.... Kanskje noe å tenke på.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Synes det hørtes mye ut med 5 cm isopor i båsene, mente det var 2 cm som var brukt. Men det var før båsmattene, så nå hadde jeg droppet isoporen. Skal det varme i gulvet så blir det en annen sak, da må det isoleres under så ikke varmen går ned i grunnen, det er jo ikke nødvendig. Men jeg vil fraråde fastskrudde båsfronter og båsskiller. Jeg har ennå tilgode å se at de sitter fast over tid, enten det brukes plugger eller ekspansjonsbolter.Faststøpt innredning er litt mer jobb, men jeg tror ikke du vil angre. Å sveise på flattjern på båsskille hørtes interresant ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Synes det hørtes mye ut med 5 cm isopor i båsene, mente det var 2 cm som var brukt. Men det var før båsmattene, så nå hadde jeg droppet isoporen. Skal det varme i gulvet så blir det en annen sak, da må det isoleres under så ikke varmen går ned i grunnen, det er jo ikke nødvendig. Men jeg vil fraråde fastskrudde båsfronter og båsskiller. Jeg har ennå tilgode å se at de sitter fast over tid, enten det brukes plugger eller ekspansjonsbolter.Faststøpt innredning er litt mer jobb, men jeg tror ikke du vil angre. Å sveise på flattjern på båsskille hørtes interresant ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Enig i det med faststøping kontra bolting, men nå er det nå slik at de eksisterende 21 båsene er bolta fordi den originale innredninga som var støpt fast ble byttet for ca 6-7 år siden. Ble boltet fast i gulvet bak muren og da gjør jeg det samme på de 3 neste jeg skal sette opp. Langtidsplanen/ønsket er at hele dette båsfjøset som har noen spaltebinger i enden skal bli bare spaltebinger om 5-10-15 år, når det kommer et nytt melkefjøs hvis det røde tallet i nettbanken ikke har så mange nuller bak seg da.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Enig i det med faststøping kontra bolting, men nå er det nå slik at de eksisterende 21 båsene er bolta fordi den originale innredninga som var støpt fast ble byttet for ca 6-7 år siden. Ble boltet fast i gulvet bak muren og da gjør jeg det samme på de 3 neste jeg skal sette opp. Langtidsplanen/ønsket er at hele dette båsfjøset som har noen spaltebinger i enden skal bli bare spaltebinger om 5-10-15 år, når det kommer et nytt melkefjøs hvis det røde tallet i nettbanken ikke har så mange nuller bak seg da.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.