Gå til innhold

Orkel F2


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaringer med å bruke denne siloriveren til rundballer? Er en del tilgjenglig på nettet til en rimelig penge, men usikker på hvordan den egner seg til å rive opp rundballer da det vil være hovedoppgaven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Jeg har kjørt en del rundballer i min, men den er vel strengt tatt ikke beregnet på det. Jeg pleide å henge dem opp i silotalja over forutleggeren og få ut nederste del av rundballen i utleggeren og kjøre ut den først, deretter slapp jeg resten nedi. Det gikk bra, men tar jo litt tid om du skal ha ut mye. Selvfølgelig bedre jo mer kutting det hadde vært i pressa, det var et mareritt med dårlig kuttede baller, og frosne er det bare å glemme.

 

Utleggeren er forresten til salgs pga opphør, har ikke fått lagt den på finn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på to forskjellige melkebruk som har brukt F2 til rundballer det går ganske fint. Selvfølgelig ikke like bra som nytt utstyr laget for å rive rundballer men greit.

Her følgende punkter:

- den kutter ikke foret, bare fordeler det ut

- er rundballen for bred henger den på kantene og blir lei å få ut, nøye å være forsiktig med piggen så det ikke blir en dott som tyter ut.

- legg den i riktig vei slik at foret ruller av igjen på samme måte som det er rullet inn. Riktig vei er som en dassrull med fliken ned mot utmaterbåndet. Du ser hvilken vei ballen er presset på nettet.

- tørre baller tar lengst tid

- helt harfrosne går dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje anbefale å bruke for mykje ballar i den.Har prøvd det sjølv,men merka fort at den ikkje var berekna for det..Er det litt dårleg kutting på ballane byrjar det å tvinne seg rundt doseringsvalsen. Du lyt og rekne med å skifte ledd og ribber rimeleg ofte. Og som nemnt av andre før,det tek laang tid å fore ut tørre ballar. Eg plasserte ein K1 på låven som riv ballane ned i Orkel'en, og då går foringa som ein leik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt tusenvis av baller gjennom min F2 kombi. Gode råd tidligere på tråden, men fjern doseringsvalsen og pass på at ballen altid roterer under utforing. Svært sikker fjerning av nett. Legg ballen i med nettet på, kutt og rull det av. Billig måte å fordele fôr på i alle fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...