Gå til innhold

Fronthydraulikk


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe fronthydraulikk for å ha pakker foran og presse bak. og lurer på noen har noe erfaring med pakker foran og presse bak?

vil jo spare en traktor hvis dette er noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe fronthydraulikk for å ha pakker foran og presse bak. og lurer på noen har noe erfaring med pakker foran og presse bak?

vil jo spare en traktor hvis dette er noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har såvidt prøvd dette, da med en Tellefsdal 1300 i lasteren. Fungerte i grunnen veldig godt, spesielt oppover og der det er flatt, når det går nedover blir traktoren for framtung. Når man presser i bakker må man jo og uansett legge ballen på tvers. I alle fall var det bare å legge ballen på tvers på naboskåra, og plukke den med seg når man kom dit på neste runde. Egentlig en veldig god ide, og sannsynligvis mer lettkjørt enn presse med pakker bak - den løsninga har jeg hørt litt forskjellig om.

 

Slike kreative tanker er alltid velkomne i alle fall - og kan sikkert fungere utrolig godt hvis man ikke tenker å presse +5000 baller i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de dagene som det ikke er fult opp hele dagen det er aktuelt å ha pakkeren foran. har jeg presseing en full dag tror jeg det ikke vil lønne seg, for det vil det sikkert sinke presseing en del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

En god del av NHK-pakkerene lever vel som Vicon enda?

 

Men jeg tror Tellefsdal (eller Tanco som de heter nå) er ideell til dette bruket. Da kan man tverrstille pressa og legge ballen oppå nabskåren. Sikkert en fordel å ikke ha ballerampe på pressa, da har man litt mer kontroll på hvor ballen havner. Det setter nok ned kapasiteten på pressa litt, men jeg tror ikke det er all verden. Stopptida tror jeg kanskje blir noe det samme som stopptida med en BIO, men prisen for en slik kombi er vel og mer hyggelig enn når det kommer til BIO, eller andre kombipresser for den del? Dessuten er vel framhjula på traktoren noe større enn de fleste pressehjul, så løsninga er vel snillere med jorda og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vell vere beire og ha kombi presse, kan no kjøyre over alt med de der ein kan presse. med den eg har orkel 1260 agronic kjøyre eg lettare med den en eg gjorde me orkel 1200 presse og haustar, der det er so bratt at ballane ikkje låg på pakkeboret på ein sleppe pakkar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
\&quot\;Ekte\&quot\; kombipresse er sikkert ei mer optimal løsning med tanke på kapasitet, men jeg trur den løsninga som er skissert her er ei helt ok løsning til \&quot\;hjemmebruk\&quot\;. Den har blant annet hverken samme effektbehov eller marktrykk som kombipressa, og som jeg har sagt tidligere er det nok og ei rimeligere løsning. I alle fall ingen grunn til å dømme det nord og ned før det er utprøvd :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løysinga er sikkert god den.skall ikkje utalle meg om den sia eg ikkje har prøvd den. men til heimebruk so kansje får og sleppe to traktora men trur eg ikkje detta er løysinga det er mi meining. skall ikkje utale meg om marktrykk på den ekvipasjen kontra kombipresse. får det har eg ikkje prøvd. men effekt behovet på kombipresse er ikkje stort har 110 hk og de holder. brukka samle rive. da kjøyre eg seinare og får meir dreiemoment.

 

men det funka sikkert til heimebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Jan Markus: Må ein ha 110 hk på den pressa?Har lurt på ei sånn presse men eg har 95hk. Kjørte tidligere med 1200 presse på 80hk og det gjekk bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det går nok å kjøre ei 1260 Agronic med 95 hk, i alle fall til hjemmebruk og i ganske flatt lende - men jeg trur nok 110 er å foretrekke. Men det er stor forskjell på å presse til seg sjøl og kjøre mange bunter \&quot\;på bygda\&quot\; i løpet av en sesong. Nesten like viktig som effekten er jo vekta i en større traktor når det kommer til litt vilt terreng.

 

Det mest marginale jeg har sett av kombinasjon traktor / presse var en Valtra A 75 på ei BIO-presse. Han som hadde den hadde flate jorder og pressa bare for seg sjøl (hadde pressa sammen med to naboer). Ikke gikk det fort, men han fikk harde bunter, og han fikk gjort slåtten aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...