Gå til innhold

Importere brukt melkerobot


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Drive å tenke på å importere brukt robot frå danmark med en pris som ligger under halve samanligna med norge.ca 5 år gammal.har noen erfaringer med import av robot,og ka pris må en beregne seg på service ol. Har sett på delaval robot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en dansk robot i drift i ca et år nå, og har bare gode erfaringer. Monteringskostnadene kan variere sterkt, alt etter hvor mye du gjør selv, og hva som følger med.( ca 100 000 til 200 000) De danske robotene er beregnet på 400 volt, så med mindre du har tilgang til det, er det noen små omarbeidinger som må gjøres. Feks laske om vaakumpumpe og kompressor, samt noen nye motorvern og varmeelement. Du må sjekke om det følger med melkeromskontroller (mrc) som kommuniserer med de norske landteknikktankene. Jeg ville påregnet en oppgradering til delpro og full service før du kjører i gang. Fettprøveuttaker bruker ikke å følge med. Den er kostbar.( ca 60 tusen)

Jeg vil anbefale å legge rist i roboten slik det er på de nye.

 

Beredskap og support avtalen med delaval koster vel ca 13 000 i året. Da kan du ringe tekniker døgnet rundt hele året. Det kreves da at du har service hver syvende ( tror jeg) mnd. Servicen koster fra ca 8 tusen og oppover inkl deler.

Har ikke hatt noen uforutsette utgifter første driftsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2003 modell. Nja,jeg betalte vel 330 tusen for roboten levert på gårdsplassen. Oppgraderte til delpro(Det meste av kort byttet i vms). Byttet mrc. Monterte det meste selv.

Tipper jeg havnet totalt på ca 500 000. Funksjonsmessig er roboten da fullt på høyde med en ny.

Vet ikke hva man betaler for en ny robot ferdig montert, men jeg regner med besparelsen ble på 600- 700 000.Småpenger vil enkelte hevde, men Skal man låne 700 tusen ekstra over 20 år må man påregne å betale tilbake ca 1,2 mill. Det skulle vel dekke driftsutgiftene i overskuelig fremtid. Enkelte vil vel hevde at jeg vil få høyere driftsutgifter siden den er brukt noen år, men den forskjellen vil jeg tro er minimal, hvis den i det hele tatt eksisterer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehttp://www.farmersguardian.com/Classifieds/tractors-and-equipment/lely-taurus-certified-milking-robot/559591.classified i england selger dei lely taurus for 60000 pund ferdig montert.

i norge funker ikkje konkuransen..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger da to roboter på finn.no akkurat nå, en til 250 tusen DKK og en til 350 NOK, første er DeLaval og den norske er SAC, så det går da an å få tak i en brukt robot i Norge også. Er 60 000 pund så billig for en robot som er 10-13 år gammel og 3 generasjoner eldre enn det som selges nå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Christian Andersen som skal selge delavalen(danske bosatt i norge med norsk firma). Det var han jeg handlet med og har bare gode erfaringer. Var ingen info ang hva som medfølger, men jeg syns 225000 høres billig ut. Kan vel hende at kompressor, vaakumpumpe, tankventiler og pc ikke medfølger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eg har nett montert brukt robot 2002 mod betalte 225.000 kr for den, og då var alt med også aktivitetsmåler.

Har ikkje heilt oversikt over pris på montering og oppgradering til 2012 mod men vil tippa ca 200- 250.000 kr.

Har no gått 14 dagar utan alarm.

Eg vil sei at oppgradering er nødvendigt, var mykkje som vart skifta ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe brukt melkerobot type Delaval så gå for 2005 mod eller nyere. I 2005 gikk dei fra luft til hydraulikk, mye bedre. Da koster ei opp gradering til 2012 mod ca 60 til 70000. Monteringa ligger på ca 150 000 kr. Ta kontakt med delaval før du kjøper og få info/avtale om pris og maskinen du kjøper. OM ALT ER MED.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det har betydning om roboten er før 2005. Har fortsatt tilgode å se en luftrobot som ikke er oppgradert til hydraulikk. Delaval vms blir aldri umoderne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En Lely robot fra Taurus er jo absolutt konkurranse dyktig! En fabrikk overhalt maskin (nye kabler, slanger, software, lakk, hardware oppdatert mm.) med 1 års garanti og inkl montering/service fra 600 000,-

 

Dette kan jo ikke sammelingnes med en brukt handel direkte fra en bonde eller via en mellom mann som avskriver seg alt ansvar i det roboten står på tunet.

 

Hvis man ser for seg at man skal ha denne brukte roboten i 10-15år, vil jeg nok sannsynlig vis tro at total summen på en slik fabrikk overhalt maskin kommer gunstigere ut? Da man ikke vil få noen ubehagelige overraskelser i og med at man kan gå direkte inn i en master service avtale uten at leverandøren krever en istadsettelse.

 

Slenger for ordens skyld med at jeg jobber med Lely roboter, slik at jeg ikke blir hengt for snik reklame:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym
Eg ser at staldmeglarane i danmark har 2 stk lely roboter til salgs for 165 000 dkk for begge. Kan det vere nåke å ha? Dei er oppgraderte til 2008 modell, men det høyrest litt for billig ut. Er der nåken med erfaring med &quot\;billig&quot\; roboter frå danmark. Lely, i dette tilfellet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det var A2 dei billige. Grunnen til at eg ser litt ekstra på dei billige, eldre modellane, er at en har en slektning som er servicemann på lely, og han seier at dei eldre modellane er mykje mindre tull med..nåken som kan støtte eller motbevise det? Å ka er forskjellen på A2 og A3 modellane?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...